مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

کارآفرینی خلاق برای کشور تولید ثروت میکند

دکتر حمیدرضا غزنوی دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران روز دوشنبه ( ۱۰ اردیبهشت ماه) با حضور در دانشگاه الزهرا(س)  در جمع تعدادی از اساتید و دانشجویان رشته طراحی صنعتی به سخنرانی پرداخت.

غزنوی با بیان اینکه بزرگترین مشکل جامعه ما ناامیدی از حل مسائل است، گفت: کارآفرینی بزرگترین حلال مشکلات است. در حقیقت ذات کارآفرینی با حل مسئله و عبور از مشکل با راه حل های خلاقانه و بنیادین عجین است.

وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ، مرزهای صنعت، تجارت، تولید و اقتصاد به سرعت جابه جا شده است، مطرح کرد: با یک بررسی کل در می یابیم که در تمام تغییرات ذکر شده ردپای یک انسان خلاق و کارآفرین دیده می شود.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران افزود: در زمانی که برادران رایت برای ساخت یک هواپیما تلاش می کردند هیچکس تصور نمی کرد که زمانی صنعت حمل و نقل هوایی با این ابعاد گسترده فعالیت کند.

غزنوی با اشاره به اینکه اختراع یخچال فریزر (جنرال الکتریک) یا تولید ماشین لباسشویی (بوش) تماما از مصادیق کارآفرینی امید بخش است، تاکید کرد: ایجاد این صنایع در دنیا باعث شد صنایع بزرگی در جهان شکل بگیرد و همزمان نیروی عظیمی از زنان وارد بازار کار، دانشگاه، تحصیل علم، کسب درآمد و تولید ثرونت شوند.

وی مطرح کرد: همواره کارآفرینی خلاق برای کشور تولید ثروت میکند و در ادامه این تولید ثروت است که یک کشور را می سازد. در حقیقت کارآفرینی صرفا کسب درآمد عظیم از یک ایده جذاب و خلاق نیست بلکه تغییر و تحول در ساختار است.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه متاسفانه کشور وضعیت مناسبی در زمینه کارآفرینی ندارد، گفت: طبق گزارش سال 2023 کارآفرینی جهانی، ایران از بین 51 کشور در رتبه 50 قرار گرفته است. در واقع نرخ پایین کارآفرینی در ایران که به علت فضای نامناسب فعالیت ایجاد شده است عامل افول اقتصادی جامعه است؛ لذا تنها از طریق تحول اقتصادی خلاق، امکان رشد یک کشور وجود دارد.

غزنوی با تاکید براینکه نخستین مرحله کارآفرینی نیازسنجی برای آینده است، ادامه داد: این روزها هوش مصنوعی یک نوع انقلاب صنعتی ایجاد کرده است و ما باید بتوانیم با کمک گرفتن از آن در دنیای صنعتی گام برداریم.

وی ادامه داد: متاسفانه ما مانند سایر کشورهای موفق در حوزه صنعت آنطور که باید به سمت ایجاد شرکت های بزرگ مقیاس که هر کدام در حوزه خود پیشران هستند حرکت نکردیم. در صورتی که امروزه در سایر کشورها بر خلاف ایران به برندهای بزرگ خود افتخار می کنند.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران اظهار کرد: امروزه کشورها با ایجاد زنجیره ارزش جهانی

اثبات کرده اند که می توان در کنار کارآفرین بودن دراین زنجیره جهانی نیز به ایفای نقش پرداخت و موفق ظاهر شد.

غزنوی با اشاره به موفقیت برندهای معتبر و معروف ایرانی در فضای جهانی گفت: اکنون در اروپا بسیاری از محصولات ایرانی مونتاژ و در اروپا و آمریکا به فروش میرسد.

وی با طرح این پرسش میان دانشجویان که چه چیزی باعث‌ تولید ثروت می شود؟ تصریح کرد: تولید و خلاقیت سبب تولید ثروت و ارزش افزوده می شود. لذا به همین خاطر است که همواره تاکید کشور خرید کالای ایرانی است.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران خطاب به دانشجویان حاضر در جلسه گفت: باید برای موفقیت در این حوزه مطالبه گری را در راس امور قراردهید و از کارآفرینان دعوت نمایید تا در میان شما حضور یابند و به شما کمک نمایند. همچنین نیاز است که برای ایده گرفتن از کارخانه های مختلف بازدید کنید.

غزنوی در پایان با اشاره به اینکه در کشور ما فرصت بسیار است، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه هنوز در کشور ما بسیاری از کارها انجام نشده است، برای شما دانشجویان فرصت بسیار است. شما دانشجویان باید بتوانید هنرهای ارتباط را بیاموزید و با چاشنی خلاقیت و تفکر نقادانه، کارآفرینی کنید.