مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

تشکیل اداره ویژه حسابرسی در سال 1401 / عمده اختلافات ناشی از عدم حسابرسی صحیح است

روز سه‌شنبه 2 خردادماه 1402 نشستی تخصصی میان شاهین مستوفی، مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی و اعضاء کارگروه مالیاتی مجمع کارآفرینان ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ شاهین مستوفی، مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی پس از شنیدن مشکلات و پیشنهاد‌های نمایندگان مالیاتی اعضا مجمع، اظهار کرد: در جلسه مشابهی که سال گذشته در محل مجمع داشتیم، تصمیم بر ایجاد کارگروهی ویژه حسابرسی برای پرونده‌های خاص بود که با پیگیری‌های صورت گرفته به‌جای کارگروه اکنون اداره‌ای متمرکز بر این موضوع تشکیل‌شده است که در حال حاضر ۱۸۳ پرونده شرکت‌های بزرگ در فرآیند بررسی این اداره برده شده است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این عدد امسال به ۳۸۰ پرونده و در سال آینده نیز به یک هزار پرونده در اداره بررسی خواهد رسید.

وی افزود: مقر این اداره در تهران است اما نیروهای آن در تمامی کشور پراکنده هستند. ۳۳ درصد اظهارنامه اشخاص حقوقی را بدون بررسی رد کردیم. ما در حال حاضر سامانه‌ای نداریم که بتوانیم معافیت مالیاتی را شناسایی کنیم. ما به سمتی حرکت می‌کنیم که تعداد پرونده‌ها کاهش پیدا کند و افراد خبره برای بررسی پرونده‌ها برگزیده شوند و در سال ۱۴۰۲ در تمامی استان‌ها یک اداره ویژه حسابرسی ایجاد کنیم زیرا عمده اختلافات ناشی از عدم حسابرسی صحیح است.

مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی بیان کرد: در تلاش هستیم که دیگر اسناد را به‌صورت فیزیکی دریافت نکنیم و از شرکت‌ها نیز تقاضا داریم که به‌صورت الکترونیکی تبدیل و ارسال کنید. باید بپذیریم که سازمان به دیتا متصل شده و دستگاه‌ها ملزم هستند که اطلاعات کافی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

مستوفی در پایان گفت: تمام تلاش ما این است که حسابرسی‌ها بر اساس داده باشد. فرآیند رسیدگی به حسابرسی‌های مالیاتی در تمامی دنیا به همین شکل است. قانون سامانه پایانه‌های فروشگاهی از زمانی اجرا می‌شود که زیرساخت لازم به‌صورت کامل مهیا شود. هرگاه قانون به شکل کامل اجرایی شد قطعاً تبصره ۱۴ فعال می‌شود. به استثنا هزار پرونده باقی اظهارنامه‌های ارزش‌افزوده ۱۴۰۱ در سامانه بارگذاری شده است.