مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

آمادگی سفارت ایران در عمان برای همکاری با پیشران‌های اقتصادی

نشست اعضای مجمع کارآفرینان ایران با موسی فرهنگ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور عمان روز شنبه (۷ بهمن ماه ۱۴۰۲) در محل مجمع برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ سفیر ایران در عمان با بیان اینکه تعامل با کشور عمان را باید از دو منظر دید اظهار کرد: سیاست دولت سیزدهم گسترش همکاری‌های دوجانبه با کشور‌های منطقه و به ویژه همسایگان است از همین رو در کنار وظایف و مسئولیت‌هایی که بر عهده داریم مسائل اقتصادی در اولویت وظایف سفارتخانه‌ها قرار گرفته است. به طبع من هم پرداختن به موضوعات اقتصادی شرکت‌های خصوصی و یا پیشران‌های اقتصادی کشور را در اولویت‌های کاری خود قرار داده‌ام.

وی تاکید کرد: علی رغم مشکلات فراوانی که وجود دارد بخش زیادی از تجارت ایران و عمان توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد تا بخش دولتی.

فرهنگ با اشاره به اینکه کشور امارات با یک برنامه ریزی قوی اهداف بلند اقتصادی خود را دنبال می‌کند که می‌تواند برای کشورمان آسیب‌زا باشد بیان کرد: امارات به دنبال جذب نیرو‌های متخصص ایرانی است که می‌تواند چالش‌های جدی برای کشورمان ایجاد کند.

وی ادامه داد: کشور امارات بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی ایران را جذب کرده و همچنان این روند ادامه دارد. براساس برخی برآورد‌ها چیزی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار حجم سرمایه ایرانیان در این کشور است و ۱۷ تا ۱۸ هزار شرکت ایرانی در این کشور به ثبت رسیده است.

موسی فرهنگ در ادامه با بیان اینکه وضعیت سرمایه گذاران عمانی به نوعی است که نمی‌توانند در ایران سرمایه گذاری کنند گفت: عمان کشور کوچک با ۵ میلیون نفر جمعیت است که سه میلیون نفر از آن را غیرعمانیان تشکیل می‌دهند. این کشور می‌تواند مرکزیت جدی در موضوعات تجاری اقتصادی داشته باشد.

سفیر ایران در مسقط تاکید کرد: هیچ محدودیت برای فعالیت در کشور عمان وجود ندارد. وزارت امور خارجه و سفارتخانه ایران در عمان نیز آماده همکاری همه جانبه با کارآفرینان بخش خصوصی است.

در ادامه این نشست؛ جمال رازقی جهرمی، عضو مجمع کارآفرینان ایران و بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره گروه صنایع غذایی ب. آ و رئیس اتاق بازرگانی ایران و عمان گفت: حجم تجارت خارجی با عمان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن با ۴۱ درصد رشد به عدد یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است. امیدواریم این رقم تا پایان سال جاری به ۲ میلیارد دلار برسد.

رازقی جهرمی در ادامه افزود: حجم تجارت خارجی ایران با عمان قابل مقایسه با کشور امارات و یا دیگر کشور‌های منطقه نیست چراکه سابقه حضور تجار ایرانی در امارات بیشتر است و این کشور اجازه فعالیت بیشتری به فعالان اقتصادی ایرانی می‌دهد.

وی در ادامه افزود: شاید اگر بتوانیم ادامه زنجیره تولید را به عمان منتقل کنیم بهتر باشد. اگر بتوانیم ۳۰ تا ۳۵ درصد از تولیدات کشورمان را آنجا انتقال دهیم می‌توانیم از بسیاری از امکانات عمان برای صادرات بهره‌مند شویم.

عضو مجمع کارآفرینان ایران با ابراز تاسف از نبود خطوط کشتیرانی منظم بین دو کشور ایران و عمان تاکید کرد که باید با یک کار مشترک خط کشتیرانی بین دو کشور برقرار شود که برای هر دو کشور بسیار مفید واقع خواهد شد.

همچنین در ادامه این نشست، اعضای مجمع کارآفرینان ایران و نمایندگان پیشران‌های اقتصادی مباحث و سوالات خود از سفیر ایران در عمان را مطرح کردند که در ادامه وی به آن‌ها پاسخ گفت.