مجمع کارآفرینان ایران
اخباراخبار رسانه ها

وزیر اقتصاد: مشکل کشور، حکمرانی غلط اقتصادی است

وزیر امور اقتصادی و دارایی خواسته اصلی خود از رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار و مجموعه مدیران وی را، بازگرداندن اعتماد مردم و تلاش برای افزایش “اندازه بازار” سرمایه عنوان کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی مجمع کارآفرینان ایران به نقل از شادا، عبدالناصر همتی که در آئین تودیع و معارفه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار سخن می گفت، با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم اظهار داشت: خیلی مهم است که بدانیم در چنین سالی، چگونه می توانیم به رشد پایدار و تأمین مالی دست پیدا کنیم.

وزیر اقتصاد گفت: آمار و اطلاعات منتشره توسط بانک مرکزی در مورد رشد اقتصادی چند ماهه ابتدای سال، و نشان می دهد با این روندی که پیش می رویم، بعید می دانم تا پایان سال، حتی به رقم چهار درصد رشد نیز برسیم.

وی با بیان اینکه رشد تولید، دغدغه مهمی است، عنوان کرد: همه کارهایی که ما انجام می دهیم، برای این است که تولید ثروت کرده و در ادامه، این ثروت را بین مردم توزیع کنیم تا رفاه بالا برود.

همتی تصریح کرد: بنابراین اگر همه فعالیت های روتین ما انجام شود و هر تعداد آیین نامه و مقررات مصوب کنیم اما در انتها هم تورم و هم رشد پایین داشته باشیم و منجر به تولید ثروت نشود، تلاش هایمان ابتر است و در دنیای امروز که همه در حال پیشرفت هستند، قدرت رقابت را از دست می دهیم.

وزیر اقتصاد با یادآوری اینکه اگر بازار سرمایه ما به خوبی عمل نکند، تولید اساسی اتفاق نمیفتد؛ گفت: اگر کشورهای مهم دنیا امروز به رقم های بالای پیشرفت رسیده اند، به علت تکیه آنها به بازارهای مالی و قدرت مالی آن ها است که از آن برای قدرت بخشیدن به تولید و بهره وری اقتصاد استفاده می کنند.

مشکل کشور، حکمرانی غلط اقتصادی است

وی تصریح کرد: مشکلات کنونی کشور به علت حکمرانی غلط اقتصادی ما است و متاسفانه شیوه اداره سیستم اقتصادی کشور نتیجه بخش نبوده است.
همتی گفت: در قانون جدید تأمین مالی تولید و زیرساخت که به تصویب مجلس رسیده و در ماه های اخیر نیز عملیاتی شده، درخصوص هماهنگی و هم افزایی نهادهای تأمین کننده مالی برای اقتصاد کشور، پیش بینی شده است.

وی کمبود سرمایه در کشور را یکی از مشکلات مهم خواند و گفت: در جاهایی مثل بورس که محور اعتماد مردم برای مراجعه و آوردن سرمایه خرد است، اعتماد از بین رفته که باید بتوانیم از طریق تأمین مالی های خوب، اعتماد را بازگردانیم.

وزیر اقتصاد راه بازگرداندن اعتماد مردم به بازار سرمایه را عملکرد خوب سازمان بورس از طریق نظارت خوب و عملکرد شفاف عنوان کرد که البته نیازمند کمک دولت است.
وی افزود: البته معتقدم، رئیس سازمان بورس باید خودش بر سر مسائل بورسی بجنگد.

برخورد با فساد در سازمان بورس

همتی در ادامه سه وظیفه مهم را برای رئیس جدید سازمان بورس برشمرد و گفت: رئیس سازمان بورس، باید کت خود را در بیاورد و آماده پیگیری و دفاع از بورس باشد.
وزیر اقتصاد گفت: هچنین، رئیس سازمان بورس باید با فعالین بازار و مردم صحبت کند، ماهی یکبار نشست رسانه ای برگزار کند و وضعیت بازار، شرکت ها و مشکلات آن ها را مطرح کند و به مردم امید بدهد چراکه اگر ما کنار بایستیم، شایعات مختلف مطرح می شود وافراد و کارشناس های مختلف نظر می دهند که در صورت سکوت ما، این شایعات ادامه پیدا می کند.

همتی وظیفه دیگر رئیس سازمان بورس را برخورد با فساد و شفاف سازی عنوان کرد و گفت: خبرهایی از سوی افرادی که در بورس صاحب نظر هستند به من می رسد که از فسادها در معاملات بورس گلایه می کنند.

وزیر اقتصاد بر جدی گرفتن عملیات در مجموعه بازار سرمایه تأکید کرد و افزود: نتیجه فعالیت مجموعه تیم اقتصادی در چهار متغیر رشد، کنترل تورم، توزیع عادلانه درآمدها (جلوگیری از فقر) و جلوگیری از بیکاری و اشتغال بالا است.

همتی افزود: اگر این چهار متغیر اتفاق بیافتد یعنی مسئولین اقتصادی موفق هستند درمورد بورس هم اگر هزار جلسه هم برگزار کنیم اما در آخر “اندازه بازار” به 140 میلیارد دلار برسد چه فایده ای دارد در حالی که در دنیا شرکت هایی هستند که اندازه بازار آن دو برابر این رقم است.

