مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

پیشران‌های اقتصادی مهمترین بازوی اجرایی دولت برای تغییر نظام نفت بری هستند

روز دوشنبه 10 بهمن 1401 نشستی میان علی اوتارخانی، رئیس موسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی و حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در محل جلسات این موسسه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه‌ريزی، مجموعه‌اي وابسته به سازمان برنامه و بودجه کشور است كه در حوزه‌هاي پژوهشي و آموزشي فعالیت می‌کند. طی سال‌های گذشته چهره‌های معتبر علمی و دانشگاهی از جمله مسعود نیلی، لطف الله فروزنده، حسین راغفر، عادل آذر و غیره متولی این موسسه مهم بودند. هم اکنون برنامه‌ریزی‌های مهم کشور در حوزه‌های صنعتی و برنامه هفتم توسعه در موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد.

در ابتدای جلسه علی اوتارخانی، رئیس موسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی با ارائه توضیحاتی در خصوص این موسسه گفت: موسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، اتاق فکر نظام برنامه‌ریزی کشور است و ارتباط خوبی با نهاد ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه دارد. ما به پیوندهای ساختاری هیچ اتکایی نداریم و خودمان را دولتی نمی‌بینیم. درحال حاضر هم تدوین برنامه توسعه هفتم به موسسه واگذار شده است. آنچه به عنوان سند توسعه صنعتی نوشته می‌شود مبنایی برای گفتگو است و به هیچ عنوان قطعی نیست.

وی افزود: در صحبت‌های رهبرانقلاب هم بر توجه به بخش خصوصی بسیار تاکید شد. بسیاری از شرکت‌های غیر دولتی و دانش بنیان‌ از انگیزه بالایی برخوردار هستند اما بروکراسی‌های اداری به مانعی سر راه آنان مبدل گشته است. هر سندی که در این موسسه تنظیم می‌شود می‌بایست نظام نفت‌بری را به سمت تولید هدایت کرده و تغییر جهت دهد.

اوتارخانی درباره مجمع کارآفرینان ایران هم اظهار کرد: بارها افراد مختلفی از مجمع کارآفرینان ایران با بنده صحبت کرده بودند و بسیار علاقه داشتم که با این تشکل صنفی وارد گفتگو شوم. هیچ سندی نباید در یک اتاق بسته تدوین شود و جلسه ما هم آغاز یک تعامل گسترده است. موسسه ظرفیت خوبی از نظر علمی و ارتباطی دارد و تعامل با مجمع کارآفرینان ایران بدون شک راهگشا است. معاونت پایش موسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، آمارهای اقتصادی مختلفی را تنظیم می‌کند و می تواند که گزارش های مربوط به حوزه کاری مجمع کارآفرینان ایران را هم تنظیم کند. تا به حال موسسه خدمات خود را به دولت ارائه می‌داد اما بنده مقرر کردم که گزارش هایی را هم برای بخش خصوصی تولید و عرضه کنیم.

سپس حمیدرضا غزنوی دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با گلایه از بی‌اطلاعی برخی از مسئولان نسبت به پیشران‌های اقتصادی بیان کرد: به دستگاه‌های مختلف دولتی که رجوع می‌کنیم اصلا ایده و نگاهی نسبت به پیشران‌های اقتصادی وجود ندارد. آیا اعتقادی در میان شما و باقی افراد تاثیرگذار وجود دارد که بتوانید برای پیشران‌های اقتصادی اقداماتی انجام دهید. مسئله امنیت سرمایه‌گذاری هم بزرگترین دغدغه پیشران‌های اقتصادی کشور است. اگر امنیت سرمایه‌گذاری کاهش یابد دیگر انگیزه‌ای برای سرمایه گذاری وجود ندارد و هیچ پیشرانی شکل نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: هیچ جایگاه قانونی برای صنعت وجود ندارد و استراتژی صنعتی باید در مجلس به تصویب برسد وگرنه هیچ راه دیگری وجود ندارد. اگر هزار واحد صنعتی پیشران در کشور با نزدیک به 10هزار نیرو شکل گیرد حدودا 10میلیون اشتغال‌زایی شده که با احتساب خانواده آنان عدد قابل توجهی به دست می‌آید.

در پایان ابراهیم سوزنچی معاون وزیر صمت اظهار کرد: ما وظیفه داریم که اعتماد میان بخش خصوصی و حاکمیت را بازسازی کنیم. نکات امروز رهبری هم به تولید ثروت منتهی می‌شود. درحال حاضر در کشور آمریکا اگر به کارآفرین یا تولیدکننده‌ای اعتماد شود تمامی موانع سر راه آن را برمی‌دارند. در کشور ما هم شهید سلیمانی هم شخصی بود که به آن در حوزه نظامی اعتماد شد و بهترین دستاوردها را رقم زد. مجموعه حاکمیت به این نتیجه رسیده که یک نفر باید تولید ثروت کند اما آن شخص مشخص نیست. بنده برای پیشبرد هرچه بهتر امور پیشران‌های اقتصادی سه شرط دارم. یک اینکه با هیئت مدیره مجمع کارآفرینان جلسه‌ای برگزار شود و از نظرات آنان در زمینه سند هفتم توسعه و استراتژی صنعتی بهره مند شویم. دوم اینکه این موسسه در همایش پیشران‌های بخش خصوصی با تمام قدرت وارد شود و مورد اخر هم نقش محوری معاون اول رییس جمهور در همایش پیشران‌های بخش خصوصی است که می‌تواند کمک شایانی به آنان کند.