مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

حمیدرضا غزنوی: کشور به جز صنعتی شدن هیچ راهی برای خلق ارزش و ثروت ندارد

حمیدرضا غزنوی دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران ظهر امروز در برنامه زنده میز اقتصاد که از شبکه خبر روی آنتن تلویزیون رفت درخصوص مشکلات و چالش های تولیدکنندگان و قوانین موجود به گفتگو نشست.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ حمیدرضا غزنوی در ابتدای میزگرد گفت: مجمع کارآفرینان ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نشست های متعددی را با کاندیداهای انتخابات برگزار کرد و کارآفرینان عضو مجمع در این دیدارها نظرات و انتظارات خود را از کاندیداها و دولت آینده بیان کردند.

وی افزود: در پی انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب مردمی، امروز نشستی با حضور ایشان و فعالان اقتصادی از تمام حوزه ها در اتاق بازرگانی ایران تشکیل شد. به اعتقاد ما، اکنون در کشور شاهد یک سرگشتگی در تاریخ اقتصادی ایران و یک ناهنجاری صنعتی هستیم.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران اظهار کرد: کشور ایران حدود 50 سال پیش با کشورهایی نظیر چین، کره، ترکیه، امارات و ویتنام در یک سطح از شاخص های رقابت پذیری صنعتی و حتی بالاتر قرار داشت. به طوری که ایران در آن زمان صاحب صنعت بود اما همین کشورهای نامبرده شده دارای شرایط نامناسبی در این حوزه بودند.

غزنوی ادامه داد: روزگاری چین برای تامین نیازهای خود از ایران کالا دریافت کرد اما امروز چین در جایگاه دوم، کره جنوبی در جایگاه چهارم، ترکیه جایگاه بیست و چهارم، امارات جایگاه بیست و هفتم، ویتنام در جایگاه سی و ایران در جایگاه پنجاه و پنجم قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: این نشان دهنده این است که کشور طی این سال ها مسیر اشتباهی را پیموده است. در حقیقت اکنون نیازمند آن هستیم تا با بازنگری و یک بررسی دقیق از مسیر دریابیم که کجای راه را اشتباه رفتیم و بازی را به رقبایی که شرایط نابسامانی داشتند، باختیم.

ما در راهبردها دچار برنامه ریزی غلط هستیم. ما نیازمند این هستیم که مسیر و ریل مان را بازطراحی نماییم. تقریبا از 70 سال پیش تمام کشورهایی که خلق ثروت انجام دادند از مسیر توسعه صنعتی گذر کرده اند.

ما هیچ راهی برای خلق ارزش و خلق ثروت جز صنعتی شدن کشور نخواهیم داشت. ما برای صنعتی شدن کشور نیازمند تقویت و توسعه بنگاه های بزرگ مقیاس یا پیشران ها هستیم.

در واقع در کشورهای توسعه یافته، شرکت های کوچک، خرد و متوسط در زنجیره ارزش ومورد حمایت شرکت های بزرگ مقیاس قرار گرفتند و در نهایت به رشد پایدار دست یافتند.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران همچنین درخصوص سیاست قیمت گذاری دستوری گفت: قیمت گذاری دستوری در قانون برنامه هفتم توسعه به آن اشاره شده و باید به مرور حذف شود. هیچ دولتی در این چهار دهه نتوانسته با قیمت گذاری دستوری اقتصاد رو مدیریت کند. همواره یا تولیدکنندگان و یا مصرف‌کنندگان زیان دیده اند. متاسفانه یک جریان عوام گرایی وجود دارد که به خاطر فریب افکار عمومی موضوع قیمت گذاری را مطرح می کنند که در نهایت به زیان اقتصاد منجر می شود. این سوال پیش می آیند که نتایج این سیاست اقتصادی دستوری در چه دوره ای مثبت بوده است!

وی افزود: دولت نباید سیاستی را اتخاذ کند که اقتصاد از مسیر خود منحرف شود. به نظر می رسد که در ابتدا باید محصولات کم ریسک را از لیست قیمت گذاری خارج کرد و به تدریج کالاهای دیگر را از چرخه قیمت گذاری خارج کرد. بنابراین این موضوع مهم است که این سیاست را نباید به یک باره اجرا کرد چرا که با حذف قیمت گذاری برای تمامی کالا بازار را با شوک مواجه می کند و دچار کمبود کالا خواهیم شد و نظام بازار با بحران مواجه می شود.

