مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

نشست خبری کارآفرینان و تولیدکنندگان با اصحاب رسانه

دبیر مجمع کارآفرینان کشور گفت: سرمایه گذاری خارجی باید منجر به ارز آوری و انتقال تکنولوژی شود و همچنین جلوی خروج ارز از کشور را نیز بگیرد.

به گزارش روابط عمومی مجمع کارآفرینان ایران، حمیدرضا غزنوی در نشست خبری امروز اظهار ‌کرد: کشور در مجموع ۸۳ هزار واحد تولیدی دارد که از این بین تنها سه هزار واحد تولیدی بیشتر از از ۱۰۰ نفر کارگر و پرسنل دارند این موضوع نشانگر این است که در کشور برنامه‌ریزی برای کلان کردن اقتصاد وجود ندارد. کشورهای پیشرفته از طریق پیشران‌ها، اقتصاد خود را توسعه داده‌اند بنابراین اگر ما می‌خواهیم یک کشور مصرفی نباشیم باید پیشران‌های اقتصادی خود را حمایت استراتژیک کنیم.

وی افزود: آقای رئیسی قبل از انتخابات گفته بودند که کارگران و تولیدکنندگان سربازان جنگ اقتصادی هستند اما باید توجه داشت که در این جنگ اقتصادی فرمانده‌های رده بالا کارآفرینان هستند و باید از آنها حمایت شود.

غزنوی تصریح کرد: بند ۷ سند تحول قضایی کشور به حقوق مالکیت می‌پردازد که این اصل می‌تواند تحول بزرگی در اقتصاد ما ایجاد کند و باید به آن توجه شود، ما نیاز به یک برنامه استراتژی صنعتی داریم. اما در این بخش به توصیه‌های بخش خصوصی توجهی نشده و باید به فوریت در آن بازنگری شود.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: سیاست غرب به نوعی بلاتکلیفی صنعت است، همان کاری را که با دولت آقای روحانی کردند با دولت آقای رئیسی هم می‌کنند. تکلیف ما با غرب مشخص نیست و نمی‌توانیم سرنوشت ملت را به آن گره بزنیم اما اگر فرض را بر بازگشت تحریم‌ها بگذاریم هم می‌توانیم استراتژی داشته باشیم و هم سرمایه گذاری خارجی را در صورت امکان جذب کنیم.

دبیر مجمع کارآفرینان ایران خاطرنشان کرد: طبق گفته آقای رئیسی ۴۰ درصد از ظرفیت تولید کشور غیرفعال است. متاسفانه ما اتلاف منابع داریم، اینکه یک نفر با کارشناسی ارشد در اسنپ مشغول به کار است اتلاف منابع است. ما نیاز به خلق ارزش‌های جدید داریم عمده بیکاران در کشور از میان تحصیل‌کردگان هستند باید این مشکل حل شود و بهترین راه آن حمایت از شرکت‌های پیشران است ما باید برای افزایش عمق ساخت داخل برنامه ریزی بیشتری کنیم. اما تاکنون به جز واردات کار دیگری در این جهت انجام نشده، باید سیاست‌های تشویقی بیشتری در پیش گرفته شود. در دیپلماسی اقتصادی به کارآفرینان چندان بها داده نمی‌شود که امیدواریم این مشکل نیز حل شود.

وی اضافه کرد: در سال ۹۸ تشکیل سرمایه ناخالص در کشور منفی ۵.۹ بود که این رقم در سال ۹۹ به ۲.۵ درصد رسید این موضوع نماینگر این است که ما از تحریم فرصت ساختیم باید در مورد هر توافقی که می‌شود با بخش خصوصی مشورت شود. باید در این مورد استراتژی داشته باشیم و سرمایه گذاری خارجی را جذب کنیم که نیاز به سرمایه گذاری هنگفت است یا سطح تکنولوژی بالا دارد.

