مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

بانک‌ها به بهانه نبود منابع به تولید تسهیلات نمی‌دهند

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران صبح امروز، شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱، در نشستی با حضور خبرنگاران ضمن تشریح شرایط کنونی این مجمع از چندین مشکل اساسی کارآفرینان و پیشران‌های اقتصادی کشور سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران، «حمیدرضا غزنوی» در ابتدای این نشست که به مناسبت هفته جهانی کارآفرینی برگزار شد، با اشاره به برخی آمار و مقایسه ایران با کشورهای منطقه، گفت: «برآوردهای جدید سازمان تجارت جهانی، نشان می‌دهد که رشد واردات خاورمیانه بسیار چشم‌گیر است. در بحث اروپا هم که نگاه کنیم، سه گروه اصلی که واردات ایران از اروپا بوده بیش از ۶ درصد افزایش یافته است. آمارهای گمرک هم شرایط چندان بهتری را نشان نمی‌دهد.»او در ادامه درباره بخش تسهیلات گفت: «صادرات زغفران در ۵ ماه نخست امسال افت مشخصی نسبت به سال گذشته داشته است که می‌دانیم زغفران یک شاخص است. همه این آمار از یک بی‌ثباتی در شرایط اقتصادی کشور حکایت دارد که باعث خروج سرمایه از کشور شده است. حجم نقدینگی هم که ۵هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان است. در شرایط رکود تورمی و چنین حجمی از نقدینگی در کنار شرایط تورمی دنیا، نشان می‌دهد که شرایط و سال سختی پیش‌رو است.»
غزنوی در ادامه و درباره شرایط بخش صنعتی هم گفت: «در بخش کشاورزی، های تک و دیگر حوزه‌های مشابه‌ هم که شرایط چندان مساعد نیست و این را آمار هم نشان می‌دهد.»اشاره به شرایط دیگر کشورها که در سال‌های گذشته شاهد رشد و توسعه چشم‌گیری بودند، بخش دیگری از سخنان ابتدایی دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران بود که غزنوی در این‌باره گفت: «تجربه کره‌جنوبی، آلمان و ترکیه نکات مفیدی برای ما دارد. «رانت ویژه» عبارتی است که در همه این کشورها به کار رفته و به توسعه این کشورها کمک کرده است؛ در این کشورها صنایع و کارخانه‌هایی را به عنوان پیشران درنظر گرفتند و شرایط ویژه‌ای در حوزه تسهیلات، مالیات و دیگر حوزه‌ها برای این صنایع درنظر گرفتند که در نهایت منجر به توسعه و فاصله این کشورها با دیگر همسایگان شده است. این درحالی است که در شرایط کشور ما گام چندانی در این زمینه برداشته نشده‌است.»

لزوم تهیه برنامه پنج ساله صنعت

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در بخش دیگری از سخنان ابتدایی این نشست، به راهکارهای توسعه کشور پرداخت و گفت: «توجه به صنایع خرد و متوسط هیچ‌گاه زمینه‌ساز توسعه کشور ما نخواهد شد و کشور نیازمند تولید انبوه است که ضرورت آن توجه به صنایع مزیت‌دار و پیشران‌های اقتصادی است. ما برنامه پنج ساله صنعت برای حمایت از صنایع مختلف نداریم و این سوال است که چرا نداریم؟ دلیل اینکه صنایع ما آنقدر بزرگ نیست تا در دنیا عرض اندام کند هم همین موضوع است و این درحالی است که تجربه کشورهای توسعه‌یافته می‌گوید که راهکار در حمایت از صنایع پیشران است.»
غزنوی همچنین درباره مجمع کارآفرینان هم گفت: «این مجمع از سال ۹۲ و با هدف کمک به توسعه اقتصاد کشور ایجاد شد. یکی از دلایل شکل‌گیری این مجمع اهمیت شرکت‌ها و صنایع بزرگ بود و موضوع مهم دیگر هم توجه به زنجیره ارزش بوده است. در کشورهای توسعه‌یافته هم همین روند طی شد و ابتدا به پیشران‌ها و در مرحله بعد زنجیره ارزش توجه شده است. کار پیشران‌ها تولید ثروت است و این پیشران‌ها از صفر شروع کرده‌اند و طی سالیان متمادی به شرایط کنونی رسیده‌اند. این درحالی‌است که در کشور ما هیچ برنامه‌ و استراتژی و قانونی برای پیشران‌ها نداریم. ما که در جلسات و برنامه‌های مختلف بحث پیشران‌ها را مطرح می‌کنیم برای بسیاری از مسئولان تازگی دارد و این درحالی است که در بسیاری از کشورها مثل کره‌جنوبی از دهه‌ها پیش به این موضوع توجه کرده است.»
او درباره راه‌حل هم با اشاره حذف ارز دولتی یا همان ارز 4200تومانی گفت: «در حوزه پیشران‌ها شاهد چنین تصمیمات به نسبت انقلابی نیستیم درحالی که نیاز کشور و توسعه همین موضوع است. به عنوان مثال صنعت و پیشران اقتصادی نیازمند وام و تسهیلات است ولی الان سرمایه در گردش حوزه تولید ارائه نمی‌شود یا مسئله ذی‌نفع واحد وجود دارد.»

