مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

اولین گردهمایی زنان کارآفرین اجتماعی کشور برگزار شد

نخستین همایش زنان کارآفرین اجتماعی با حضور بیش از ۱۰۰زن کارآفرین اجتماعی روز دوشنبه یکم اسفندماه در سالن همایش‌های بین المللی رایزن برگزار شد.

مجمع حلقه اتصال کارآفرینان صاحب‌نام و زنان کارآفرین اجتماعی است

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی مجمع کارآفرینان ایران؛  نخستین همایش ملی زنان کارآفرین اجتماعی که صبح روز دوشنبه، یکم اسفند ۱۴۰۱، در سالن مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن برگزار شد.

در این همایش حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران ضمن تشکر از حامیان و همراهان این رویداد کارآفرینی اجتماعی، مجمع کارآفرینان ایران را حلقه اتصال کارآفرینان صاحب‌نام و زنان کارآفرین اجتماعی دانست و از لزوم حمایت از زنان کارآفرینان سخن گفت.

وی که نخستین سخنران این همایش بود در ابتدای این همایش گفت: حمایت و قدردانی از زنانی که با تمام مشکلات به کارآفرینی اجتماعی می‌پردازند یک وظیفه انسانی و ملی است. خیلی خوشحالیم که امروز نخستین همایش بانوان کارآفرین اجتماعی ایران را برگزار می‌کنیم و از همه حضار که از شهرهای دور و نزدیک تشریف در اینجا حضور دارند، بسیار سپاسگزارم.

وی در ادامه درباره جزئیات و اهداف برگزاری این همایش نیز گفت: ایده چنین رویدادی به حدود سه ما پیش برمی‌گردد که پس از هماهنگی و مشورت با افراد باتجربه و صاحب‌نام حوزه کارآفرینی اجتماعی، همه بر ضرورت چنین همایشی تاکید داشته و اجرا و برگزاری آن را یک ضرورت اعلام کردند.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران همچنین درباره اهداف چنین همایشی نیز گفت: قدردانی بانوان کارآفرین و همچنین فراهم کردن زمینه ارتباط و همراهی بزرگان کارآفرینی ایران با این بانوان از اهداف اصلی این رویداد است. مجمع کارآفرینان ایران حلقه اتصالی بین کارآفرینان صاحب‌نام و با زنان کارآفرین اجتماعی است که این ارتباط می‌تواند زمینه فعالیت بیشتر زنان کارآفرین را فراهم کند. اگر تلاش، همراهی و حمایت فرهیختگان و بزرگان این عرصه نبود حتما این همایش در چنین شرایطی و با چنین کیفیتی بزگزار نمی‌شد که از همه نهایت سپاسگزاری را دارم.

مهمترین ویژگی کارآفرینی، عامل تغییر بودن است

زهرا آراستی، استاد دانشگاه تهران نیز در ادامه این برنامه در خصوص آسیب شناسی کارآفرینی اجتماعی افزود: بحث خدمات اجتماعی در تمامی برهه‌های زمانی وجود داشته و در گذشته سازمان‌های مذهبی چنین خدماتی را ارائه می‌دادند. دولت‌ها پس از اخذ مالیات به فکر ارائه این خدمات افتادند اما با ناکامی رو به رو شدند. بدنه انعطاف ناپذیر دولت‌ها از دلایل پر رنگ این شکست بود.

به گفته وی، کارآفرینی با چهار اصل ارزآفرینی، نوآوری، جستجو فرصت‌ها و تدبیر شناخته می‌شود. یکی از ویژگی‌های کارآفرینان اجتماعی عامل تغییر بودن است. ماموریت کارآفرینان اجتماعی ایجاد و حفظ ارزش اجتماعی است و موفقیت آنان هم با اثربخشی اجتماعی سنجیده می‌شود.

آراستی افزود: کارآفرینان اجتماعی فرصت‌های جدید را شناسایی می‌کنند. در تمام مسیر کارآفرین اجتماعی استمرار و نوآوری وجود دارد. تقویت کارآفرینی اجتماعی و اقتصادی در سودآوری مشخص می‌شود. کارآفرین اقتصادی به‌دنبال سود سهامداران است اما کارآفرین اجتماعی به‌دنبال بهره‌برداری از فرصت‌ها برای رسیدن به اثربخشی اجتماعی است. کسب و کار اجتماعی یک شرکت بدون ضرر و تقسیم سود است و شرایطی پایدار دارد.