غزنوی در پایان افزود: متاسفانه ایرانیان سه میلیارد دلار در ترکیه خانه خریداری کردند، صادرات ترکیه به سوریه ۱۳ برابر ایران بوده این موضوع نمایانگر اهمیت دیپلماسی اقتصادی است. سرمایه گذاری خارجی باید سه رکن ارزآوری، انتقال تکنولوژی و ممانعت از خروج ارز را داشته باشد، اگر این فاکتورها وجود داشته باشد ما مخالفتی با آن نداریم.

بیشتر مشکلات کشور ناشی از سوءمدیریت است

در ادامه رضایی عضو هیئت مدیره مجمع کارآفرینان کشور اظهار داشت: با بیان اینکه کشور روزهای حساسی را پشت سر گذاشته است، اظهار داشت: اگرچه آثار تحریم در دراز مدت ظاهر شد اما بیشتر مشکلات کشور ناشی از سو مدیریت هاست. اگر مدیران گذشته هوشمندانه عمل می‌کردند و برنامه استراتژیک در صنایع داشتند، امروز نه تنها در تأمین نیازهای داخل مشکل نداشتیم بلکه صادرات خوبی هم نصیب کشور می‌شد.

وی گفت: ۷۰۰ میلیون نفر جمعیت کشورهای اطراف ایران است. اگر در صنعت قطعه سازی برنامه داشتیم، میزان صادرات در این حوزه بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار می‌شد اما متأسفانه مشکلات ارزی، مواد اولیه، جابجایی‌ها و انتخاب نابجای مدیران اجازه پیشرفت را نداد.

رضایی افزود: ۱۶ درصد اقتصاد کشور در دست بخش خصوصی است که به دلیل ناامن بودن محیط کسب و کار، بخش خصوصی در مضیغه قرار گرفته است.

رئیس کمیته ملی کارافرینی تصریح کرد: در نامه‌ای به رئیس جمهور، مواردی را ذکر کردیم که لازم است دولت جدید با استفاده از نظرات کارشناسان و بخش خصوصی به مشکلات واقعی اقتصاد بپردازد.

وی ادامه داد: در این نامه مسائلی همچون بهبود محیط کسب و کار و اصلاح تصدی گری، هدایت منابع به سمت بخش مولد کشور، به روز رسانی صنایع، تمرکز بر توسعه توان رقابت پذیری صنایع، عدم دخالت دولت در قیمت گذاری، حمایت از نشان تجاری ایران و ترویج کارآفرینی و مصرف کالای ایرانی، چابک سازی خصوصی سازی واقعی، نظام و شایسته سالاری، احترام به حقوق مالکیت، افزایش پیمان نامه و تفاهم نامه‌های منطقه‌ای، اصلاح سهامداری صنعت خودرو، توجه به اسناد بالادستی و غیره مورد تأکید قرار گرفته است.

تصمیمات نادرست اثرات تحریم را در زندگی مردم بیشتر کرد

همچنین محمدرضا احسان فر عضو مجمع کارآفرینان کشور در این نشست اظهار داشت: بستن حصار در کشور نمی‌تواند ما را به اهدافمان برساند. امروز رقابت تنگاتنگی در دنیا وجود دارد و بسیاری از کشورهایی که روزی از ما عقب بودند امروز از ما پیشی گرفتند.

وی با بیان اینکه اسناد چشم انداز محقق نشده است، گفت: در تعیین اهدافمان باید واقع نگر باشیم و امکانات را در نظر بگیریم.

وی افزود: روزی که تحریم شروع شد می‌توانستیم با تصمیمات درست مانع بروز بحران شویم. متأسفانه تصمیمات نادرست اقتصادی و سیاسی در رابطه با تحریم در زندگی مردم تأثیر خود را نشان داد.

احسان فر تصریح کرد: هیچ فعال اقتصادی بدون ارتباط با بانک‌های دنیا نمی‌تواند فعالیت کند. امروز فعالان اقتصادی ده‌ها درصد هزینه بیشتری برای جابجایی پول باید متقبل شوند که این موضوع در افزایش قیمت تمام شده کالاها و هزینه‌های مترتب خود را نشان می‌دهد.