مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

اختصاص منابع بانک به یک فرد و یا گروه درست نیست

جلسه کارگروه پولی و بانکی مجمع کارآفرینان ایران با مسئولین وزارت امور اقتصادی و دارایی و اعضا این کارگروه برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ جلسه کارگروه پولی و بانکی مجمع کارآفرینان ایران با حضور اعضای کمیته بررسی ذینفع واحد مجمع و مسئولین وزارت امور اقتصادی و دارایی، نماینده بانک مرکزی و نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی ایران صبح روز سه‌شنبه (١٤ شهریورماه ١٤٠٢) در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.

در این نشست نجف پور، معاون مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌وکار وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: بحث ذی‌نفع واحد از مشکلات موجود فعالان اقتصادى است. با تصویب و ابلاغ آیین‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان در سال ١٣٨٢ آغاز شد. منظور از ذینفع واحد، اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که ازنظر مالی و مدیریت به نحوی باهم در ارتباط هستند. به‌طوری‌که مشکلات مالی هریک می‌تواند موجبات بروز مشکلات احتمالی در بازپرداخت سایر اعضا را فراهم آورد.

وی گفت: ذینفع واحد یکی از مهم‌ترین عوامل شکل‌دهنده ریسک اعتباری در شبکه بانکی است که در صورت نکول برای بانک‌ها و مؤسسات اعتباری منجر به زیان و حتی ورشکستگی می‌شود.

نجف پور در ادامه افزود: ذینفع واحد اگرچه باعث ثبات و سلامت شبکه بانکی می‌شود، ولی تنوع و گستره فراگیری و شمولیت افرادی که بر اساس این آیین‌نامه در ردیف ذی‌نفع واحد قرار می‌گیرند، به‌گونه‌ای است که منجر به بروز مشکل برای فعالیت بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی شده است.

در ادامه این نشست، محمد روحانی فرد، از اعضای کمیته بررسی ذینفع واحد مجمع کارآفرینان ایران گفت: هدف این بوده که ریسک بانک‌ها کاهش پیدا کند و منابع بانک در اختیار یک نفر قرار نگیرد. این موضوع کاملاً درست است.

وی در ادامه افزود: سرمایه بانک یک عدد ثابت و ثبتی است به ارزش اسمی که تا وقتی‌که بانک افزایش سرمایه ندهد هرچه منابع جذب شود این عدد تغییری پیدا نمی‌کند.

روحانی فرد در ادامه گفت: منابع بانکی کل وجوهی است که در اختیار بانک قرار می‌گیرد و قرار است این پول در اختیار یک فرد و گروه قرار نگیرد. این اختلاف باعث شده که ما هر بار به‌اجبار افزایش سرمایه بانکی را شاهد باشیم.

درست است که می‌توان بانک‌ها را موظف کرد که افزایش سرمایه دهند اما موضوع را حل‌نشده باقی گذاشته‌ایم.

همچنین در این نشست، راهکار‌های پیشنهادى دیگر اعضای کمیته بررسی ذینفع واحد مجمع کارآفرینان ایران و همچنین مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانى ایران و مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌وکار وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص افزایش سرمایه پایه بانک‌ها بیان و در خصوص آن‌ها بحث و تبادل‌نظر شد.

در پایان این نشست مقرر شد در جلسه آینده این کارگروه، در خصوص موضوعات «اعتبارسنجی» و نیز «مصادیق ذینفع واحد» گفتگوها ادامه پیدا کند.