مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

حیات اقتصاد کشور مرهون تلاش کارآفرینان است

حمیدرضا غزنوی دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران روز چهارشنبه (5 اردیبهشت ماه 1403) در نشست تخصصی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) با موضوع کارآفرینی و پیشران های اقتصادی حضور و به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ غزنوی در ابتدای این نشست با بیان اینکه در ادبیات اقتصاد و کارآفرینی، رابطه عمیقی بین رشد اقتصاد و کارآفرینی وجود دارد، گفت: اینکه اقتصاد کشور علیرغم تمام فشارها کماکان زنده مانده به واسطه تلاش کارآفرینان است و در مقابل اینکه نرخ رشد اقتصادی کشور دچار نوسان بوده و بالا نیست به علت وجود موانع مختلف بر سر راه کارآفرینی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مهمترین نظریه های رشد بر اثر کارآفرینی، روی تحول اقتصادی تاکید دارند، مطرح کرد: رتبه ایران در شاخص‌های کارآفرینی به هیچ وجه مناسب نیست. چراکه طبق استناد به گزارش سال 2021 کارآفرینی جهانی براساس مدل GEM، ایران از بین 47 کشور رتبه 32 را در اختیار دارد.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران تصریح کرد: همچنین طبق گزارش سال 2023 کارآفرینی جهانی براساس مدل GEM، ایران از بین 51 کشور در رتبه 50 قرار گرفته است. در واقع مهمترین موانعی که در این مسیر پیش‌روی کشور ایران قرار گرفته است و در گزارش 2023 شاخص زمینه کارآفرینی ملی به آن اشاره شده، شامل این موارد است: 1-هزینه های فزاینده راه اندازی یک تجارت (اجاره، مواد اولیه و غیره) 2- سلطه بخش نفت و خدمات بر اقتصاد و صنعت در ایران

غزنوی با اشاره به آهنگ کاهنده رشد اقتصادی در کشور گفت: با تکیه تام بر نفت نمی‌توان اقتصاد ایران را متحول کرد چرا که ایجاد رشدهای بالا و پایدار که نیاز کشور است، محتاج رشد مداوم بخش تولید صنعتی است. روند کنونی اما برخلاف تجربیات جهانی است.

برای نمونه ما در فقره رشد اقتصادی کشور، شاهد کاهش اثر نفت بر رونق اقتصاد هستیم. در فصل اول ۱۴۰۲ با لحاظ نفت رشد کشور معادل 7.9 درصد بوده که این عدد در فصل تابستان به 7.1 درصد و در فصل پاییز به5.1 درصد رسیده است که البته در فصل زمستان و پایانی سال، پیش‌بینی‌ها حاکی از تداوم کاهش رشد اقتصادی داشته است.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران افزود: نگاهی به روند رشد اقتصادی کشور بدون نفت در سال 1402 اما نشان می‌دهد به جز فروش نفت، باقی بخش‌ها رونق چندانی نداشته‌اند که این موضوع گواه اهمیت بالای کارآفرینی صنعتی جهت رشد پایدار و باثبات اقتصادی است. ما در فصل بهار شاهد رشد بدون نفت6.1 درصدی بودیم که این عدد در فصل تابستان به 4.2 درصد و سپس در فصل پاییز به 2.5 درصد رسید.

غزنوی خاطرنشان کرد: جالب اینکه رشد بخش صنعت (صنعت‌ومعدن بدون نفت) در سال 1402 بسیار کم بوده که ناشی از سیاستهای مخرب و ضد کارآفرینی است. ما سال گذشته درفصل بهار در حالی نرخ رشد صنعت 0.4 درصد داشتیم که این عدد در فصل تابستان به 7.3 درصد و در فصل پاییز به 1.3 درصد رسید که این نوسان خود گویای شرایط تولید در ایران است.
غزنوی با اشاره به چند مثال بارز درخصوص اهمیت کارآفرینی تاکید کرد: جهان امروز به کارآفرینی مانند ایلان ماسک می‌بالد، در واقع تا ۱۰سال قبل همه اورا مسخره می‌کردند و ایده خودرو برقی را شکست خورده می‌دانستند اما این روزها ارزش شرکت تسلا در بازار به بیش از ۳۰۰میلیارد دلار رسیده و این شرکت بازیگر شماره یک بازار خودروهای الکتریکی است.

وی افزود: همچنین در بخش تراشه شرکت انویدیا در آمریکا یک نمونه اعلای تخریب خلاق و کارآفرینی اثربخش است. این شرکت نسلی از تراشه‌ها را معرفی کرده که نه تنها پایه توسعه هوش مصنوعی در جهان شده است که همین تحول ارزش بازار این شرکت در بازار را به بیش از ۲ تریلیون دلار یا ده برابر قبل رسانده است.