مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

مطالبه صنعتگران بخش شیرینی و شکلات از سیاستگذاران

در نشست هم‌اندیشی کارشناسان و فعالان صنعت شیرینی و شکلات در وزارت صمت، تولیدکنندگان صنایع غذایی بر ضرورت ثبات‌بخشی به وضعیت تامین مواد اولیه، تسهیل‌ تخصیص‌های ارزی و رفع موانع اداری کسب‌وکار تاکید کردند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ در واقع بررسی دلایل افت صادرات بخش شیرینی و شکلات ایران، مرور روندهای منطقه‌ای و جهانی صنعت غذا و توجه به ثبات‌بخشی پیش از راهبردسازی از مهمترین مواردی بود که در جلسه کارآفرینان با مدیران وزارت صمت طرح شد.

دکتر داراب زاده مدیرکل صنایع غذا و دارو وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به تلاش وزارتخانه برای تسهیل شرایط تولید در راستای تحقق شعار سال، از همه حضار خواست با هدف طراحی و تدوین سند راهبردی صنعت شیرینی و شکلات، پیشنهادات خود را به شکل کتبی و در قالب اقدامات مشخص ارائه دهند.

در این نشست که جمشید مغازه‌ای دبیر انجمن شیرینی و شکلات ایران، ابوالحسن خلیلی رییس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران، علی اصغر کشفی از گروه شیرین عسل، امیرحسین شقاقی مدیرعامل گروه شیرین نوین، مهدی امینی از گروه زرکام، بختیاری از پارک علم و فناوری استان البرز، تولائی از مرکز همکاری های ریاست جمهوری و برخی از کارشناسان دستگاه‌های اداری و تشکل‌های بخش خصوصی حضور داشتند، برخی از مشکلات صنایع تولید شیرینی و شکلات در کشور عنوان شد.

جمشید مغازه‌ای دبیر انجمن شیرینی و شکلات ایران در این نشست با اشاره به وضعیت سختی که برای صنایع غذا به ویژه بخش شیرینی و شکلات در سال جدید حادث شده، از بحران دسترسی به گندم و آرد در اغلب واحدهای تولید شیرینی و شکلات سخن گفت. موضوعی که باعث شده تا بسیاری از بنگاه‌های داخلی را با کاهش تولید و تعطیلی خطوط مواجه سازد.

امیرحسین شقاقی مدیرعامل گروه شیرین نوین نیز با اشاره با چالش جدی صنعتگران با تخصیص ارز در ماه‌های اخیر گفت: از آذرماه حدود 1000 میلیارد تومان به حساب بانک مرکزی واریز کرده‌ایم اما هنوز هم ارزی به ما تخصیص داده نشده در حالی که بخشی از ارزش پولی که واریز کرده‌ایم به واسطه نوسانات ارزی کاهش یافته است.

شقاقی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تامین وسایل نقلیه جهت توسعه لجستیک و شبکه توزیع با گمرک داشته است، خاطرنشان کرد: امروز من برای واحدی که 60 خط تولید کاملا نوین مطابق آخرین فناوری‌های روز دارد، نه تخصیص ارز دارم و نه مواد اولیه. در حالی که این واحد که ظرفیت تولید 250هزار تن محصول در سال را دارد، در صورت تامین مواد اولیه و ارز به راحتی قابلیت فعالیت و تولید و صادرات دارد.

در ادامه ابوالحسن خلیلی رییس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران به یادآوری اثر اقدامات وزارت صمت و سیاستگذاران روی ذهنیت کارآفرینان پرداخت. برخی از حاضران نیز به چالش قطع برق و اثر آن روی کاهش تولید پرداختند. برخی نیز به بحث پیرامون کمبود روغن و شکر، و اثر آن بر روی سطح تولید این بخش تاکید کردند.

داراب زاده مدیرکل صنایع غذا و دارو وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان این نشست با اشاره به ضرورت ارائه پیشنهادات اجرایی برای بهبود کیفیت سیاست‌های حاکم بر صنعت شیرینی و شکلات، قول داد چالش‌های صنعتگران این بخش را تا رفع کامل به صورت ویژه پیگیری نماید.