مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

سردرگمی فعالان اقتصادی در روزهای ملتهب ارزی

مدیر اداره رسیدگی به تعهدات صادراتی و وارداتی بانک مرکزی معتقد است که تسهیلات ارزی به این معناست که اگر کسی ارز دریافت می‌کند یعنی می‌خواهد که به صورت ارزی هم برگرداند پس تفاوت نرخ هیچ معنایی ندارد.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ روز دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ نشستی میان اعضاء کارگروه صادراتی مجمع کارآفرینان ایران و بهزاد لامعی، مدیر اداره رسیدگی به تعهدات صادراتی و وارداتی بانک مرکزی در محل دائمی جلسات مجمع کارآفرینان ایران برگزار شد.
در ابتدای نشست، هریک از اعضاء کارگروه صادراتی به بیان مشکلات و مسائل کسب و کار خود پرداختند و از لامعی خواستند که هرچه سریعتر این مشکلات تسهیل شود.
بهزاد لامعی، مدیر اداره رسیدگی به تعهدات صادراتی و وارداتی بانک مرکزی اظهار کرد: در بانک مرکزی و به خصوص در حوزه ارزی تغییراتی ایجاد شد. هرگونه مشکلی که درباره صادرات و واردات وجود داشته باشد می‌بایست در این اداره حل و فصل شود. صرافی‌های بانکی جزء نهادهای وابسته به بانک هستند. قبل از هرچیز به اولویت بانک های مربوط به خود را پاسخ می دهند. یکی از راه‌های بهینه کاهش هزینه نقل و انتقالات ارزی این است که بانک خریدار ارز به ثبت سفارش های خود تخصیص دهد. اگر صرافی این موضوع را انجام نداده عذرش را بپذیرید زیرا که این صرافی در خدمت بانک خود قرار دارد.
وی افزود: بانک‌ها در ابتدا ثبت سفارش‌ها را دریافت می کنند و بدون توجه به منابع ارزی موجود هم چنین اقدامی را انجام می‌دهند. شعبات واحد اجرایی و ستاد واحد تخصیص منابع ارزی هستند. ما نزدیک به 10 روز به افرادی که قبل از تاریخ 4 بهمن ماه اسکناس وارد کشور کردند به شعب بانک ملی مراجعه کنند. اگر در این زمان مراجعه نکند دیگر بانک ارزهای حاصل تبادلات تجاری فرد را خریداری نمی‌کند.
لامعی درباره بازپرداخت تسهیلات ارزی گفت: تسهیلات ارزی به این معناست که اگر کسی ارز دریافت می‌کند یعنی می‌خواهد که به صورت ارزی هم برگرداند پس تفاوت نرخ هیچ معنایی ندارد. ما به منظور مدیریت بازار ارز امکان دارد که سیاست‌هایی را اجرا کنیم و در این میان افرادی هم شاید ضرر کنند. پتروشمی هم از تاریخ دوم اسفند ماه 1401 می بایست از ارز تالار مبادله بهره مند شوند و هیچ ارز نیمایی هم به آن ها اعطا نخواهد شد.
مدیر اداره رسیدگی به تعهدات صادراتی و وارداتی بانک مرکزی در پایان گفت: خدمات مهندسی باید گواهی ثبت خدمت بگیرند. این گواهی را نهاد مربوطه تایید می کند و پس از تایید آن دیگر منعی برای تخصیص ارز وجود ندارد. اداره تخصیص ارز بانک مرکزی مسئول تخصیص ارز برای کالا و خدمات است. کسی که به ما مراجعه می کند یعنی در فرآـیند واردات یا صادرات مشکلی رخ داده است.