غزنوی در ادامه بیان کرد: دولت باید از شرکت های بزرگ حمایت کند. این شرکت های بزرگ هستند که می توانند با تولید انبوه باعث کاهش هزینه، قیمت تمام شده، افزایش کیفیت و … شوند. دولت های ما عموما دولت های بنگاه دار بوده اند. به جای آنکه دقت شان به مردم و جامعه باشد به بنگاه داری بوده و این دلیل باعث شده که نتواند ریل گذاری درست و صحیحی را انجام دهند. وظیفه تشکل ها و شرکت های بخش خصوصی جاده سازی و ریل گذاری اقتصاد نیست بلکه این وظایف از مسئولیت های نظام حکمرانی کشور است. اگر نظام حکمرانی ما از بنگاه داری خارج شود و به جایگاه اصلی خود بازگردد قطعا اتفاقات مثبتی رقم خواهد خورد؛ چراکه در اقتصادهای دنیا این وظایف کاملا مشخص شده است.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران به موضوع سرمایه گذاری و عدم رغبت سرمایه گذاران اشاره کردو گفت: در ایران به دلیل آنکه فضا و فرصت فراهم نیست سرمایه گذاران وارد بخش سرمایه گذاری نمی شود. امکان رقابت با بخش دولتی اصلا وجود ندارد. قیمت گذاری، زمین و امکانات در اختیار دولت است. دولت تا زمانی که برنامه ریزی نکند که این بخش ها را رها کند وضعیت کشور به همین روال کنونی خواهد بود.

وی افزود: امروز ما کارآفرینان بزرگ و شرکت های بزرگ خوبی داریم که می توانند با یکدیگر شراکت داشته باشند و تشکیل کنسرسیوم دهند. در چند سال اخیر بر روی این موضوع کار و پژوهش صورت گرفته و این موضوع کاملا امکان پذیر خواهد بود. بنابراین هیچ حوزه اقتصادی وجود ندارد که بخش خصوصی نتواند در آن حضور داشته باشد. فقط کافی است دولت اراده کند و از مسیری که تا به امروز اشتباه رفته است بازگردد.

غزنوی تاکید کرد: باید قبول کرد این مسیر اشتباه بوده است. این زمان بهترین دوره است. دولت جدید بر سرکار می آید و ایده های جدیدی دارد بنابراین باید مسیر را از همین ابتدا درست طراحی کنیم. منابع و مواد اولیه در کشور به میزان کافی وجود دارد. مواد اولیه در بورس یافت نمی شود ولی در بازار آزاد به وفور یافت می شود؛ این نشان می دهد که یک ایرادی در کار وجود دارد. این اشکال برمی گردد به وجود اقتصاد دولتی. وقتی اقتصاد دولتی را بخواهیم اداره کنیم وضعیت همین خواهد بود.

وی ادامه داد: کشور ما به لحاظ مواد اولیه مشکلی ندارد. مواد اولیه کشور به سایرکشورها صادر می شود. به جهت اینکه اقتصاد کشور دولتی اداره می شود، به جای آنکه به سود فکر کنیم به دنبال فروش مواد اولیه و خام هستیم.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران به عدم ثبات و صدور بخشنامه های خلق الساعه اشاره کرد و افزود: وقتی ثبات اقتصادی برقرا باشد و بخشنامه ها خلق الساعه نباشند، میزان سرمایه گذاری افزایش پیدا می کند. رشد اقتصادی و سرمایه گذاری اقتصادی یک رابطه مستقیم با یکدیگر دارند. هرچه میزان سرمایه گذاری بیشتر باشد رشد اقتصادی افزایش پیدا می کند.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با انتقاد از به نتیجه نرسیدن تدوین بسته سیاست صنعتی کشور گفت: بسته سیاست صنعتی کشور که دو سال پیش مقام معظم رهبری ابلاغ کردند در دولت سیزدهم به هیچ نتیجه ای نرسیده است. مرکز پژوهش و برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور هیچ اقدام خاصی را انجام نداد و تنها شعار دادند. اگر این موضوع به فوریت با مشارکت تشکل ها و انجمن های بخش خصوصی تدوین شود و همه آن را قبول کنند و ابلاغ شود و از سویی دیگر با یک برنامه راهبردی مشخص پیش رود قطعا مسیر توسعه اقتصادی پیش خواهد رفت.