مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

همکاری‌های سازمان امورمالیاتی و مجمع کارآفرینان ایران به منظور بررسی قوانین مالیاتی حوزه تولید

روز چهارشنبه ۱۰ اسفند ماه ۱۴۰۱ نشست هم اندیشی حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران، داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی و اعضاء کارگروه مجمع کارآفرینان ایران در سازمان امور مالیاتی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ در ابتدا منظور با اشاره به اینکه نظام مالیاتی زمانی می تواند رشد کند که کسب و کارها در کشور رونق بیشتری پیدا کنند و موتور رشد اقتصاد، کارآفرینان جامعه هستند، افزود: آنچه که باعث رشد می شود، ظرفیت کارآفرینی کشور است و جمع کارآفرینان اهمیت ویژه ای را در کشور دارد.
وی ادامه داد: هدف ما در این جلسه این است که دغدغه کارآفرینان را بشنویم. رویکرد وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم، تسهیل کسب و کار و تشویق کارآفرینی است و نگاه ما به فعالان اقتصادی، نگاه بخشی نیست. بیشینه کردن وصول مالیات هدف ما نیست، البته که باید مالیات براساس قانون گرفته شود.
رئیس سازمان امور مالیاتی در ادامه بیان کرد: ضمن اینکه هدف ما تامین مالی دولت است، باید اقداماتمان خللی در تولید و کسب و کارها وارد نکند. ما با دریافت مجوزهای قانونی، تسهیل گری خواهیم کرد.
منظور ادامه داد: در سال جای ۵ واحد درصد نرخ مالیات شرکت های تولیدی کاهش پیدا کرد و در سال آینده هم پیشنهاد کردیم تا نرخ مالیات تولید کنندگان، ۷ واحد درصد کاهش یابد. اگر شرکت های بورسی درآمد خود را به سمت افزایش سرمایه ببرند، از مالیات معاف خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه امسال آستانه معافیت حقوق و دستمزد را افزایش دادیم و به ۸۴ میلیون تومان در سال و ۷ میلیون تومان در ماه رساندیم، گفت: مجلس در مصوبه دیروز آستانه معافیت حقوق دستمزد را افزایش دادند و به ۱۰ میلیون تومان در ماه و ۱۲۰ میلیون تومان در سال رساندند. در پایان امسال، مالیات دریافتی ما از حقوق و دستمزد ۵۵ هزار میلیارد تومان است، با این تدبیر مجلس، برآورد می کنیم که مالیات ما از حقوق و دستمزد ۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید و ۳۵ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا خواهد کرد!
*امتیاز ویژه دولت ها در سراسر دنیا برای پیشران های اقتصادی
سپس حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با اشاره به اینکه مجمع کارآفرینان ایران از سال ۹۲ آغاز به کار کرده است، گفت: طبق نظریه شومپیتر، ما باید بر روی پیشران‌های اقتصادی سرمایه گذاری کنیم. ما برای جلوگیری از انحصار از هر رشته صنعتی چند پیشران اقتصادی را به عضویت مجمع کارآفرینان ایران در آوردیم. این پیشران‌های اقتصادی هستند که هزاران میلیارد تومان از درآمد مالیاتی کشور را تشکیل می‌دهند. کشور کره‌جنوبی هم از چنین الگویی استفاده کردند. فیلمی از این تجربیات تولید کردیم که در چند روز آینده منتشر خواهد شد. دولت‌ها در سراسر دنیا، امتیازات ویژه‌ای را برای پیشران‌های اقتصادی قائل هستند اما در داخل کشور ما از آن به عنوان رانت نام می‌برند. پیشران‌های اقتصادی در حوزه صادرات، ارز آوری، تکنولوژی و غیره پیشرو هستند.

رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوالات اعضاء کارگروه مالیاتی مجمع کارآفرینان ایران افزود: هرماه ۱۰۰۰ میلیارد تومان استرداد انجام می دهیم. اجرای پایانه های فروشگاهی شروع پر شتابی داشته است و تا الان حدود ۸۰۰ همت صورت حساب صادر شده و ۷۰ هزار شرکت صورت حساب ها را دریافت کرده اند و بالغ بر ۳۵ میلیون صورت حساب ارسال شده است و شرکت های دیگر هم به اتصال خود در سامانه سرعت دهند.
وی بیان کرد: حتما اجرای این قانون رضایت شما را تامین خواهد کرد و برخوردهای سلیقه ای ماموران ما به حداقل خواهد رسید. مبنای ما صورت حساب هایی خواهد بود که به عنوان فروشنده یا خریدار به سامانه ارسال می شود. البته با همکاری بانک مرکزی تدبیری خواهیم اندیشید تا بتوانیم دستگاه های پذیرنده را به عنوان پایانه فروشگاهی بپذیریم و به سامانه مودیان متصل کنیم. تمام ۹ میلیون دستگاه کارتخوان را به سامانه مودیان متصل خواهیم کرد. پیش بینی می کنیم تا نیمه سال آینده قانون پایانه های فروشگاهی به طور کامل اجرا شود. مجموع این اتفاقات به شفافیت و عدالت مالیاتی بهتر کمک خواهد کرد.
منظور در پایان سخنان خود اظهار داشت: معافیت های ماده ۱۳۲ بسیار برای سازمان پر هزینه است و بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال گذشته معافیت ماده ۱۳۲ داریم. این نوع معافیت ها برای توسعه تولید در کشور لازم است. مجموع معافیت ها در سال گذشته ۳۴۰ هزار میلیارد تومان است که بخش بزرگ آن مربوط به معافیت ماده ۱۳۲ است.

وی ادامه داد: در قانون برنامه پنجم گفته شد معافیت‌ها مناطق کمتر توسعه یافته مانند مناطق آزاد می‌شود. این قوانین برنامه توسعه مخصوص همان پنج سال مدنظر است. اگر قانونگذار بخواهد قانون پنج ساله را به ده ساله تبدیل کند مورد خاصی ندارد. آیین نامه بودجه هر زمان که تصویب شود تا پایان سال به عنوان مبنا قرار می‌گیرد و تغییراتی در آن ایجاد نمی‌شود.

ارزش منصفانه در نظام مالیاتی برای شرایط خاص و تعدادی مستثنائات به کار گرفته می‌شود. قرار بر این نیست که ارزش منصفانه را تعمیم دهیم و به رویه‌ای تبدیل شود. قانون پایانه فروشگاهی در ابتدا حتما نواقصی را دارد. ما در تلاشیم که کسی مشمول جریمه نشود. ما حداکثر همکاری را انجام خواهیم داد. در مورد اوراق گام اختلاف نظراتی وجود دارد و هم اکنون در حال بررسی است و به زودی اعلام موضع می‌کنیم.