مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

وزیر سابق صمت: مجمع کارآفرینان ایران با برنامه ای هدفمند وارد میدان صنعت شده است

رضا رحمانی، وزیر سابق صمت در دولت دوازدهم ظهر امروز یکشنبه (31 تیرماه 1403) با حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی مجمع کارآفرینان ایران، رضا رحمانی وزیر سابق صمت در این دیدار که با هدف هم اندیشی درخصوص نقش و جایگاه پیشران‌های مولد بخش خصوصی انجام شد، گفت: بخش صنعت، معدن و تجارت در ايران به جهت دارا بودن بیشترين سهم در اقتصاد، به عنوان پیشران اقتصاد كشور دارای اثرات پسین و پیشین گسترده ای با ساير بخشهای جامعه است.

وی با اشاره با مزیت های متنوع ایران در حوزه تولید و صنعت افزود: اگر به ظرفیت ها و مزیت های نسبی توجه جدی شود، کشورمان مي تواند در مسیر صنعتي شدن و تولید با ارزش افزوده بالا حركت کند و در رديف كشورهای نوظهور صنعتي قرار گیرد.

رحمانی با اشاره به چالش ها و موانع زنجیره ارزش در کشور گفت: اگر مجمع کارافرینان ایران همین موضوع زنجیره ارزش را با شناسایی موانع و چالش های آن در دستور کار قرار دهد، خدمت بسیار بزرگی به صنعت و تولید کشور کرده است.

وزیر سابق صمت با تمجید از برنامه های مجمع کارافرینان ایران و دورهم جمع شدن بزرگان تولید گفت : برنامه های مجمع نسبت به سایر تشکل ها در رسانه ها نمود بیشتری دارد و این نشان می دهد که مجمع کارافرینان ایران با برنامه ای هدفمند وارد میدان صنعت شده و باید برای تاثیرگذاری بیشتر برنامه ها را اثرگذارتر و قوی تر ارائه کرد.

وی در ادامه با اشاره به فرایند انتخاب وزراء در دولت منتخب افزود: این روش با مدلی شفاف و با استفاده نخبگان کشور از بخش های مختلف برای نخستین بار در کشور عملیاتی می شود و امیدوارم کارگروههای فعال به گزینه هایی متناسب با شرایط کشور برسند.

رحمانی با بیان اینکه همه از بخش های خصوصی ، دولتی ، دانشگاهیان و نخبگان وظیفه داریم دولت اقای پزشکیان را یاری کنیم گفت : اعتماد به بخش خصوصی بزرگترین سرمایه اقای پزشکیان است که می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی را مرتفع و مسیر را برای توسعه هموار کند.

در این دیدار همچنین حمیدرضا غزنوی دبیرکل مجمع کارافرینان ایران با تبیین فلسفه شکل گیری مجمع کارافرینان ایران گفت : در دنیا مجمع کارافرینان 14 کشور توسعه یافته و در حال توسعه را مطالعه و توانستیم از این مطالعه ، برنامه مجمع را برای گفتمان سازی پیشران های مولد بخش خصوصی اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه مسیری سخت اما افقی روشن پیش روی ماست افزود: کشورهای صنعتی با ایجاد فضا برای پیشرانها توانسته اند به توسعه اقتصادی برسند و ما هم اگر توسعه اقتصادی می خواهیم چاره ای جز توجه جدی به پیشران های مولد بخش خصوصی نداریم .

غزنوی از مهم ترین چالش های پیشرانها را فقدان سند راهبردی صنعتی در کشور نام برد و گفت: صنعت کشور با نبود چنین سند مهمی سرگردان است چون هر وزیری که انتخاب می شود سلیقه خود را اعمال می کند و بدون تردید با این روش نمی توان انتظار معجزه از صنعت را داشت.

وی در پایان با تاکید براینکه مجمع کارافرینان ایران امادگی تدوین سند راهبردی صنعتی برای ارائه به دولت اقای پزشکیان را دارد، خاطر نشان کرد: تدوین و تصویب چنین سندی ، صنعت کشور را سرگردانی و بلاتکلیفی خارج می کند و این موضوع بسیار مهم اگر به نتیجه برسد دستاورد بی نظیری برای دولت منتخب خواهد بود.