وی انتظار خود از رئیس سازمان بورس، مجموعه هیئت مدیره و بقیه نهادهای مرتبط با آن را، قدم برداشتن در راستای افزایش اندازه بازار عنوان کرد و گفت: شاید بگویند این موضوع ناشی از عملکرد شرکت ها است که من آن را نیز در دولت مطرح کرده ام و همچنان از آن دفاع می کنم اما معنا ندارد، وقتی کمبود برق و گاز داریم تولید را بخوابانیم با این کار رفاه کوتاه مدت، خوشحالی و محبوبیت جذب می کنیم اما تولید را نابود می کنیم و متوجه نیستیم که این تولید برای نسل آینده نیز است.

همتی با اشاره به اهداف چشم انداز 1404 و رتبه ای که بنا بر آن باید در دنیا و منطقه می داشتیم، گفت: آیا با 200 یا 300 میلیارد دلار GDP برای کشور بزرگی که در دنیا حرف مهمی برای گفتن دارد می توان به این چشم انداز رسید؟ این ناشی از آن است که ما متوجه نیستیم که تولید و رشد چقدر مهم است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: بنابراین من خواسته ام از آقای صیدی و مجموع هیئت مدیره بورس و سایر ارکان آن این است که فکری به حال “اندازه بازار” بکنند.

وی گفت: لطمه این اشتباهات را در حال حاضر نمی بینیم، در حالی که عمیق ترین ضربه را دارد به اقتصاد کشور میزند. اینها مهم است؛ چرا 50 درصد حاشیه سود شرکت های بورسی کاهش پیدا کرده است؟

وزیر اقتصاد افزود: جایی خواندم، ارز نیمایی 45 هزار تومانی را برای قهوه هم اختصاص می دهند و این در حالی است که قیمت قهوه در بازار، تقریبا دو برابر ارز آزاد است. پس ما برای چه داریم از کیسه سهامداران شرکت های پتروشیمی، ارز نیمایی برای خرید قهوه میدهیم؟

همتی گفت: ما با همکاران در بانک مرکزی، دولت و سازمان برنامه صحبت کرده ایم و خود آقای صیدی هم باید مردانه بایستند و در بودجه نویسی مشارکت داشته باشند و اجازه ندهند مواردی در برنامه بیاید که لطمه به بازار سرمایه بزند.

وزیر اقتصاد تأکید کرد: من مثل دیگران نمی گویم که نمی دانستم مشکلات چقدر زیاد است؛ صریح عرض می کنم که با علم به اینکه مشکلات خیلی زیاد است، آبرو، حیثیت و شخصیت خود را گرو گذاشته و مسئولیت قبول کردم و می دانم چه تحویل گرفته ام و انتظارم این است که همه کمک کنند تا درستش کنیم. بالاخره مردم به مسئولین امید دارند و نباید نا امید شان کنیم.

همتی گفت: در مورد مسائلی که خارج از بورس است، من کمک و پیگیری می کنم اما شما هم که قبول مسئولیت کرده اید باید بایستید و کاری اساسی برای بورس کنید و اینجا را تبدیل به مرکز اعتماد کشور کنید.

وی افزود: وقتی بورس تبدیل به مرکز اعتماد کشور بشود، تأمین مالی بنگاه های تولیدی اتفاق می افتد و تورم کنترل می شود.

وزیر اقتصاد یادآور شد: در حاضر تمام بار تأمین مالی روی سیستم بانکی است که خودش درگیر ناترازی است.

وی افزود: من به دوستان بانکی هم گفته ام، میدانیم برای کنترل تورم، در مقطع کوتاه، باید نرخ سود را افزایش دهیم. اما این برای موقعی است که بانک های ما تراز باشند و بانک مرکزی هم آنقدر قوی باشد که اگر بانکی یک مقدار از ضوابط نظارتی عدول کرد، با آن برخورد کند.

همتی گفت: اما وقتی شرایط، اینگونه است که می بینیم، شما نرخ سود را که بالا ببرید، فقط منجر به ناترازی بیشتر و نقدینگی و تورم بیشتر خواهد شد و البته، بازار سرمایه را هم نابود می کند.

وزیر اقتصاد عنوان کرد: ما با بقیه ارکان تیم اقتصادی دولت همکاری داریم و خواهیم داشت که نرخ بهره را کنترل و در عین حال توجه ها را به سمت بازار سرمایه جلب کنیم چون می دانیم، تنها راه رسیدن به تأمین مالی غیر تورمی، از طریق بازار سرمایه امکانپذیر است.

همتی تأکید کرد: در یکی دو سال آینده، خیلی با بازار سرمایه کار داریم و امیدواریم اعتماد مردم به این بازار بازگردد.

وی تصریح کرد: می دانید، ما حدود 50 میلیون سهامدار داریم اما فقط تعداد اندکی از آنها در این بازار فعال هستند و مسئولان بازار بورس باید کاری کنیم که تعداد فعالین بیشتر شود.