مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

زیان 6 میلیارد دلاری صنعت فولاد ایران از قطعی برق و گاز/نباید فشار ناترازی برق بر روی صنایع وارد شود

موضوع ناترازی انرژی و قطعی برق صنایع در فصل تابستان و گاز در زمستان از آن دست مشکلات و چالش هایی است که اقتصاد کشور و مشخصا بخش صنعت را تحث تاثیر قرار داده است. از آنجایی که برق مهم‌ترین زیرساخت‌ توسعه کشورها محسوب می شود، تامین پایدار آن توسعه اقتصادی را نیز به همراه خواهد داشت.

ظرفیت اسمی نیروگاه‌های ایران در پایان سال گذشته نزدیک به 93 هزار مگاوات رسید. از سویی مصرف برق کشور در سال 1402 معادل 333 میلیارد کیلووات ‌ساعت بوده که با رشد 5 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه بوده است.

براساس آمارها، کشور 14 تا 18 هزار مگاوات کمبود تولید برق دارد. دولت برای آنکه این میزان کسری را جبران کند تا چراغ بخش مسکونی و اداری را روشن نگه دارد اقدام به قطع برق صنایع می کند، اقدامی که تبعات منفی بسیاری برای بخش صنعت و در نهایت اقتصاد ایران دارد.

در همین رابطه، بهادر احرامیان، مدیرعامل فولاد یزد در گفتگو با مرکز رسانه مجمع کارآفرینان ایران با انتقاد از قطعی طولانی مدت برق صنایع گفت: تقریبا در مردادماه بیش از 20 روز با قطعی برق مواجه بوده ایم.

احرامیان درخصوص زیان شرکت های فولادی به دلیل عدم تامین برق و گاز اظهار کرد: صنعت فولاد کشور سالانه به دلیل قطعی برق و گاز 6 میلیارد دلار زیان می بیند. به عبارتی دیگر، میزان تولید ازدست رفته ناشی از قطعی انرژی این بخش از صنعت ضربدر قیمت روز عددی بالغ بر 6 میلیارد دلار بدست می آید.

همچنین در همین رابطه، امیررضا ثابت‌پی، بنیانگذار صنایع غذایی نامی‌نو در گفتگو با مرکز رسانه مجمع کارآفرینان ایران، درخصوص قطعی برق کارخانه‌های خود گفت: میزان قطعی برق بستگی به محل استقرار کارخانه ها دارد. در برخی از شهرک ها که کارخانه ها قرار دارند میزان ساعات قطعی برق متفاوت است و برخی 2 روز در هفته برق ندارند. تعدادی نیز روزانه به مدت 12 ساعت با قطعی برق مواجه هستند.

ثابت‌پی در ادامه افزود: ما یک خسارت اولیه داریم؛ هزینه بالایی را صرف خرید ژنراتور کرده ایم، از طرفی برای تهیه سوخت آنها (گازوئیل) آن با مشکل مواجه هستیم.

بنیانگذار صنایع غذایی نامی‌نو ادامه داد: مشکل اصلی که ما با آن دست به گریبان هستیم این است که به دلیل ماهیت کار، تعدادی زیادی سردخانه احداث کرده ایم، بنابراین باید به طور 24 ساعته فعال باشند. معمولا برق اضطراری برای آن است که  به طور موقت (چندساعت) برق لازم تاسیسات را تامین کند نه آنکه برق یک و یا دو روز کامل آنها را تامین کند. بنابراین برای صنایع غذایی که بسیاری از مواد اولیه آن فاسد شدنی است این شیوه تامین برق غیرممکن است و در نهایت باعث فساد مواد اولیه و در نتیجه زیان و کاهش تولید می شود.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تعدادی از ژنراتورها به دلیل فعالیت بیش از حد از مدار خارج شده است و ما مجبور شده ایم تعدادی ژنراتور را اجاره کنیم. از سویی ژنراتور توان تامین برق کل تاسیسات را ندارد و ما به اجبار برخی از خطوط تولید را تعطیل می کنیم تا ژنراتور بتواند برق بخش های حساس دیگر را تامین کند.

بنیانگذار صنایع غذایی نامی‌نو تاکید کرد: به اعتقاد بنده نباید فشار ناترازی برق بر روی صنایع وارد شود. می توان برق مناطق مسکونی را با یک برنامه زمانی مشخص قطع کرد تا برق صنایع تامین شود؛ این کار باعث می شود زیان کمتری به اقتصاد کشور وارد شود.