مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

متاسفانه کشور فاقد استراتژی توسعه صنعتی است

حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران روز یکشنبه (۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) با سید محمدرضا سید نورانی، رئیس مرکز ملی رقابت دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی مجمع کارآفرینان ایران، رئیس مرکز ملی رقابت در این دیدار با بیان اینکه نقطه کانونی وظایف شورای رقابت در قانون ، اجرای اصل 44 قانون اساسی و مقابله با رویه های ضد رقابت است، گفت: مرکز ملی رقابت به عنوان یک نهاد مستقل قانونی، در فرآیند انجام فعالیت های اقتصادی و تجاری، مسئولیت انحصار زدایی و تضمین حقوق رقابت را بر عهده دارد.

سید نورانی با تاکید براینکه متاسفانه کشور فاقد استراتژی توسعه صنعتی است، افزود: نقشه راه نیاز اساسی و اولیه هر برنامه ای است تا بتوان براساس آن به اهداف پیش بینی شده در زمان مقرر رسید، لذا تا زمانی که این نقشه وجود نداشته باشد مشخص است که هر شخصی برنامه ای یا سندی موقت ارائه می کند و می رود.

وی با اشاره به ظرفیت های متنوع و متکثر ایران در تولید و صادرات کالا و نبود برند بین المللی گفت: ما در سطح ملی برندهای خوبی داریم ولی در سطح خاورمیانه هیچگونه برند معتبر بین‌المللی نداریم، لذا امیدواریم فضای ایجاد شده در کشور موجب شفاف‌سازی برند‌های برتر شود و در نهایت به جایگاه ما در حوزه صادرات کمک کند.

رئیس مرکز ملی رقابت با استقبال از برنامه های مجمع کارافرینان ایران در حوزه تولید تاکید کرد: این مرکز آمادگی هرگونه همکاری در حوزه های مطالعاتی ، پژوهشی و حضور در کمیته های تخصصی را دارد و از هر نوع همکاری در جهت کمک به صنعت کشور استقبال می کند.

گفتنی است، این نشست حدود 2 ساعت طول کشید و مباحث مختلفی درخصوص نقاط قوت و ضعف تولید، نقش پیشران های مولد در توسعه اقتصادی، انحصار زدایی، تضمین حقوق رقابت، سیاست های اقتصادی، جایگاه مرکز ملی رقابت و مجمع کارآفرینان ایران بحث و گفتگو شد.

دبیرکل مجمع کارافرینان نیز در این دیدار با اشاره به خسارت های ناشی از فقدان استراتژی توسعه صنعتی گفت : هر وزیر یک سند استراتژی توسعه صنعتی می‌نویسد و آن را به عنوان وصیت به وزیر بعدی تحویل می‌دهد، اما وزیر بعدی آن را قبول ندارد و یک سند جدید می‌نویسد و در نهایت همه این‌ها در قفسه باقی می‌ماند.

غزنوی با بیان اینکه این فرایند معیوب کشور تا به امروز از استراتژی صنعتی محروم کرده است و متاسفانه اسیب جدی انرا بخش تولید و صنعت می بیند گفت : مجمع کارافرینان ایران به دولت پیشنهاد مشارکت در تدوین سند را داده است و اقداماتی هم در این خصوص در دست اقدام است و امیدواریم بخش های مسئول دولتی بیش از این زمان را از دست ندهند و فرصت سوزی نکنند.

وی همچنین مهمترین مشکلات تولید را نداشتن نقشه راهبردی، قیمت گذاری دستوری، تامین مالی و نقدینگی، غفلت برنامه‌های توسعه‌ای از تولید، تورم، نظام بانکی ، مقررات و قوانین مخل و تصمیمات خلق الساعه و بدهی‌های معوق واحدهای تولیدی عنوان کرد و افزود : یکی از اصلی‌ترین چالش‌های حوزه تولید و صنعت، موضوع تأمین سرمایه در گردش است که متاسفانه تولید با تورم موجود هر سال و با افزایش هزینه‌های تولید در اغلب موارد با سرکوب قیمتی مواجه می شود و از همه بدتر تسهیلات بانک ها به روی تولید قفل می شود.

غزنوی با تاکید بر اینکه مرکز ملی رقابت اگر اصل رقابت را اساس کار خود قرار داده است باید در خصوص تامین الزامات اولیه انهم گام جدی بردارد.

وی گفت: اگر زاویه دید رئیس مرکز و اعضای ان به تولید کشور واقعی و نزدیک تر شود حتما در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها هم دقیق عمل خواهند کرد به همین دلیل مجمع کارافرینان ایران امادگی برنامه ریزی بازدیدهای دوره ای رئیس مرکز ملی رقابت از واحدهای تولیدی پیشرانها را دارد و حتما تحقق چنین برنامه ای در نزدیک کردن دیدگاهها برای برنامه ریزی ها در اینده مفید خواهد بود.