مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

پیگیری و وعده رفع مسائل امور مالیاتی کارآفرینان

در جلسه دستیار ویژه وزیر امور اقتصادی و دارایی و مدیران این وزارتخانه با دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران و نمایندگان برخی صنایع پیشران عضو این مجمع، ضمن تشریح برخی مسائل کارآفرینان و صنایع پیشران در حوزه امور مالیاتی، راه‌کارهای حل این مسائل مطرح شد و مسئولان وزارتخانه پیگیری و رفع این مشکلات را وعده دادند.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران، این جلسه عصر روز سه‌شنبه اول آذر ۱۴۰۱ در سالن تلاش وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی و با حضور «علی ملکی» دستیار وزیر اقتصاد در طرح های راهبردی و تحولی، «شاهین مستوفی» مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی، «حمیدرضا غزنوی» دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران، برخی اعضای کارگروه امور مالیاتی مجمع و همچنین نمایندگان برخی صنایع پیشران کشور برگزار شد.

در بخش نخست این نشست، «سیدرضا نوربخش» رئیس کارگروه امور مالیاتی مجمع کارآفرینان ایران ضمن دسته‌بندی عمده مشکلات و مسائل کارآفرینان و صاحبان صنایع بزرگ کشور در حوزه امور مالیاتی خواستار رفع این مسائل شد و در این باره گفت: «یکی از مشکلات اساسی پیشران‌های اقتصادی، استرداد مالیات است که پیش‌تر هم در جلسات مختلف مجمع با نمایندگانی از سازمان امور مالیاتی هم مطرح شد اما همچنان بسیاری از شرکت‌ها این مشکل را دارند. خوب است بررسی شود که چرا استرداد یک ماهه انجام نمی‌شود؟ به نظر می‌آید با توجه به مصوبات و شرایط کنونی عملا امکان استرداد یک ماهه وجود ندارد. این موضوع استرداد نیازمند بررسی و پیگیری جدی است و تا آئین‌نامه تغییر و اصلاح نشود، این مشکل حل نخواهد شد. مسئله حدنصاب هم یکی دیگر از مسائل است این سقف از سال ۹۹ تاکنون تغییری نکرده و نیازمند اصلاح است.»

توضیحات مورد به مورد «شاهین مستوفی» درباره مسائل مطرح‌شده از سوی نوربخش اما بخش دیگر این نشست بود و مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی ضمن استقبال از مسائل مطرح‌شده، در برخی موارد از کارهای در دست‌اقدام برای رفع مسائل سخن گفت و در برخی هم خواستار ارائه راهکار کارگروه امور مالیاتی مجمع برای بررسی بیشتر و دقیق‌تر شد. در ادامه این بخش نوربخش همچنین با اشاره به مسائل ناشی از برخی مصوبات و بخش‌نامه‌ها، از مدیران حاضر در این نشست خواستار بررسی دقیق‌تر و همراهی وزارت اقتصاد و همچنین سازمان امور مالیاتی با مجمع کارآفرینان شد با استقبال نمایندگان این وزارتخانه روبه‌رو شد.

سخنان «علی ملکی» هم بخش دیگری از این نشست بود که در آن دستیار وزیر اقتصاد در طرح‌های راهبردی و تحولی وزارت اقتصاد، با اشاره به اهمیت پیشران‌های اقتصادی و صنایع بزرگ داخلی در رونق اقتصاد کشور و با تاکید بر شفافیت همیشگی پیشران‌ها در امور مالیاتی، گفت: «یکی از برنامه‌های کنونی وزارت اقتصاد همکاری نزدیک و مداوم با کارآفرینان و صنایع کشور است که بارها وزیر هم بر آن تاکید داشته و این جلسه هم در راستای همین برنامه است. همکاری با بزرگان صنعت کشور نه تنها وظیفه که یک ارزش بنیادی برای ما و هر نهاد اقتصادی دیگر در کشور است و همه وظیفه داریم زمینه را برای رفع مشکلات و همچنین توسعه فعالیت این پیشران‌ها فراهم کنیم. خدمت به بزرگان صنعت کشور در واقع کمک به اشتغال‌آفرینی، ارزآوری و ده‌ها ارزش مهم دیگر است و به همین دلیل هم نیت این وزارتخانه به خصوص در دوره جدید بر نهایت همکاری با این پیشگامان صنعت و تولید کشور است.»

تشریح مشکلات شرکت‌ها و صنایع بزرگ کشور از سوی مدیران مالی این شرکت‌ها، بخش دیگر این جلسه بود که در آن به مواردی مانند شیوه برخورد در فرهنگ مالیاتی، نرخ درصد مالیاتی درباره شرکت‌های کارآفرین، تولیدی و داری پرسنل بالا و همچنین وضعیت نظام جامع مالیاتی پرداخته شد که با توضیحات نمایندگان وزارتخانه امور اقتصادی همراه شد و در برخی موارد مسئله رفع و در برخی موارد هم وعده پیگیری بیشتر و دقیق‌تر داده شد.

در پایان این نشست هم نمایندگان مجمع کارآفرینان ایران و هم مسئولان و مدیران وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی حاضر در جلسه، خواستار ادامه پیدا کردن این نشست‌ها و همچنین بررسی نتایج مسائل مطرح‌شده در این جلسه در نشست‌های آتی شدند.