مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

بانک مرکزی به دنبال تسهیل تأمین مالی شرکت‌های تولیدی

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی معتقد است که برخلاف اظهارنظرهای مختلف میزان تسهیلات دهی در سال 1401 روند رو به رشدی به خود گرفته است.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران، روز دوشنبه 21 آذر نشست تخصصی میان شورای معاونین مجمع کارآفرینان ایران، چند تن از اعضاء این مجمع و نادعلی مدیرکل پولی و اعتباری بانک مرکزی برگزار شد.

نادعلی مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی در پاسخ به دغدغه‌های پیشران‌های اقتصادی اظهار کرد: بسیاری از موضوعات مطرح شده را قبول دارم اما سازوکارها اجازه اجرای آن را نداریم. ما حتی برای عبور از شورای پول و اعتبار بانک مرکزی هم توانایی لازم را نداریم. رشد ترازنامه بانک‌ها جزء وظایف نظارتی بانک مرکزی است. زمانی که بانک 75 همت زیان انباشته دارد دیگر بر اساس چهارچوب‌های درست دنیا فعالیت نمی‌کند. منتظر هستیم که اوراق گام فعالیت بیشتری انجام دهد تا بتوانیم در بازار شبانه وارد کنیم. در حال حاضر به مقداری سرمایه ثابت کاهش پیداکرده که استهلاک پیشی گرفته است. مصوبه دولت آمده که جی تی سی باید اوراق دولت را بپذیرد. اگر این زنجیره‌های تأمین مالی کامل شود و به بخش خصوصی رود قطعاً تورم‌زا نیست. سقف ذی‌نفع واحد باید با حوزه نظارت بانک مرکزی صحبت شود.

بازار سرمایه، مانع افزایش نرخ بهره

وی افزود: به بورس تهران نامه ارسال کردیم که هرچه سریع‌تر موضوع اوراق گام تسهیل شود. در حال حاضر حلقه‌ها منتظر اتصال به یکدیگر هستند و دولت هم در انتهای حلقه قرار دارد. در موضوع نوسازی صنایع یک کارگروهی زیر نظر آقای نبی سازمان مالیاتی تشکیل و 50 همت هم برای آن مدنظر گرفته شده است. برخلاف صحبت‌های آقای روحانی عضو کارگروه مالی مجمع کارآفرینان ایران میزان تسهیلات در سال جاری رشد چشمگیری داشته است. به این علت که نرخ تسهیلات مشخص نیست عملاً تولیدکنندگان بزرگ باید تلاش بسیاری کنند که به تسهیلات اعطایی دست پیدا کنند.

زمانی که نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند باید میزان تسهیلات هم مطابق با آن رشد داشته باشد و رخ ندادن همین موضوع سبب ایجاد مشکلات زیادی برای سرمایه در گردش تولیدکنندگان شده است. بازار سرمایه یکی از معضلات اصلی بانک مرکزی است و اجازه هیچ‌گونه افزایش نرخ بهره را نمی‌دهد. نرخ سود افزایش پیدا کند متعاقباً نرخ اوراق دولت هم روند صعودی و هزینه تأمین مالی رشد قابل‌توجهی پیدا می‌کند.

اوراق گام نیازمند توجه بانک مرکزی

نوید ایزدپناه مدیرعامل استیل البرز گفت: زمانی اوراق گام را بازار سرمایه می‌پذیرد که بانک مرکزی آن را در بازار شبانه به کار گیرد. بازار شبانه مهم‌ترین جایی است که این ابزار را پذیره‌نویسی کند. وقتی در بازار شبانه پذیرفته نشود یعنی اهتمام و اعتقادی به این ابزار وجود ندارد. با هرکدام از بانک‌ها که صحبت می‌کنیم و محدودیت رشد ترازنامه را مطرح می‌کنند. در دنیا هیچ موسسه بانکی حق ندارد که به مالکیت خود تسهیلات دهد. بانک پاسارگاد نزدیک به 80 درصد به مالکیت خود تسهیلات اعطا می‌کند. برای خود بانک‌ها ذینفع واحد رعایت نمی‌شود اما برای تولیدکنندگان تا ارتباط کوچک با یک تولیدکننده دیگر را هم به میان می‌آورند. خواهشم این است که دستورالعمل ذینفع واحد به جایگاه بین‌المللی خود بازگردد. این قانون را تسهیل کند و نکات اضافی آن را کاهش دهید.

شانه خالی کردن دولت از تأمین مالی بنگاه‌های خصوصی

سپس روحانی فر کارشناس اقتصادی ادامه داد: من از سیاست‌گذاری جدید بانک مرکزی می‌فهمم که دولت خود را از تأمین مالی شرکت‌های خصوصی خارج می‌کند. شبیه‌ترین ابزار پول در چند وقت اخیر اوراق گام است. بزرگ‌ترین خطر برای شرکت‌ها در ایران بازدهی سرمایه آن‌ها است. اگر شرکتی دارایی فراوانی وجود داشته باشد و بازدهی آن قابل‌قبول نباشد به خطر ورشکستگی نزدیک می‌شود.