بانک‌ها اگر منابع ندارند برج‌هایشان را بفروشند

غزنوی در ادامه و در تشریح موضوع تسهیلات هم گفت: «الان گفته می‌شود بانک، سرمایه برای تسهیلات به صنعت ندارد و می‌گویند سرمایه نداریم و این درحالی است که پرسش اینجاست که چرا افزایش سرمایه نمی‌دهید؟ چرا بانک‌ها افزایش سرمایه نمی‌دهند یا وارد بورس نمی‌شوند؟ موضوع دیگر هم منابع بانک‌ها است که بانک‌ها انواع و اقسام برج‌ها را در الهیه و زعفرانیه دارند اما حاضر به فروش به این ساختمان‌ها نیستند. چرا این‌همه ساختمان‌ را نمی‌فروشید که به حوزه تولید تسهیلات دهید؟ بروید ببنید این همه برج که هر روز سبز می‌شود متعلق به کدام بانک‌ها است؟ ما به عنوان مجمع کارآفرینان می‌گوییم یکی از راه‌های حل مسئله تسهیلات بانک‌ها فروش این‌همه برج و ساختمان است.»
دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در بخش دیگری از سخنان خود و درباره مسائل صنایع و پیشران‌های اقتصادی ایران گفت: «یک مسئله مهم دیگر موضع ذی‌نفع واحد است که الان معیار ذی‌نفع واحد ۵ درصد است که اصلا عدد منطقی نیست و خواسته مجمع افزایش این عدد به بالای ۲۰ درصد تا نزدیک به ۵۰ درصد است. درباره همین موضوع می‌‌دانیم که بانک‌‌ها درصدی از سرمایه ثبتی را برای تسهیلات لحاظ می‌کند اما می‌توان معیارهای یگری را هم لحاظ کرد. علاوه‌براین وام سندیکایی، وام‌های تشویقی در حوزه‌های مختلف و چندین مورد دیگر می‌تواند به حل مسئله تسهیلات بخش تولید کشور کمک کند. برخی بانک‌ها الان می‌گویند که وام نمی‌دهند اما بخش صنعت را به سمت صندوق‌های ایجادشده از سوی خود سوق می‌دهند که درصد آن بالاتر است. با این روش می‌شود به حمایت از صنعت کشور پرداخت؟»

پرسش‌های خبرنگاران بخش دیگر این نشست بود که در بخش‌های بعدی خبر به آن پرداخته می‌شود.

