مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

باید خصوصی سازی را جدی گرفت

نشست هم اندیشی اعضای مجمع کارآفرینان ایران با عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت روز پنج شنبه (۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۳) در محل این وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ در این نشست، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هدفمان از برگزاری این نشست و همچنین نشست‌های آتی تهیه یک سند برای ارائه به دولت است بیان کرد: سال گذشته تسهیل در تامین ارز به رقم بیش از ۴۲ میلیارد دلار رسید و با تلاش دولت در سال جاری مشکل خاصی برای تأمین ارز تولیدکنندگان نخواهیم داشت.

در ادامه این نشست، علی سرزعیم، رئیس مرکز مطالعات راهبردی مجمع کارآفرینان ایران گفت: در سال ۱۴۰۱ رشد سرمایه گذاری منفی بود و این روند همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران کماکان درحال رهایی از اثرات کوتاه مدت است تاکید کرد: احتمالا رشد اقتصادی سال ۱۴۰۳ کمتر از سال قبل خواهد بود و پیشران رشد در سال جاری احتمالا بخش خدمات خواهد بود.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی مجمع کارآفرینان ایران همچنین گفت: تا زمانی که خشکسالی ادامه دارد انتظاری برای رشد بخش کشاورزی وجود ندارد. ایران در بلندمدت به واسطه روند کاهشی سرمایه گذاری از یکسو و استهلاک سرمایه گذاری‌های موجود با معضل رشد پایین روبرو است مگر آنکه روند فعلی تغییر پیدا کند.

علی سرزعیم اظهار کرد: بنگاه‌های خصوصی با کارایی بالا فعالیت می‌کنند. باید خصوصی سازی را جدی گرفت و کارآفرینان ایران اهلیت خود را ثابت کرده اند.

در ادامه این نشست؛ ابراهیم عسگریان، عضو هیئت مدیره مجمع کارآفرینان ایران گفت: تولیدکنندگان داخلی از توانمندی بالایی برخوردار هستند. کالا به اندازه نیاز داخل وجود دارد بنابراین باید بر روی صادرات متمرکز شد و موانعی که پیش روی بخش صادرات است مرتفع شود.

عسگریان در ادامه اظهار کرد: صادرکنندگان بخشی از مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار و با نرخ آزاد خریداری می‌کنند و از طرف دیگر با توجه به الزام به ثبت ارز صادراتی در سامانه نیما، قیمت‌گذاری ارز حاصل از صادرات با نرخ نیمایی تعیین می‌شود.

مسعود سزاوار ذاکریان، عضو مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه نبود نقدینگی برای تأمین مالی پروژه‌های تولیدی و صنعتی و نرخ سود تسهیلات جزء مهم‌ترین چالش‌های بخش تولید کشور محسوب می‌شود اظهار کرد: اگر افزایش تولید به عنوان یک اصل مطرح باشد تامین سرمایه در گردش نیز باید در اولویت باشد.

محمدرضا احسانفر، عضو مجمع کارآفرینان ایران به موضوع فرار سرمایه از کشور اشاره و بیان کرد: متاسفانه حجم زیادی از سرمایه کشور به خارج فرار می‌کند. با توجه به شرایط اقتصاد کشور و بی‌ثباتی اقتصادی از جمله تورم بالا و افزایش افسارگسیخته نرخ ارز و.. زمینه ساز فرار سرمایه از کشور است.

احسانفر به نظام دستوری در اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: سیاست تعیین دستوری قیمت در بلندمدت آثار زیان‌بار بسیاری هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف کننده دارد. امروز مهمترین مانع بخش تولید و در کل اقتصاد کشور قیمت گذاری دستوری است.

همچنین در ادامه این نشست، هریک از کارآفرینان به بیان نظرات و مشکلاتی که در مسیر صنعت و تولید قرار دارد پرداختند.