مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

پیشنهادات پیشران‌های اقتصادی برای بهبود لایحه بودجه 1402

 کارگروه بودجه مجمع کارآفرینان ایران با موضوع بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ برگزار شد و در آن اعضا ضمن بررسی موانعی که در لایحه بودجه سال آینده برای پیشران‌های اقتصادی وجود دارد پیشنهادات خود را جهت بهبود آن ارائه کردند.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ صبح روز یکشنبه، ۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۱، جلسه کارگروه بودجه با محوریت بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور در مجمع کارآفرینان ایران برگزار شد.
در این جلسه ابتدا گزارشی از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ ارائه شد و در ادامه اعضای کارگروه بودجه نظرات خود را درباره موانعی که در لایحه بودجه سال آینده بر سر راه کارآفرینان و پیشران‌های اقتصادی وجود دارد ارائه کردند.
حذف برخی معافیت‌ها برای تولیدکنندگان ازجمله تبصره 7 ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم، بیش برآوردی سهم مالیات‌ها بدون توجه به فشاری که بر تولیدکنندگان وارد می‌کند و مشکلات مربوط به حقوق و دستمزد در تبصره 12 بودجه ازجمله مواردی بود که اعضای حاضر در جلسه نسبت به آن انتقاداتی داشتند.

بی‌توجهی به تسهیلات سرمایه در گردش بانک‌ها به تولیدگنندگان

یکی دیگر از ایرادات لایحه بودجه ۱۴۰۲ که در جلسه به آن اشاره شد؛ مربوط به تأمین سرمایه در گردش بانک‌ها بود. درحالی‌که دریافت تسهیلات در شرایط تورمی فعلی یکی از اصلی‌ترین روش‌های تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است اما به دلیل تسهیلات تکلیفی که در بودجه به بانک‌ها تحمیل شده و همچنین خودداری از تخصیص منابعبرای افزایش سرمایه در گردش بانک‌های دولتی؛ این مسیر تأمین اعتبار برای بنگاه‌ها با مسدود خواهد شد.
تأمین انرژی ارزان برای تولیدکنندگان یکی دیگر از مواردی بود که نوید ایزدپناه در جلسه با تأکید بر آن گفت: دولت موظف است که انرژی ارزان برای تولیدکنندگان فراهم کند و قیمت انرژی صنایع باید از انرژی بخش خانگی ارزان‌تر باشد. زیرا انرژی که مصرف خانگی دارد ارزش‌افزوده‌ای ایجاد نمی‌کند اما انرژی که وارد بخش صنعت می‌شود تولید و اشتغال را به همراه دارد و دولت هم از آن مالیات می‌گیرد.

مسیر هزینه‌کرد منابع بودجه سال آینده مشخص نیست

بازرگان، یکی دیگر اعضای کارگروه حاضر در جلسه با اشاره به اینکه بودجه دولت انقباضی تدوین شده، افزود: بااین‌وجود مشخص نیست نقدینگی که دولت قصد دارد سال آینده از دست مردم جمع کند؛ صرف چه هزینه‌ها و بخش‌هایی خواهد شد. شیوه صحیح آن است که این منابع به سمت زیرساخت‌ها روانه شده تا اقتصاد را از رکود نجات دهد. اما به نظر نمی‌رسد برنامه فعلی دولت برای سال آینده این باشد.در ادامه جلسه حمیدرضا غزنوی، دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران ضمن تأکید بر ضرورت اصلاح موانع پیش روی پیشران‌های اقتصادی در لایحه بودجه 1402 کل کشور؛ گفت: درحالی‌که اتاق بازرگانی باید نماینده بخش خصوصی باشد و منافع این بخش را در جریان تدوین بودجه پیگیری کند اما به نظر می‌رسد اقدامی در این راستا انجام نداده است.