به گفته این صاحب نظر حوزه کارآفرینی، عمده چالش‌های کنونی کارآفرینی اجتماعی منابع مالی محدود، رقابت شدید، نشان دادن اثربخشی، هوشیاری بیشتر بخش اجتماعی و غیره است. زنان ایران در حوزه‌های مختلف تحول‌آفرین بودند که در بخش اجتماعی گسترده‌تر است و پا به پای آقایان به فعالیت اجتماعی می‌پردازند.

نادیده‌گرفتن زنان ظلم به جامعه است

علی‌رضا نبی، کارآفرین  اجتماعی نیز در این همایش گفت: این کشور به‌شدت به سریع کار کردن و همه کارکردن نیاز دارد. من اعتقاد دارم اگر جامعه‌ای زنان را نادیده بگیرید نه اینکه به زنان ظلم کرده که به خودش و جامعه ظلم کرده است. حمایت از زنان کارآفرین یک وظیفه و ضرورت است. در یک سخنرانی در افغانستان خطاب به آن‌ها گفتم که هر جامعه‌ای که زنان را نادیده بگیرد حتما محکوم به اضمحال و نابودی است.

نبی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع توسعه فردی پرداختن و گفت: در این آپارتاید جنسیتی آن‌چه به عهده زنان است، توسعه، توسعه و توسعه فردی است. اگر همه دنیا تو را تایید نکرد بدان تو آدم مهمی هستید. دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران به درستی گفتند که در جامعه‌ای که یک کارآفرین که برای ۴۰هزار نفر شغل ایجاد کرده باید پشت در مسئول به انتظار بماند توسعه رخ نخواهد داد و این دقیق‌ترین حرف است.

بخش پایانی سخنان این کارآفرینان هم به یک درخواست برای همیشگی‌شدن این همایش و رداد اختصاص داشت که نبی در این‌باره گفت: ما خیلی بی‌کَس هستیم و حامی و حمایت‌گری نداریم. از مجمع کارآفرینان ایران می‌خواهم که دبیرخانه دائمی همایش ترج، زنان کارآفرین اجتماعی، را ایجاد کند.

 ناملایمات برای جنس به اصطلاح دوم در دنیا هنوز هم وجود دارد

سیده‌فاطمه مقیمی، رئیس کانون زنان بازرگان ایران نیز در این همایش ضمن ابراز نارضاینی از برخی محدودیت‌ و ناملایمت‌ها موجود در جامعه گفت: می‌گویند دیکته ننوشته غلط ندارد ولی وقتی این دیکته‌ها مدام تکرار و اصلاح می‌شود دردآوراست. این‌ها دل انسان را به درد می‌آورد. درجامعه‌ای که شخصی مانند دکتر نبی وجود دارد که می‌گوید شرط استخدام داشتن سوء‌پیشینه است باید خوشحال و امیدوار بود.

وی ادامه داد: تمام ناملایمات برای جنس به اصطلاح دوم در دنیا هنوز هم هست؛ از این همه دولت کدامیک زنان را بدون پیش‌داوری به کار گرفتند و امکان شایسته‌گزینی وجود داشت؟ از همین دولت یک پرسش دارم که واقعا از بین این همه زن توانمند شما یک زن را شایسته عضویت در کابینه‌تان ندیدید؟ یک زن و یک مرد با یک سطح تحصیلات اگر قرار بر استخدام باشد اولویت را بر مردان می‌گذراند و وقتی هم نوبت اخراج باشد هم زنان در ابتدای صف قرار می‌گیرند.

مقیمی در ادامه و با برشمردن برخی مصوبات و قوانین محدودکننده درباره فعالیت زنان ایران، افزود: من به عنوان یک زن کارآفرین و بازرگان وقتی می‌خواهم برای کار از کشور خارج شوم چرا باید اجازه همسرم را بگیرم؟ این‌ها مواردی است که متاسفانه در ایران عزیز ما حتی بیش از دیگر محرومیت‌های جهانی برای زنان اعمال می‌کنند. هنوز در جامعه ما آن تبلوری را که فکر می‌کنیم نه برای زنان که حتی برای مردان هم ایجاد نشده است چرا که اگر تفکر مردان تغییر نکند هرچقدر یک زن هم تلاش کند امکان تغییر و تحول وجود ندارد.

وی افزود: در تمام دولت‌های مختلف و در طول حدود ۴۰ ساله‌ای که دارم کار می‌کنم امکان فعالیت وجود نداشت و من کامل در بخش خصوصی مشغول هستم درحالی که زندگی شخصی من به‌گونه‌ای بود که هیچ مردی در زندگی‌ام برای حمایت تا پیش از ازدواج وجود نداشت. ما صندلی‌هایمان را راحت به دست نیویردیم که راحت از دست دهیم؛ با کفایت و با توانمندی و شایستگی. من حرف از تسا به‌جا و شایسته‌سالارانه می‌زنم و ر آن تاکید دارم.

