مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

راه و فرصتی غیر از تقویت بخش خصوصی نداریم

رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی در دیدار با دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران با تاکید بر افزایش همکاری های مجمع و موسسه، گفت: راه و فرصتی غیر از تقویت بخش خصوصی نداریم.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ حمیدرضا غزنوی بابیان اینکه کشورهای توسعه‌یافته مسیر موفقی را در حوزه پیشران‌ها برای دستیابی به توسعه پیموده و ما نیز می‌توانیم با بومی‌سازی  برای کمک به توسعه اقتصادی از این تجربه جهانی استفاده کنیم، گفت:  در مجمع برای تسهیل فرایند موانع و چالش‌های پیش روی پیشران‌ها، کارگروه‌های تخصصی با حضور نمایندگان پیشران‌ها فعال‌شده و بنا به فراخور موضوع پیشران‌ها از مسئولان سه قوه برای حضور در این کارگروه‌ها دعوت می‌شود.

وی بابیان اینکه فرصت‌ها و تهدیدهای حوزه پیشران‌ها در این کارگروه‌ها بی‌واسطه از طریق پیشران‌ها و نمایندگان آن‌ها به مسئولان منتقل و حتی برای برون‌رفت راه‌حل ارائه می‌شود، افزود: در این کارگروه‌ها تاکنون چندین آیین‌نامه یا قانون که موجب ایجاد موانع و چالش‌هایی در مسیر پیشران‌ها بودند، اصلاح و مرتفع شده است که در صورت نیاز می‌توان لیست کامل آن را در اختیار موسسه قرارداد.

غزنوی گفتمان سازی با حاکمیت در حوزه پیشران‌ها را یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های مجمع کارآفرینان ایران برشمرد و گفت: ما مرکز ثقل توسعه صنعتی را در این موسسه می‌دانیم و اعتقاد راسخ داریم که موسسه در صورت ورود علمی و جدی می‌تواند در این حوزه اثرگذار باشد بنابراین برای همکاری کارگروه‌های مجمع با کارگروه‌های موسسه در حوزه تولید اعلام آمادگی می‌کنیم.

دکتر علی سرزعیم رئیس مرکز مطالعات راهبردی مجمع کارآفرینان ایران هم در این نشست با تأکید بااینکه پیشران‌های مولد بخش خصوصی انگیزه فردی برای تولید ندارند بلکه به دنبال توسعه اقتصادی هستند،گفت : بدون شک مسیر آینده توسعه اقتصادی ما در توجه و اعتماد حاکمیت به پیشران‌های مولد بخش خصوصی  خلاصه می‌شود و این مسیری است که در دنیا آزموده شده است.

وی با تأکید براینکه متأسفانه بنا به دلایل مختلف در کشور ما نگاه به پیشران‌ها منفی است، افزود: این رویکرد باید تغییر یابد چراکه پیشران‌ها با مزیت‌های تولیدی که در اختیاردارند، ظرفیت رفع مشکلات اقتصادی، ایجاد اشتغال، افزایش تولیدات صادرات محور، رقابت در بازارهای جهانی، توسعه محصولات دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی رادارند و برعکس بنگاه‌های تولیدی کوچک از چنین مزیت تولیدی برخوردار نیستند.

دکتر محمدهادی زاهدی وفا، رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی هم در این نشست بابیان اینکه موسسه زمینه همکاری با مجمع کارآفرینان را در دو حوزه دارد گفت: استراتژی توسعه صنعتی مهم‌ترین مأموریتی است که موسسه بر عهده دارد، هرچند در مقاطع مختلف این استراتژی نگارش شده و در عمل اجرایی نشده است ، ما در حال آسیب‌شناسیان هستیم تا بتوانیم با این کار سندی عملیاتی ارائه کنیم.

وی افزود: شاید از دلایل اجرایی نشدن  استراتژی توسعه صنعتی به‌رغم طرح مسئله این باشد که ما کل ظرفیت دانشی کشور را پشت برنامه نیاورده‌ایم و برنامه به‌صورت بخشی و یا سفارشی پیش رفته و درنهایت در قفسه کتابخانه‌ها قرارگرفته است.

زاهدی وفا بابیان اینکه برای اجرایی شدن استراتژی توسعه صنعتی باید نقص‌های آن رفع شود، گفت : ازآنجاکه صنعتگران در کف تولید اجرا کنند نهایی استراتژی توسعه صنعتی هستند باید به‌طور مستقیم درگیر سندنویسی شوند، چون اگر استفاده‌کنندگان اصلی سند با آن بیگانه باشند بدون شک هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

وی با اشاره به اینکه در موسسه در بحث استراتژی توسعه صنعتی ده رسته صنعتی انتخاب‌شده است افزود: متأسفانه توسعه کشور تاکنون دولتی بوده و با توجه به مشکلات باید با الگوهای متنوع به سمت بخش خصوصی رفت و در این مسیر به هر میزان که سهم بیشتری بدهیم نتیجه بهتری را برداشت خواهیم کرد.

زاهدی وفا با تأکید بااینکه موسسه آمادگی همکاری با کارگروه‌های تخصصی مجمع کارآفرینان را دارد تا در سریع‌ترین زمان ممکن به یک برنامه برسیم،گفت: راهی و فرصتی غیر از تقویت بخش خصوصی و خارج کردن دولت از اقتصاد را نداریم چون رشد نقدینگی منجر به سرمایه‌گذاری در تولید نشده است و کاهش سرمایه‌گذاری در مدت سه سال به تولید، اشتغال و توسعه آسیب می‌زند.

رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به ضعف‌های بخش خصوصی در کشور افزود: در دنیا معمولاً انجمن‌های تولیدی بر روی محصولات دانش‌بنیان و تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌کنند ولی در کشور ما شرایط متفاوت است.

وی بابیان اینکه امروز صحنه رقابت تولید در دنیا تکنولوژی و فناوری است، گفت : اگر امروز صنعتی می‌خواهد در حوزه بین‌الملل و حتی داخل کشور باقی بماند باید در عرصه رقابتی فعال باشد و در حوزه فنّاوری حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی در پایان گفت: در جلسات کارگروه‌های موسسه تلاش می‌کنیم از پیشران‌های عضو مجمع دعوت کنیم تا بتوانیم از دیدگاه‌های آنان در برنامه‌ها و استراتژی توسعه صنعتی استفاده کنیم .