مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

مدیرکل دفتر صادرات گمرک: مقررات جدیدی وضع نشده است

جلسه کارگروه گمرکی مجمع کارآفرینان ایران روز دوشنبه (15 مردادماه 1403) با حضور اعضا، نمایندگان پیشران‌های اقتصادی و همچنین علی اکبر شامانی، مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران در محل مجمع برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران گفت: از سال 1401  صدور بخشنامه این موضوع مطرح شد که صدور بخشنامه توسط گمرک ایران بیش از حد است. این مسئله باعث شد که آقای دکتر رضوانی فر رئیس کل گمرک ایران دستور رسیدگی به این موضوع را صادر کردند و اقداماتی نیز در این خصوص صورت گرفت. واقعیت این است که گمرک ایران فقط به عنوان مجری عمل می کند و سیاست گذاری توسط مسئولین و مراجع ذی صلاح، مجلس شورای اسلامی و هیات وزیران انجام می شود.

علی اکبر شامانی در ادامه گفت: براساس آنالیز بخشنامه های گمرک ایران در سال های 1401 و 1402 حدود 98 درصد از بخشنامه های ابلاغ شده، این سازمان فقط نقش ابلاغ کننده را داشته است؛ چراکه عملا گمرک ایران مقررات جدیدی را وضع نکرده است. بنابراین بخشنامه هایی که با هر شرایطی به دست شرکت ها می رسد، گمرک ایران فقط وظیفه ابلاغ را دارد.

مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران در ادامه با اشاره آیین‌نامه «لزوم ثبت و اطلاع‌رسانی مقررات مرتبط با محیط کسب و کار در پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات» گفت: دستور اکید آقای رضوانی فر رئیس کل گمرک ایران است که اگر مقرره ای در پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات منتشر نشده است گمرک حق ابلاغ آن را ندارد.

شامانی در ادامه گفت: تبصره 4 آیین نامه مقررات، صادرات و واردات تکلیف بر عهده وزارت صمت گذاشته است که این وزارتخانه باید در حوزه صادرات اعتبارسنجی کارهای صادراتی را انجام دهد و تا زمانی که اعتبارسنجی انجام نشده است برای کارت های سال اولی 500 هزار دلار سقف صادرات تعیین کند.