غزنوی در پاسخ به پرسشی درباره ضمانت برای استفاده از تسهیلات در زمینه صنعتی‌شدن هم گفت: «روند آزادکردن تسهیلات باید مرحله به مرحله باشد که امکان سواستفاده از این تسهیلات ایجاد نشود.»
او همچنین درباره شرایط برخی شرکت‌ها که گفته می‌شود تجربه موفقی نداشتند هم گفت: «باید درنظر گرفت که این شرکت‌ها و صنایع بخش تولید چه کمکی به توسعه و ارزآوری کشور داشته است. اگر منابع بانک‌ها به سمت تولید برود اثر ثانویه آن قطعا رشد و توسعه اقتصاد کشور خواهد شد و دلیل اینکه پشتوانه پول بسیاری از کشورها تولید و صنعت ملی است، هم به همین موضوع برمی‌گردد. در صنایع مختلف بخش عمده صنعت کشور که بیشترین سهم بازار را دارند، عضو مجمع هستند و به همین دلیل هم این مجمع نماینده صنعت پیشران کشور است. این سخنان و خواسته‌ها هم از همین جهت است.»
دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در پاسخ به پرسشی درباره امکان ایجاد انحصار هم گفت: «معمولا رسم است که دیگر صنایع کشور را بلافاصله با خودرو مقایسه می‌کنند که به گمانم بررسی و مثال درستی نیست. همین الان در برخی حوزه‌ها مانند لوازم خانگی با وجود ممنوعیت واردات شاهد رقابت شدید برندهای مختلف در کشور هستیم.»

اختصاص ارز برای واردات خیانت است

وضعیت صنایع کشور در صورت تحقق یافتن توافق هسته‌ای هم پرسش دیگری بود که غزنوی در پاسخ گفت: «ظلم به همه دستگاه‌ها است که منابع ارزی کشور را صرف واردات کنیم چه برجام انجام شود و چه نشود. باید به سمت تولید داخل و واردات ماشین‌آلات سنگین یا ضروری برویم آن‌هم ماشین‌آلاتی که در کشور تولید نمی‌شود. ما برای هر شرکت و صنعت باید تصمیم مشخص و خاص بگیریم و نمی‌شود برای همه صنایع و شرکت‌ها یک تصمیم مشخص گرفت. من هم در صنعت فولاد، هم نساجی و هم لوازم خانگی کار کردم و می‌دانم که باید برای هر صنعت و هر شرکت پیشران یک تصمیم خاص گرفت و حاکمیت باید در همین حد برای صنایع و شرکت‌های پیشران مختلف وقت بگذارد و تصمیم بگیرد.»

او درباره هجمه‌هایی که به برخی از پیشران‌ها نیز وارد می‌شود، تاکید کرد: «من صحبتی در حوزه سیاسی ندارم و اما اقتصاد سیاسی موضوع مهمی است که به گمانم این موضعات باید با این محور سنجیده شود. مثلا عربستان دارد تلاش می‌کند که در حوزه لبنیات بازار منطقه را بگیرد و یکی از دلایل حمله به شرکت‌های لبنیاتی ما به همین موارد برمی‌گردد. برخی از این موارد یک جریان برنامه‌ریزی‌شده است و باید مراقب سواستفاده بیرونی‌ها و رسانه‌های وابسته به برخی از این کشورها باشیم.»

جشنواره «ترنج» برای زنان کارآفرین اجتماعی برگزار می‌شود

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با اشاره به برگزاری جشنواره ترنج، خاطرنشان کرد: «به نظر ما در شرایط فعلی، مجمع نسبت به بانوان کارآفرین وظیفه خاصی دارد. بنابراین علاوه بر تشکیل یک کارگروه مخصوص بانوان در مجمع، قصد برگزاری جشنواره‌ای مخصوص بانوان کارآفرین اجتماعی را نیز داریم. زیرا از نظر ما بانوان کارافرین پناهی ندارند و باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود.»

به گفته غزنوی مجمع کارآفرینان ایران با همکاری سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی مرتبط، نخستین جشنواره بزرگداشت زنان کارآفرین اجتماعی را با عنوان «جشنواره ترنج» با هدف معرفی، ترویج و تجلیل از موثرترین فعالیت‌ها به منظور قرارگرفتن در زنجیره ارزش پیشرانان اقتصادی و کارآفرینان بزرگ کشور برگزار می‌کند.

این جشنواره در حوزه‌های کارآفرینی اجتماعی و محیط زیست، کارآفرینی اجتماعی و توسعه آموزشی، کارآفرینی اجتماعی و توسعه پایدار منطقه‌ای، کارآفرینی اجتماعی، فقرزادایی و عدالت اجتماعی، کارآفرینی اجتماعی و بهبود دسترسی به خدمات درمان  و رفاه و کارآفرینی اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود.