مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

تغییر پیشنویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با هدف کمک به تولید

 عصر یک‌شنبه، دوم بهمن ۱۴۰۱، سومین جلسه کارگروه امور مالیاتی مجمع کارآفرینان ایران با هدف بررسی دقیق پیشنویس «لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم» با حضور نمایندگان پیشران‌های اقتصادی و معاون دفتر مطالعات بخش عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی در محل دائمی این کارگروه در مجمع کارآفرینان ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ در ابتدای این جلسه سه ساعته، نمایندگان و مدیران امور مالیاتی پیشران‌های اقتصادی نکات اصلاحی و نظرات خود درباره این پیشنویس را مطرح کردند و مواردی را در جهت کمک به بخش تولید و صنعت کشور مطرح کردند. جمع‌بندی نکات و موارد مطرح‌شده در دو جلسه گذشته این کارگروه که به بررسی مفاد همین پیش‌نویس اختصاص داشت هم از بخش‌های مهم این جلسه بود که از سوی «سیدرضا نوربخش» رئیس کارگروه امور مالیاتی مجمع و مدیرکل اسبق امور مالیاتی استان‌های یزد و اصفهان، ارائه شد. او یکی از موارد مطرح‌شده در جلسات گذشته را افزایش احتمالی هزینه‌ صنایع مولد کشور با چنین تغییراتی در قانون عنوان کرد. علاوه‌براین نوربخش اعلام کرد که نمایندگان امور مالیاتی صنایع خصوصی کشور اعتقاد دارند هدف از چنین اصلاحاتی کمک به صنعت مولد کشور نیست و به همین دلیل روح این تغییرات را مناسب نمی‌دانند.

علاوه‌براین و در جلسه دوم کارگروه امور مالیاتی مجمع کارآفرینان ایران اعضا درخواست دادند که فارغ از تشریح هر ماده و بحث و بررسی درباره هر بند و تبصره، با دعوت از طراحان و تدوین‌کنندگان این پیش‌نویس، فلسفه و هدف کلی این تغییرات بیان شود و درنهایت پس از بررسی اعضای کارگروه نسبت به چنین هدف و فلسفه‌ کلی، به جزئیات مواد پرداخت شود. عضو پیشنهاددهنده در این باره گفته بود که پس از بررسی کلیت و هدف اصلی این تغییرات، اگر کلیت مورد قبول کارگروه بود وارد جزئیات شویم و بحث اصلاح مطرح شود اما این پیشنهاد درنهایت با موافقت اعضا روبه‌رو نشد. به نظر می‌آید دستور جلسه سوم این کارگروه هم براساس این پیشنهاد تدوین شد و به همین دلیل «محسن کلانتری» معاون دفتر مطالعات بخش عمومی وزارت اقتصاد برای شرکت در چنین جلسه‌ای دعوت شد.

پیش از سخنان کلانتری اما اعضا به بیان نقدها و نقطه‌نظرات خود پرداختند و مواد مختلف این پیشنویس را با جرئیات بررسی کردند که در بخش دوم نوبت به توضیحات کلانتری رسید. در این بخش معاون دفتر مطالعات بخش عمومی وزارت اقتصاد ضمن تشریح اهداف این لایحه، وعده پیگیری و بررسی موارد مطرح‌شده در این جلسه را داد و اعلام کرد که هدف این لایحه کمک به بخش تولید کشور است و به همین دلیل هم از نظرات نمایندگان پیشران‌های اقتصادی استقبال جدی خواهد شد.

کلانتری در بخش بعدی سخنان خود به ارائه توضیحاتی درباره‌ مجموع دلایل شکل‌گیری چنین پیش‌نویسی پرداخت و گفت: «هدف از این لایحه و پیشنویس واقعا بحث افزایش مالیات نیست بلکه ساماندهی و شفافیت است. همین پارسال سه برابر مالیاتی که گرفتیم، معافیت مالیاتی دادیم و این روند قابل ادامه پیداکردن نیست. بحث این نیست که درآمدی بیش از شرایط کنونی دریافت کنیم. مجموع این لایحه، درآمد مازادی عاید دولت نخواهد کرد اما نیاز است که این اصلاحات عملی شود و سیستم کلی مالیاتی کشور دچار تحول شود.» او در این بخش از سخنان خود با نقد سیستم کنونی امور مالیاتی کشور، گفت: «الان در دنیا کشورهای انگشت‌شماری سیستم مالیاتی مشابه ما دارند و حتی در افغانستان که با جنگ واشغال درگیر بوده هم شرایط مالیاتی و سیستم کلی آن‌ها به‌گونه دیگری است. سخنم این است که راهی جز تغییر این شرایط و اصلاح قانون مالیاتی کشور نداریم.»

در ادامه اعضا و نمایندگان مجمع ضمن اشاره به توضیحات کلانتری، از ضرورت توجه به بستر و شرایط کنونی کشور سخن گفتند و اعلام کردند که در هر تغییر و اصلاحی باید بستر و شرایط اجرایی هم بررسی شود. کلیت صحبت کارگروه امور مالیاتی مجمع کارآفرینان ایران به این صورت بود که با چنین تغییراتی شاهد کمک به صنعت و افزایش تولید نخواهیم بود. آن‌‌ها تاکید داشتند که آمار و اطلاعات می‌گوید میزان تولید کشور کاهش یافته و وزارت اقتصاد باید در هرتغییر یا اصلاحی موضوع تولید را لحاظ کند و مراقب باشد تولید را غیرمعقول نکند و زمینه را برای دلالی واحتکار فراهم نکند. در پاسخ به این انتقادات هم کلانتری توضیحاتی دیگر ارائه کرد و هدف لایحه را کمک به ایجاد عدالت در روند مالیات‌ستانی اعلام کرد. او دراین باره گفت: «الان ضریب جینی ما از بسیاری کشورها بالاتر است و همین باعث برخی تنش‌ها و اعتراضات شده‌است. باید به سمت بازتوزیع برویم و یکی از اهداف این لایحه هم همین است. سیاست‌های اصلاحی دیگری پشت این تغییرات است و قطعا سهم مالیات دولت کاهش خواهد یافت. در ۱۰سال اخیر افزایش سرمایه صفر و ۴ سال گذشته حتی منفی بوده درحالی که معافیت‌های مالیاتی مختلفی هم داشتیم. پس موضوع این است که این معافیت‌ها کارآمد و در خدمت تولید نبوده و به همین دلیل نیازمند اصلاح است.»

 پس از این توضیحات اما پیشنهاد کارگروه مجمع تشکیل کمیته‌ای مشترکی برای بررسی انتقادات نمایندگان پیشران‌های اقتصادی و اثرگذاری این نگاه‌ها و انتقادات بر روند شکل‌گیری پیش‌نویس اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بود که با استقبال نماینده وزارت اقتصاد هم روبه‌رو شد. کلانتری در واکنش به این پیشنهاد گفت: «این لایحه فوری است و ممکن است خیلی زود نهایی شود ولی حتما هر پیشنهادی را بررسی خواهیم کرد. اگر صنعت درباره پیشونیس لایحه نکته‌ای دارد حتما بررسی خواهد شد؛ هرجا صنعت آسیب ببیند حتما بررسی و اصلاح خواهد شد و قطعا اجازه آسیب وارد شدن به تولید و صنعت کشور را نخواهیم داد.»