مجمع کارآفرینان ایران
اخباردسته‌بندی نشده

امضای تفاهم‌نامه همکاری مجمع کارآفرینان ایران با موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی

صبح روز سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱، دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران و رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی تفاهم‌نامه همکاری مشترک در زمینه‌های پژوهشی، مشاوره‌ای و خدمات علمی امضا و دو طرف بر پایش دوره‌ای مفاد این تفاهم‌نامه تاکید کردند.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ همکاری‌های پژوهشی در حوزه های مسائل صنعت ایران، همکاری تحقیقاتی و رسانه‌ای در زمینه کارآفرینان بزرگ جهان و تولید تاریخ شفاهی صنعت ایران، همکاری در زمینه بازنگری قوانین موجود، تدوین قوانین جدید صنعتی و همچنین تشکیل کارگروه مشترک جهت تدوین استراتژی صنعتی ایران از مهمترین محورهای این تفاهم‌نامه است.

در ابتدای این نشست که در سالن شهید مطهری موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی برگزار شد، یکی از معاونان این موسسه به معرفی پیشینه، کارهای پژوهشی و همچنین آثار منتشرشده پژوهش‌گران این موسسه در سال‌های گذشته پرداخت و روند شکل‌گیری سوژه‌های پژوهشی و همچنین شیوه اجرایی کارها را تشریح کرد.

پس از توضیحات ابتدایی درباره سابقه و عملکرد موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، «احمد تشکینی» ریاست این موسسه به ترسیم راه‌وروش همکاری این دو نهاد و همچنین بررسی شیوه اجرایی مفاد تفاهم‌نامه پرداخت. او ضمن استقبال از همکاری واقعی بین موسسه و مجمع، از ضرورت تشکیل کارگروه‌های مشترک سخن گفت.

بخش بعدی این جلسه که با حضور معاونان هر دو نهاد شکل گرفته بود، به سخنان دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران اختصاص داشت که در آن «حمیدرضا غزنوی» با اشاره به پیشنیه این نهاد خصوصی و مردم نهاد، گفت: «این مجمع در سال ۹۲ و با همراهی و حمایت تولیدکننده‌های داخلی ایجاد شد. مجمع برای عضویت کارآفرینان دو شرط داشت: یکی اینکه شرکت کاملا خصوصی باشد و دیگر اینکه بیش از یک هزار نیروی کار داشته باشد که حدود ۱۰۰ تولیدکننده چنین شرایطی را داشتند و به عضویت مجمع درآمدند.» دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در ادامه با اشاره به مطالعات انجام‌شده در این مجمع و بررسی تطبیقی شیوه پیشرفت کشورهای دیگر، افزود: «مطالعات و پژوهش‌های مجمع درباره کشورهای توسعه‌یافته و همچنین کشورهایی که در دو دهه گذشته به رشد چشم‌گیری در صنعت دست یافتند، نشان می‌دهد که در همه این کشورها حمایت‌هایی از پیشران‌ها و پش‌گامان کارآفرینی صورت گرفته و نتیجه این حمایت‌ها هم رشد صنعت و اقتصاد این کشورها بوده است. در کشورهایی مانند آلمان در برنامه‌های مشخص و پنج ساله حوزه‌های مختلف صنعتی را به عنوان پیشران مشخص و معرفی می‌کردند و حمایت‌های لازم را از این پیشران‌ها به عمل آوردند که نتیجه آن رشد اقتصاد این کشور بوده است. در ایران اگرچه روندهای حمایتی آغاز و گام‌هایی برداشته شده‌ اما همچنان مسائل و مشکلات پیش‌پای کارآفرینان فراوان است.»

او در ادامه با اشاره به عضویت افراد خوش‌نام صنعت و کارآفرینی در هیات‌مدیره این مجمع، درباره لزوم همکاری این مجمع و موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی گفت: «من از امضای تفاهم‌نامه امروز بسیار خوشحالم و بسیار متاسفم که چرا زودتر این همکاری صورت نگرفت اما همچنان فرصت استفاده از تجربیات مشترک به شکل دقیق و درست وجود دارد. به عنوان مثال یکی از ایده‌های همکاری می‌تواند برنامه‌ریزی برای تدوین تاریخچه صد سال کارآفرینی ایران و تاریخ شفاهی صنعت کشور باشد.»

بخش پایانی این نشست هم به امضای تفاهم‌نامه همکاری اختصاص داشت که در آن دو طرف از عزم خود برای اجرایی‌کردن مفاد این تفاهم‌نامه از همین امروز؛ سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱، سخن گفتند و تاکید داشتند که این تفاهم‌نامه به‌طور فصلی باید مورد پایش قرار گیرد و میزان و درصد اجرایی آن بررسی و تحلیل شود.

پس از امضای این تفاهم‌نامه از سوی غزنوی و تشکینی، دو طرف تدوین استراتژی صنعتی کشور را یکی از مهمترین برنامه‌های این تفاهم‌نامه و همکاری مشترک عنوان کردند و خواستار شکل‌گیری کارگروه هماهنگی این سند جامع از همین امروز شدند.