مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

فعالان اقتصادی توجه بیشتری نسبت به اظهارنامه‌ها داشته باشند

جلسه کارگروه گمرکی مجمع کارآفرینان ایران روز سه‌شنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور اعضا و مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران در محل این مجمع برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ در این جلسه، علی وکیلی، مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران پس از شنیدن دغدغه و مشکلات نمایندگان پیشران‌های اقتصادی اظهار کرد: تا پیش از سال ۹۷ مشکلی در رابطه با کسر تخلیه وجود نداشت، چراکه عمدتاً ثبت سفارش‌ها بانکی نبود.

وی ادامه داد: از تاریخ ۲۲ فروردین سال ۹۷ با افزایش تحریم‌ها و محدودیت منابع ارزی و مصوبه دولت که دربند یک آن آمده است: کلیه کالا‌هایی که وارد کشور می‌شود باید حتماً ثبت سفارش داشته باشد و ثبت سفارش آن بانکی باشد و باید حتماً منشأ ارز آن نیز مشخص باشد این مشکلات آغاز شد. از آن تاریخ به بعد گمرک با مشاهده اضافه شدن مشکلات برای واردکنندگان، مصوباتی را از ستاد تنظیم بازار دریافت و یک درصد خطا حداقلی را برای کالا‌های فله و غیرفله دریافت کرد. بخشی از این اظهارنامه را درصد خطا پوشش می‌دهد و باعث رفع تعهد ارزی می‌شود.

مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران بابیان اینکه از مشکلاتی که باعث کسر تخلیه می‌شود این است که واردکننده‌ها هیچ اطلاعی از وزن واقعی کالای اظهارشده خود ندارندt اظهار کرد: وقتی کالا از کشتی تخلیه می‌شود و هیچ توزینی نمی‌شود نه گمرک و نه واردکننده هیچ‌رقمی از وزن از آن در اختیار نداریم. این موضوع باعث می‌شود بیشتر کسر تخلیه‌ها این‌گونه حادث شود؛ بنابراین درخواست من این است که واردکنندگان روی وزن کالا‌ها دقت بیشتری داشته باشند تا به این‌گونه مشکلات برخورد نکنند که باعث ایجاد پرونده کسر تخلیه شود.

وکیلی در ادامه افزود: مشکل دیگر این است که متأسفانه گمرک با ۳ هزار شعبه بانکی در ارتباط است که خود این موضوع کار را برای گمرک ایران کمی سخت می‌کند و علی‌رغم توافق گمرک ایران با بانک مرکزی، هرکدام از این شعب روش خود را پیش می‌گیرند و هیچ‌یک از آن‌ها نیز بخشنامه‌ای را که باید رعایت کنند را اجرا نمی‌کنند و درخواست‌های دیگری دارند که باعث می‌شود این موضوع با مشکل مواجه شود.

این مقام مسئول در گمرک ایران بابیان اینکه رسیدگی به موضوع کسر تخلیه یکی از امور گمرکی است که زمان زیادی را صرف آن می‌کنیم عنوان کرد: باید سعی کنیم مشکلات را به‌صورت ریشه‌ای حل کنیم. در تلاش هستیم که با توافق با بانک مرکزی، وزن خالص کالا را مبنای کسر تخلیه قرار دهیم.

مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران در ادامه افزود: موضوع دیگر این است که میزان درصد خطا آمده در قانون بسیار کم است و این موضوع سبب شده تعداد زیادی پرونده کسر تخلیه با مشکل مواجه شوند. اگر اتاق بازرگانی و یا بخش خصوصی بتواند در جلسات و یا مراودات با دیگر سازمان‌ها، میزان خطا را بیشتر کند شاید بخش زیادی از مشکلات برطرف خواهد شد.

ترخیص درصدی

علی وکیلی با اشاره به تبصره ماده ۱۳ قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: هر کالایی که قرار است اظهار و سپس ترخیص شود باید منشأ ارز آن مشخص باشد. درست است که ترخیص مشکلات زیادی را هم برای گمرک و هم برای واردکنندگان ایجاد کرده است، ولی باید به این نکته اشاره کرد که این موضوع باعث شده که دسترسی تولیدکنندگان به مواد اولیه آسان‌تر شود.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات دیگر این بخش آن است که واردکنندگان کد تخصیص ارز ندارند و نمی‌توانند کالا را اظهار کنند ازاین‌رو گمرک ایران با سازمان توسعه تجارت مکاتباتی داشته و این قول را به ما داده‌اند که ثبت سفارش‌ها بازخواهد شد.

محدودیت ردیف تعرفه

مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران در خصوص موضوع محدودیت ردیف تعرفه کالا‌ها اظهار کرد: در حال حاضر متولی این‌که چه کالایی مشمول ترخیص درصدی می‌شود، وزارتخانه‌های مربوطه هستند. گمرک موافق آن است که پیگیری هرآن چه که مربوط به تولید است، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و یا انجمن‌های مربوطه انجام شود.

وکیلی بابیان این‌که گمرک نمی‌تواند رأساً کالا‌هایی را که در لیست ترخیص درصدی نیست را ترخیص کند تأکید کرد: واردکنندگان توجه بیشتری نسبت به اظهارنامه‌ها، ثبت سفارش، نوع کالا، تعرفه، وزن کالا و موارد بسیار دیگر داشته باشند و در رابطه با تعرفه کالا نیز حتماً از ادوانتر استفاده کنند، چراکه بلافاصله بعد از جابه‌جایی تعرفه، کالا به‌عنوان اقلام قاچاق تعریف می‌شود ازاین‌جهت گمرک با محدودیت‌های قانونی بسیاری مواجه است.