مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

۶ چالش دولت چهاردهم در حوزه تولید +فیلم

دبیرکل مجمع کارآفرینان با تشریح مشکلات بخش تولیدی کشور، به شش چالش مهم و در عین حال اولویت‌دار دولت چهاردهم در این بخش پرداخت.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ «حمیدرضا غزنوی» دبیرکل مجمع کارآفرینان در گفتگو با پایگاه خبری بازار نیوز پیرامون کم و کیف جلسات کمیته‌های انتخاب وزیر شورای راهبری دولت چهاردهم و مشکلات بخش تولیدی کشور اظهار کرد: به صورت کلان چند نکته پیرامون این موضوع قرار دارد؛ نخست این که با استناد به آیین‌نامه، کمیته‌ها می‌توانند بر اساس امتیاز‌های داده شده، ۱۰ نفر را به عنوان وزیر پیشنهادی یک حوزه به شورای راهبری دولت معرفی کنند، اما متاسفانه در این زمینه کادرسازی‌ها مناسبی نداشته‌ایم.

دبیرکل مجمع کارآفرینان تصریح کرد: در حال حاضر نه کادر سازی درستی داشته‌ایم و نه اینکه شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که افراد بتوانند با شهامت بیشتری برای قبول مسئولیت پا پیش بگذارند. البته باید این نکته را هم یاد آورد شد که تاکنون نفرات خوبی در این راستا قدم برداشته‌اند، اما با این حال تعداد و رزومه آن‌ها به گونه‌ای نبوده برای تصدی یک وزارتخانه مناسب باشند.

وی تصریح کرد: چنین موضوعی نشان دهنده آن است که ما تاکنون اصلاً کادرسازی در حد وزیر نداشته‌ایم. علاوه بر این، وقوع چنین مسئله‌ای بیان‌گر آن است که بخشی از حوزه حکمرانی تا به حال در بخش توسعه نیروی انسانی کار نکرده است.

دبیرکل مجمع کارآفرینان همچنین پیرامون چالش‌های دولت پیش روی دولت چهاردهم در حوزه صنعت اظهار کرد: اولین مشکلی که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند و تیم اقتصادی دولت جدید باید برای آن برنامه ریزی‌کند، موضوع عدم تخصیص ارز است. در طول چند ماه اخیر وضعیت تخصیص ارز با مشکل مواجه بوده است. تنظیم اولویت‌های ارزی و نوبت‌دهی به تولیدکنندگان جزو اموری است که در زمره کار مشترک وزارت صمت و بانک مرکزی برای تخصیص ارز قرار دارد؛ به هر حال، اکنون مسئولیت اصلی این کار بر عهده بانک مرکزی است.

دبیرکل مجمع کارآفرینان تصریح کرد: در طول چند هفته اخیر قیمت ارز روند نزولی داشته که نشان می‌دهد که در طول این مدت ارز به اندازه کافی به بازار تزریق شده است، اما با این حال نمی‌دانم که چرا ارزی برای تامین نیاز تولیدکنندگان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: تعلل در تخصیص ارز بار‌ها باعث شده که ثبت سفارش‌ها دائماً باطل شوند. تکرار این مسئله همواره هزینه‌های متعددی را بر دوش تولیدکنندگان وارد کرده است.

غزنوی در ادامه تشدید ناترازی‌ها در حوزه انرژی را به عنوان دومین چالش دولت چهاردهم در بخش صنعت برشمرد و گفت: این مشکل سالیان سال است که گریبان اقتصاد کشور را گرفته، به طوری که هر سال شنیده‌ایم که در تابستان برق نداریم و در زمستان گاز.

دبیرکل مجمع کارآفرینان افزود: تشدید ناترازی‌ها در حوزه انرژی ناشی بروز مشکل برای بعضی از زیرساخت‌های مهم کشور است. بخشی از مشکلات این موضوع به قیمت‌گذاری‌های نامناسب و بخشی دیگری از آن هم به نبود برنامه‌ریزی دقیق برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی بازمی‌گردد.

وی تداوم چند نرخی بودن قیمت ارز را به عنوان یکی دیگر از چالش‌های دولت چهاردهم در حوزه تولید برشمرد و درباره آن توضیح داد: این موضوع امید و انگیزه را از تولیدکنندگان می‌گیرد، زیرا آن‌ها ناچارند که بخشی از تجهیزات و یا مواد اولیه مورد نیاز خود با استفاده از ارز آزاد تهیه کنند.

غزنوی در ادامه عدم تامین سرمایه در گردش برای واحد‌های تولیدی را به عنوان یکی دیگر از چالش دولت جدید در حوزه صنعت دانست و گفت: به بهانه کنترل نقدینگی، فرایند ارائه تسهیلات به بخش تولید به شکل بی خردانه‌ای بسته شده است. همه کشور‌هایی که به سمت صنعتی شدن حرکت کرده‌اند بر این اصل معتقدند که ارائه تسهیلات به تولید در وهله اول باعث رشد نقدینگی می‌شود، اما در ادامه امر انجام این کار به دلیل ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌کند باعث رشد اقتصادی کشور می‌شود؛ این امر تا حدی رقم می‌خورد که اثر اولیه تسهیلات یعنی رشد نقدینگی را هم خنثی می‌کند.

دبیرکل مجمع کارآفرینان تاکید کرد: بانک مرکزی برای جلوگیری از رشد نقدینگی و گاهی به بهانه این که تسهیلات پرداخت شده به بدنه تولید هدایت نمی‌شود، مانع از پرداخت آن به این بخش شده است. در حال حاضر نظام بانکی کشورمان سیستم‌های پیشرفته‌ای دارد که می‌تواند با استفاده از آن‌ها تمامی مراحل استفاده از تسهیلات تولید را به طور کامل رصد کرد.

غزنوی در ادامه وجود اختلال در فرایند ثبت سفارش تجهیزات صنعتی را به عنوان یکی دیگر از چالش‌های تولیدکنندگان برشمرد و پیرامون آن توضیح داد: استفاده از حداکثر توان داخلی بسیار مهم است، اما بعضاً در زمان رعایت این شرط شاهد آن هستیم که فرایند انجام آن مدت زمان طولانی را طی می‌کند؛ علاوه بر این، در این میان ارتباطات نامناسبی صورت می‌گیرد که به نفع کشور نیست. همه این موارد در نهایت به ضرر تولیدکنندگان تمام خواهد شد.

دبیرکل مجمع کارآفرینان تشدید رکود در بازار را به عنوان یکی دیگر از چالش‌های دولت چهاردهم در حوزه تولید معرفی کرد و گفت: در حال حاضر برای مردم یک رکورد انتظاری پیش آمده که این گزاره را در ذهن آن‌ها به وجود می‌آرود که قرار است قیمت کالا‌ها کاهش پیدا کند؛ لذا، مردم هم در نظر گرفتن این نکته فعلاً از خرید کردن منصرف شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ما در اقتصاد کشور با چسبندگی قیمت‌ها مواجه هستیم یعنی در صورت افزایش بهای تمام شده یک قلم کالا، قیمت آن به راحتی و در مدت زمان کوتاهی به حالت سابق خود باز خواهد گشت؛ به همین خاطر این موضوع به تشدید رکود در سطح بازار دامن می‌زند.