مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در دیدار با کارآفرینان : اقتصـاد کشـور نیازمنـد سرمایه‌گذاری‌هـای بـزرگ اسـت

 

 

دکتر زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت در دیدار با اعضای مجمع کارآفرینان ایران گفت: از مجموع حدود 83000 واحد صنعتی فعال در کشور، حدود 3000 واحد تولیدی دارای بیش از 100 نفر نیروی انسانی هستند و در حدود 5000 واحد تولیدی نیز بین 50 تا 100 نفر پرسنل فعالیت می‌کنند. این در حالی است که بخش اعظم واحدهای صنعتی که در حدود 75000 واحد می باشند دارای کمتر از 50 نفر نیروی انسانی هستند و این نشان‌دهنده آن است که در کشور شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری شکل نگرفته است.

وی افزود در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه شرکت‌های بزرگ شکل گرفته‌اند که بخش زیادی از ارزش‌افزوده را ایجاد می‌کنند و اقتصاد ایران نیز نیازمند این فضای سرمایه‌گذاری است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: باید به دنبال ایجاد هولدینگ‌های سرمایه‌گذاری ملی و استانی باشیم و در این خصوص با تشکل‌ها، انجمن‌ها و سرمایه‌گذاران در حال بررسی مکانیزم اجرایی آن هستیم.
دکتر زرندی در ادامه گفت: اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور از فضای دولتی نجات پیدا کند باید شرایط حضور بخش خصوصی اصیل و توانمند را فراهم کرد. تجربه نشان داده است شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری‌های بزرگ انجام داده‌اند می‌توانند دست به سرمایه‌گذاری‌های جدید بزرگ بزنند.
وی در ادامه یکی دیگر از موضوعات مهمی که در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد را نظام رتبه‌بندی صنایع عنوان کرد تا بر اساس آن بتوان یک اولویت‌بندی در صنعت کشور انجام داد.
معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت توضیح داد: هم‌اکنون هیچ تمایزی بین شرکت‌های کوچک و بزرگ نیست، یعنی واحدی که 10 نفر اشتغال ایجاد کرده یا 1000 نفر هیچ تفاوتی در ارائه خدمات و حمایت‌ها در دستگاهها ندارند.
زرندی گفت: با نظام رتبه‌بندی باید برای شرکت‌های پیشران شرایط ویژه‌تری را ایجاد نمود.

 

در ادامه این جلسه، غلامعلی سلیمانی کارآفرین و بنیانگذار هلدینگ سولیکو ضمن بیان مشکلات موجود در امر تولید در کشور با پیشنهاد دو راهکار خواستار حمایت توسط دولت شد . وی تک نرخی شدن ارز و ایجاد جهاد صنعتی به جای جهاد سازندگی را دو راه حل عبور از شرابط سخت تولید دانست .

رجالی بنیانگذار گروه تولیدی صنعتی ظریف مصور و از کارآفرینان بزرگ کشور در این جلسه با بیان اینکه تولیدکنندگان بزرگ خواستار حمایت های معنوی دولت هستند با اشاره به نمونه های موفق اجرا شده در کشورهای توسعه یافته، پیشنهاداتی در این زمینه ارایه کرد .

وی خواستار کاهش نرخ سود بانکی و ورود نقدینگی به بخش تولید شد و در ادامه اصلاح و بازنگری کارشناسانه در بخشنامه های صادره و در حال صدور از وزارت صمت را امری ضروری عنوان کرد . همچنین ایجاد شعب خاص در دادگاههای کشور جهت تسریع در رفع دعاوی حقوقی تولید کنندگان بزرگ کشور را خواستار شد .

دکتر نبی اقتصاددان و بنیانگذار گروه کارخانجات زیتون آرشیا، یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان بزرگ کشور را اعمال سلایق در اجرای قوانین در شهرهای مختلف کشور عنوان کرد و خواستار پیگیری و رفع این مشکل توسط وزارت صمت شد .