مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

بازدید اعضای مجمع کارآفرینان ایران از کارخانجات زیتون آرشیا

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران اعضای مجمع کارآفرینان ایران روز چهارشنبه 11 آبان 1401 در سفر به خراسان رضوی از صنایع پیشران این استان بازدید کردند و از نزدیک در جریان شرایط تولید، مسائل و مشکلات این صنایع مولد قرار گرفتند. مجتمع چینی مقصود، کارخانجات زیتون آرشیا و گروه صنعتی مشهد سه صنعت میزبان اعضای مجمع بودند که مدیران آن‌ها ضمن تشریح شرایط خط تولید، از راه‌های همکاری این صنایع با مجمع کارآفرینان به منظور پیگیری و بررسی مشکلات و همچنین راه‌حل‌های این مسائل سخن گفتند.

در بخش نخست این بازدید و در ابتدای روز چهارشنبه، اعضای مجمع کارآفرینان ایران با حضور در گروه کارخانجات زیتون آرشیا در فاز یک شهرک صنعتی مشهد، توضیحات «پیام نبی» یکی از مدیران این کارخانه را شنیدند که تاکید بر کارآفرینی اجتماعی بود. نبی در این نشست و درباره این گروه صنعتی گفت: «بیش از تجارت و اقتصاد، هدف ما مسائل اجتماعی و بازآفرینی زندگی انسان‌ها است. حتما می‌دانیم که اعضا و پرسنل این کارخانه را زنان سرپرست خانوار، افراد داری‌ سوء‌پیشینه و همچنان معتادان بهبودیافته تشکیل می‌دهند و همین هم این کارخانه را از دیگر نقاط و شرکت‌های صنعتی متمایز می‌کند.» در ادامه این بازدید، اعضای مجمع کارآفرینان با حضور در خط تولید، ضمن آشنایی و هم‌صحبتی با کارکنان این شرکت از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این شرکت و همچنین سختی‌های کارآفرینی اجتماعی قرار گرفتند.

همچمنان که در این بازدید اعلام شد«گروه کارخانجات زیتون آرشیا» تاکنون توانسته برای بیش از۵ هزار نفر از افرادی که از قشر آسیب‌دیده هستند، شغل ایجاد کند و تبدیل به یکی از شرکت‌های بزرگ در صنعت غذا شود. بنیان‌گذاراین کارخانجات «علیرضا نبی» که قصه زندگی او یکی از جذاب‌ترین قصه‌های کارآفرینی است و او از فقر مطلق به شرایط کنونی رسیده و محروم‌ترین اقشار جامعه را صاحب شغل و درآمد کرده است. نبی که کارآفرین نمونه ملی در سال 96 و همچنین کارآفرین نمونه اجتماعی و کارآفرین برتر چندین سال مختلف کشور است، پیش‌تر «آرشیا» را «مسیری برای بازگشت به جامعه» اعلام کرد و روند توسعه این کارخانه را به این صورت توضیح داد که «در سال ۱۳۸۳ کار خود را با ۱۵ نفر شروع کردم. با رشد کسب‌و‌کار نیاز به استخدام نیروی مرد نیز در کارخانه احساس می‌شد و در قدم اول تصمیم گرفتم تا از زندانیان جرائم غیرعمد و معتاد‌های بهبودیافته برای استخدام در کارخانه خود استفاده کنم. پس از موفقیت در این کار رفته‌رفته نیرو‌های بیشتر و با جرایم متفاوت‌تر را به کارخانه خود اضافه کردم تا امروز که گروه‌های مختلفی از قشر آسیب‌پذیر و مجرمین شامل مجرمین جرائم عمدی (مانند سرقت مسلحانه، نزاع دسته جمعی، اراذل و اوباش و قتل عمد)، مجرمین جرائم غیرعمد (مانند افراد ورشکسته شده، کشیدن چک بی‌محل، مشکل پرداخت مهریه داشتن)، معتادین بهبودیافته و زنان سرپرست خانوار در این کارخانه مشغول به کار هستند.»

نبی پیش‌تر هدف این کارخانجات را تعلیم و آموزش افراد مجرم و تبدیل آن‌ها به افرادی با اعتمادبه‌نفس بالا و دارای تخصص و مهارت دانست و دراین باره گفت: «هر انسانی ممکن است خطا کند. اما لایق این هست که فرصتی دوباره به او داده شود. ما در آرشیا به کسانی که تصمیم گرفتند به مسیر اصلی برگردند فرصتی دوباره می‌دهیم تا آن‌ها نیز بتوانند مثل همه ما زندگی‌شان را ادامه دهند و خطاهای‌شان را جبران کنند. به یاد داشته باشید تفاوت آن‌ها با ما در این است که خطاهای آن‌ها آشکار شده و خطاهای ما پنهان مانده است.»

در پایان این بازدید هم مدیران این کارخانجات از اعضای مجمع کارآفرینان خواستند که تلاش خود را برای افزایش حمایت قانونی از کارخانجاتی مانند زیتون آرشیا و همچنین کارآفرینی اجتماعی به خرج دهند چراکه همین الان چندین هزارنفر در صف ورود و استخدام در کارخانجات آرشیا هستند اما امکان جذب این افراد وجود ندارد.

«حمیدرضا غزنوی» دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران هم در بخش پایانی این بازید ضمن تشکر از زحمات و کوشش بی‌وقفه مدیران و کارکنان کارخانجات آرشیا، یکی از مهمترین برنامه‌ها و اهداف مجمع را فراهم‌کردن زمینه ادامه فعالیت و همچنین گسترش و توسعه فعالیت کارخانجاتی مانند زیتون آرشیا اعلام کرد و گفت: «مجمع در تلاش است که شرایط را برای توسعه چنین کارهای مهمی و در حالت کلی کارآفرینی اجتماعی فراهم کند. ما تلاش می‌کنیم که در قوانین بالادستی مثل برنامه‌های بودجه و همچنین برنامه‌های چندساله توسعه بندهایی در حمایت از پیشران‌ها و همچنین کارآفرینی اجتماعی گنجانده شود چون اعتقاد داریم یکی از مهمترین راه‌های توسعه کشور توجه به پیشران‌های اقتصادی است.»