مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

دیپلماسی اقتصادی وظیفه اصلی وزارت امور خارجه است

روز سه‌شنبه 9 اسفندماه 1401 نشست تخصصی با حضور سبز علی رئیس اداره سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی وزارت امور خارجه و اعضاء کارگروه سرمایه‌گذاری مجمع کارآفرینان ایران برگزار شد.

در این جلسه سبز علی رئیس اداره سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی وزارت امور خارجه اظهار کرد: موضوعات بانکی و مراودات مالی یکی از مسائلی است که تمامی افراد حاضر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. درگذشته به‌منظور سرمایه‌گذاری خارجی ضمانت‌نامه‌هایی بود که دسترسی را برای شرکت‌ها بسیار سخت کرده بود و در حال حاضر طرحی آماده‌شده که به تصویب شورای سران قوا هم رسیده است. این مصوبه کار را برای شرکت‌های ایرانی تسهیل کرد.

وی افزود: ما به دو سیستم بانکی روسیه دست پیدا کردیم و به 13 بانک جهانی هم از این طریق دسترسی پیدا کردیم. بانک‌های روسیه در برخی از کشورها هم ارتباطاتی دارند که این امکان تبادل مالی را برای ما نیز فراهم می‌کند. افتتاح حساب هم در خارج از کشور از معضلاتی بود که سفارتخانه‌های ایران در حال تسهیل گری و پیگیری هستند. طی سفر رئیس‌کل بانک مرکزی به عراق سندی تدوین شد که علاوه بر دسترسی به پول‌های بلوکه‌شده، نقل و انتقالات مالی هم تسهیل شده است.

رئیس اداره سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که وزارت امور خارجه چه اقداماتی را برای تعامل با کشور قزاقستان انجام داده، گفت: در موضوع قزاقستان زمینه‌های کاری بررسی شد و امکان مبادله و سرمایه‌گذاری وجود دارد. به علت دسترسی‌هایی که به سیستم بانکی روسیه پیدا کردیم قطعاً مبادله با قزاقستان هم تسهیل می‌شود. در حال حاضر قدرت‌های بزرگ تمرکز خود را بر روی کشورهای آفریقایی قراردادند و ما این ظرفیت را داریم تا بازارهای آفریقا را شناسایی کنیم و پیشران‌های اقتصادی به نقش‌آفرینی بپردازند. دیپلماسی اقتصادی از وظایف اصلی وزارت امور خارجه است.

سبز علی در پایان گفت: کشور ارمنستان را در اولویت خود قرار دهید به این خاطر که اقدامات خوبی در ارتباط با این کشور شکل‌گرفته و در آینده‌های نزدیک می‌توان از ظرفیت‌های این کشور بهره برد.