مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران: با صنعتی شدن است که کشور از دام فقر می‌جهد

دبیرکل مجمع کارآفرینان گفت: با صنعتی شدن است که کشور از دام فقر می‌جهد، بیکاری را کاهش می‌دهد، بیماری تورم را درمان می‌کند و به آتش التهاب اجتماعی، آب اعتماد می‌پاشد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان در نشست فعالان اقتصادی بخش خصوصی، تعاونی‌ها و اصناف با مسعود پزشکیان، رئیس جهور منتخب اظهار کرد: پرسش امروز جامعه ایران درباره دولت چهاردهم، توانایی دولتمردان برای عبور از یک سرگشتگی تاریخی اقتصادی است. چه راهکاری است که می‌تواند همچون آبی بر آتش، نوشداروی دردهای متعدد ایران باشد؟ تاریخ پاسخ خوبی برای این سوال دارد: توسعه.

غزنوی افزود: نگاهی به نیم قرن اخیر نشان می‌دهد آنچه به جوامع کمک کرد تا بر دردهای بزرگ غلبه کرده و به همبستگی و آرامش و شادکامی برسند، توسعه‌خواهی از مسیر فعالیت بخش خصوصی است. بخش خصوصی هواخواه توسعه است و صنعتی شدن را تنها راه توسعه ایران می‌داند.

وی تاکید کرد: با صنعتی شدن است که کشور از دام فقر می‌جهد، بیکاری را کاهش می‌دهد، بیماری تورم را درمان می‌کند و به آتش التهاب اجتماعی، آب اعتماد می‌پاشد. اما آیا صنعتی شدن ایران ممکن است؟ چگونه؟

غزنوی با بیان اینکه ما در مجمع کارآفرینان ایران براین باوریم که نقطه آغاز توسعه ایران تفکیک اهم و مهم، اصل و فرع، متن و حاشیه و توجه به ریشه تحول و پیشرفت است افزود: تاریخ نشان داده برای استفاده درست از منابع، تفکر اقتصادی باید محور کار قرار گیرد. امروز اقتصاد به صنعت گره خورده و صنعتی شدن به ضرورتی راهبردی تبدیل شده است. صنعتی شدن نیز به معنی توانایی تامین بلندمدت محصول برای مصرف‌کنندگان در اقصی‌نقاط عالم با کمترین هزینه، بیشترین کیفیت و در سریع‌ترین زمان ممکن است. کاری که از اقتصادی بزرگ، پیچیده، متنوع و دانش‌بنیان برمی‌آید. راه ورود به این رقابت نیز داشتن بنگاه‌های بزرگ است. چنین بنگاهی است که تولید در سطح مقیاس، سرمایه‌گذاری روی تحقیق‌وتوسعه صنعتی، و کمک به توسعه زیرساخت‌ها را اولویت خود قرار می‌دهد و در این مسیر از همه برای اجرای این راهبرد کمک می‌گیرد. در فقدان راهبرد صنعتی معقول، عقب‌ماندگی ایران از رقبا رقم خورده است.

دبیرکل مجمع کارآفرینان با بیان اینکه 50سال پیش سطح رقابت‌پذیری صنعتی ایران بسیار بهتر از ویتنام، چین، امارات متحده عربی، کره جنوبی و ترکیه بود اما امروز ایران از همه این رقبا جامانده است گفت: امروز در حالی که رتبه ایران در محدوده 55 جهان درجا می‌زند، چین رتبه 2، کره جنوبی رتبه 4، ترکیه رتبه 24، امارات رتبه 27 و ویتنام رتبه 30 جهان را داراست. واقعا چه شد که ایران از قافله صادرات و تولید رقابت‌پذیر جا ماند و بازی را رقبا واگذار کرد؟

تصور می‌کنم پاسخ این سوال در نحوه نگاه ما به اقتصاد و صنعت نهفته است. اثر سیاست‌های دولت روی سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به حدی بوده است که واقعیت‌های تولید صنعتی در ایران را متفاوت از کشورهای موفق رقم زده است. توزیع مساوی حجم عظیمی از حمایت در قالب تسهیلات، تعرفه، یارانه و … بین خیل عظیمی از واحدهای کوچک و بزرگ موجب شده تا به بهای رضایت امروز، آینده ایران تباه شود. حال آنکه اگر حمایت‌ها به شکل مقید و زما‌ن‌مند روی رقابت‌پذیرترین بنگاه‌های ایران متمرکز می‌شد، امروز ایران می‌توانست دست‌کم 300 میلیارد دلار صادرات در اقتصادی به حجم 1000 میلیارد دلار داشته باشد.

غزنوی در ادامه افزود: جهان به تجربه دریافت که ساخت بنگاه‌های صنعتی بزرگ و قراردادن واحدهای کوچک و متوسط در طول زنجیره ارزش، قدرتی به هر کشور می‌دهد تا تمام مزیت‌های فنی، علمی، اجرایی و ذهنی خود را به ثروت تبدیل کند. توان بالاتر بنگاه‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه یا خطوط تولید، اهرم تحول‌ساز کشورها در دنیای امروز است. برای داشتن چنین بنگاه‌هایی لازم است دولت در کنار رفع تحریم، پایان دادن به فیلترینگ اینترنت، تنش‌زدایی با جهان و حذف واسطه‌های اتصال کشور به اقتصاد بین‌الملل، سیاست‌های رشدساز را به عنوان اولویت کلیدی خود قرار داده و از طریق طراحی و تدوین و اجرای سیاست صنعتی، به ناهنجاری کنونی بخش تولید خاتمه دهد. چنین مسیری با دادن گرای درست به واحدهای کوچک، متوسط و بزرگ از شاکله و ساختار صنعتی کشور در خدمت تحقق یک هدف ملی و متعالی به بهترین شکل ممکن استفاده خواهد کرد.

وی به ظرفیت های اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت: ایران با برخورداری از 2700 کیلومتر مرز آبی به راحتی قادر است برای 15 همسایه با بیش از 650 میلیون نفر جمعیت محصولات و خدمات اقتصادی عرضه و در زنجیره جهانی تولید به سرتاسر جهان محصولاتش را صادر کند. برای این مهم نقش‌آفرینی در کریدورهای منطقه‌ای از طریق بازسازی زیرساخت‌های بندری، جاده‌ای، فرودگاهی و ترانزیتی حیاتی است.

غزنوی ادامه داد: لجستیک می‌تواند همزمان با کمک به بخش صنعت و تجارت، خود به موتور پیشران اقتصاد ایران تبدیل شود منوط به اینکه توسعه اینترنت پرسرعت و زیرساخت‌های ریلی پیشرفته در مناطق بندری در دستور کار دولت چهاردهم قرار گیرد. ساخت شهرهای اقتصادی و صنعتی جدید در نوارساحلی کشور می‌تواند گام دیگری در مسیر توسعه ایران باشد و راه را برای مشارکت با همسایگان در طرح‌های صنعتی مشترک را فراهم سازد.

دبیرکل مجمع کارآفرینان در پایان سخنان خود گفت: بدون داشتن یک راهبرد صنعتی که بالاتر از همه قوانین اقتصادی بوده و نظام‌بخش رابطه دولت و ملت و ضامن تامین آتیه نیک کشور باشد، نمی‌توان به اهداف بالا دست یافت. این برنامه باید به شکلی طراحی گردد که امکان همکاری‌های مشترک میان صنایع بزرگ و کوچک را در راستای تامین نیازهای داخلی و توسعه بازارهای صادراتی فراهم آورد. فکر بزرگ، کار بزرگ، گام بلند برای ایران بزرگ.