مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

نشست مشترک پیشران‌های اقتصادی با معاون علمی و فناوری رییس جمهور

عصر روز سوم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ جلسه‌ای با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران و برخی اعضا مجمع در ساختمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی مجمع کارآفرینان ایران؛ پیشران‌های اقتصادی در این جلسه بر مهم‌ترین موانع پیش روی فعالیت خود تاکید کرده و پیشنهاداتی را برای رفع آن‌ها ارائه کردند.

ضعف‌های نظام مالیات‌ستانی، اداره دستوری اقتصاد، ایجاد محدودیت برای توسعه فعالیت پیشران‌های اقتصادی و فاصله نرخ نیما از بازار آزاد، از مهم‌ترین معضلات مطرح شده در این جلسه بود.

در این جلسه مرتضی سلطانی، بنیان‌گذار زر ماکارون نیز با اشاره به اظهارات معاون اول ریاست جمهوری مبنی بر نبود اعتماد میان بخش خصوصی و دولت، گفت: اعتمادسازی لازم است و اگر انجام نشود این حلقه مفقوده ادامه خواهد داشت. یک نکته مهم در سیاستگذاری اقتصادی و قوانین کشور این است که مطابق قانون کسی که فرارمالیاتی دارد مجرم است؛ اما در مقابل دولت نیز باید به ازای مالیات‌هایی که دریافت می‌کند خدمات مناسبی ارائه کند که متاسفانه فقدان این موضوع در جامعه مشهود است.

فریدون مهبودی، عضو هیات مدیره شرکت دانش‌بنیان سیناژن نیز در این جلسه با اشاره به اینکه کسی نمی‌تواند مشکلات ارزی کشور را انکار کند؛ گفت: تا زمانی که تحریم‌ها برقرار است این مشکل ادامه خواهد داشت.  طی دهه‌های گذشته نیز قوانینی که درباره ارز وضع شده سر به فلک کشیده اما هر کدام وضع را بدتر کردند در نتیجه باید اصلاحاتی در این زمینه انجام شود. اگر انگیزه صادرات بیشتر شود بخشی از این مشکل حل خواهد شد.

در ادامه جلسه «گرامی»، از اعضای شرکت گلستان با تاکید بر اینکه  نظام برنامه‌ریزی کشور باید اصلاح شود؛ ادامه داد: نظام آموزشی کشور نیز فلج است و باید اصلاح شود. ایران طی سال‌های گذشته از مرز کشورهای درحال توسعه و توسعه نیافته بیرون نرفته و باید یدک‌کشی این کشتی به گل نشسته را از آب بیرون ببرد. در حال حاضر ایران منابع خود را می‌سوزاند. اگر کشور خواهان هویت جدیدی است؛ باید وضعیت فعلی اقتصاد را اصلاح کرده و تا بتواند به شاهراه بازگردد.

همچنین در این جلسه یکی از اعضای شرکت مجموعه فولاد یزد نیز خاطرنشان کرد: سیاستگذاری‌ها در انتخاب شرکت‌های دانش‌بنیان دچار انحراف شده است. ما بالغ بر ۸هزار شرکت دانش بنیان که در هیچ کجای دنیا شاهد این میزان نیستیم. به نظر می‌آید بهتر است به محصولات دانش بنیان متناسب با نیاز کشور توجه شود. در اکثر کشورها مبنای تولید محصولات دانش‌بنیان رفع نیاز داخلی با رویکرد صادرات دیده می‌شود و این رویکرد می‌تواند مزایای بسیار زیادی داشته باشد.

حمید کشاورز، موسس شرکت صنایع تولیدی کروز نیز ضمن تاکید بر آسیب‌های قیمتگذاری دستوری یادآور شد: رقابت ناجوانمردانه بخش خصوصی و دولت محدودیت‌های جدی پیش روی شرکت‌ها و کارافرینان به وجود آورده است که بسیاری از آن‌ها نیز غیرقابل تغییر است اما امکان برخی اصلاحات وجود دارد. فراهم کردن شرایط برای فعالیت آزادانه‌تر اقتصاد، می‌تواند کمک‌های بسیاری در این زمینه بکند.

در ادامه جلسه سزاوار، نایب رئیس گروه گلرنگ گفت: قانون جهش تولید دانش‌بنیان یک قانون ارزش آفرین است البته اگر درست اجرا شود. ما بین قانون و اجرای قانون فاصله داریم. پیشنهاد می‌کنم برای اجرایی شدن درست این قانون، کمیته مشترکی برای ارتباط دولت و بخش خصوصی ایجاد شود.

در ادامه جلسه حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان نیز در این جلسه از آمادگی مجمع کارآفرینان ایران برای برگزاری رویداد‌های دانش‌بنیان، معرفی نخبگان به شرکت‌های بزرگ و ایجاد کمیته مشترک برای ارتباط بخش خصوصی و دولت خبر داد.

در پایان نیز دهقانی، معاون فناوری رئیس جمهور ضمن استقبال از ایده برقراری کمیته مشترک میان بخش خصوصی و دولت، اطمینان داد پیشنهادات مطرح شده در این جلسه را به هیات دولت منتقل خواهد کرد.