مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

سه اولویت کاری وزیر اقتصاد از زبان یک کارآفرین

بنگاه‌های تولیدی کشور با چالش های مختلفی دست و پنجه نرم می کنند و علی رغم تنوع آنها و مزیت‌های مختلفی که در کشور وجود دارد به دلیل عدم هماهنگی و انسجام میان دستگاه های مسئول و تصمیم‌گیر، یک نظام برنامه ریزی توسعه برای کشور وجود ندارد.

در چند سال اخیر به دلیل اعمال تحریم های بین المللی علیه کشورمان صادرات بسیاری از کالاها محدود شده و بخش زیادی از ظرفیت واحدهای تولیدی بلااستفاده مانده است. از سویی دیگر، وجود قوانین و مقررات متعدد باعث شده مسیر تولید برای کارآفرینان سخت و سخت‌تر شود. علاوه بر این چالش‌ها، هزینه بالای تامین سرمایه، بروکراسی اداری زاید در مسیر توسعه بنگاه های تولیدی، چند نرخی بودن ارز، مشکلات گمرکی و … نیز بر سر راه تولید کشور وجود دارد.

روی کارآمدن دولت چهاردهم و انتخاب وزرای مختلف کابینه جدید، باعث شده کارآفرینان بزرگ کشور به آینده پیش رو امیدوار باشند و بی‌شک یکی از وزارتخانه هایی که نقش مهم و تصمیم‌گیری در نظام اقتصادی کشور خواهد داشت، وزارت امور اقتصادی و دارایی است. از همین رو کارآفرینان و فعالین اقتصادی بیش از گذشته به سیاست های جدید اقتصادی دولت تازه روی کارآمده چهاردهم چشم دوخته‌اند و هریک با توجه به نوع و ماهیت فعالیت کاری خود انتظاراتی را از وزیر جدید اقتصاد دارند.

در همین رابطه، با طرح این پرسش که «سه اولویت کاری وزیر اقتصاد دولت چهاردهم برای بهبود شرایط تولید چه باید باشد؟» به سراغ امیرحسین شقاقی کارآفرین شرکت شیرین نوین رفتیم که در ادامه پاسخ وی به این پرسش را می خوانید:

به اعتقاد من وزیر جدید اقتصاد باید 3 مسئله را برای بهبود شرایط تولیدکنندگان در دستور کار خود داشته باشد. نخست، نرخ ارز است. تا زمانی که ارز تک نرخی نشود فسادها ادامه خواهد داشت. بنابراین برای آنکه موضوع فساد کاهش چشمگیری پیدا کند باید ارز تک نرخی شود.

اولویت دوم، تامین سرمایه درگردش بنگاه های تولیدی است. بسیاری از واحدهای تولیدی با 30 درصد ظرفیت فعالیت می کنند چراکه سرمایه درگردش موردنیاز را در اختیار ندارند. بنابراین دولت باید به فکر واحدهای تولیدی بزرگ که بیش از 3 هزار پرسنل هستند باشد.

اولویت سوم وزیر اقتصاد باید مسئله مالیات‌ باشد. نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری 10 درصد در نظر گرفته شده است این درحالی است که در تمام دنیا نرخ مالیات بر ارزش افزوده شناور است و نرخ ثابتی برای همه کالاها وجود ندارد. به طور مثال مواد خوراکی مثل برنج و رب گوجه فرنگی با کالایی مثل ساعت نرخ مالیات بر ارزش افزوده یکسانی ندارند. به همین جهت باید درخصوص این موضوع یک بازنگری جدیدی صورت بگیرد.