بخش پایانی سخنان این کارآفرین اجتماعی توصیه‌ای به زنان بود که در این باره گفت: من در تمام طول کار خودم همسر‌داری و فرزند‌داری را هم داشتم و چندین کار و صنعت را هم ایجاد کردم و هم‌زمان دو مدرک دکتری گرفتم و به آموزش دانشجویان هم پرداختم. این‌ها را نه تعریف از خود که با هدف این می گویم که کارتان خاص است و اگر شما نباشید زندگی‌ سخت خواهد شد.

اعتماد اصل اول کارآفرینی اجتماعی

سپس نظامی، کارآفرین اجتماعی اظهار کرد: من نزدیک به ده سال است که به صورت تخصصی در حوزه کارآفرینی اجتماعی فعالیت کردم. من به تغییر از جز به کل اعتقاد دارم. کارآفرینی اجتماعی زمانی خود را تعریف می‌کند که اثرگذاری خود را بر اجتماع نشان دهد. باید مشاهده کنیم که در جامعه چه افرادی می‌توانند خود را برند پیشران کارآفرین اجتماعی معرفی کنند.

وی افزود: ما نباید تشکل‌های مردمی را فراموش کنیم و اگر کارآفرینی اجتماعی مسئله محور نباشد دیگر نمی‌توان کارآفرینی اجتماعی نامید. مسئله اجتماعی زمانی تمام می‌شود که دیگر اجتماع آن موضوع را نپذیرد. ما در کارآفرینی اجتماعی موضوع اعتماد را باید اصل قراردهیم و اگر در مواجه با مردم اعتماد را از دست دهیم دیگر اعتباری ندارد. کارآفرینی اجتماعی یک روش بسیار مناسب برای مدیریت منابع موجود است. فقر جز با افزایش کرامت انسانی حل نخواهد شد.

هیچگاه در مسیر کارآفرینی اجتماعی از سختی ها ناامید نشوید

در ادامه این همایش، یوری کُن نو، کارآفرین و مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی ژاپن نیز در خصوص اهمیت فعالیت بانوان کارآفرین اجتماعی در خصوص کارآفرینی اجتماعی در ژاپن اظهار داشت: از آنجایی که من یک ژاپنی هستم، در 55 سال پیش که آغاز فعالیت و تاسیس شرکت من بود شرایط جامعه ژاپن در مقایسه با سایر کشور‌ها بسیار متفاوت بود. در آن زمان مشکلات زنان تبعیض جنسیتی، اشتغال و پیشرفت بود.

وی افزود: در 55 سال پیش صحبت در خصوص این مسائل و مشکلات رواج نداشت و حتی مطرح نیز نمیشد. زمانی بود که تبعیض جنسیتی خیلی راحت در جامعه بصورت آشکارا صورت می‌گرفت . دلیل اصلی من برای فعالیتم، کمک به  کشور، دنیا و بشریت بود اما قوانین و دولت راه رو برایم دشوار می‌کرد و اجازه فعالیت بهم نمی‌دادند. همیشه مورد تمسخر قرار می‌گرفتم و از آنجایی که دولت ژاپن به من کمکی نمی‌کرد 10 سال دور دنیا گشتم.

به گفته این فعال حوزه کارآفرینی اجتماعی، اما دوباره از نو شروع کردم و در سال 1969 تصمیم گرفتم به عنوان اولین کارآفرین زن در ژاپن شرکت خودم رو تاسیس کنم. زمانی که به ژاپن  برگشتم وضعیت کشور بسیار متفاوت شده بود و پس از ( بمب باران هوایی نیروهای آمریکایی) خرابی پس از جنگ، ژاپن در دوره رشد سریع اقتصادی بود. جوانان حاشیه نشین از همه نقاط کشور به سمت شهر آمدند. دوران کار و اقتصاد بود و زنان بدون هیچ کمکی باید بچه‌های خود را بزرگ می‌کردند و وضعیت به گونه ای بود که شرایط برای زنان جوان خیلی سخت شده بود به جایی رسیده بودند که به فکر کشتن بچه‌های خود بودند.

وی افزود: به همین خاطر برای تاسیس شرکت خودم خیلی هیجان زده بودم چون قرار بود برای اولین بار برای زنان و نجات کودکان قدمی بردارم و این شد که ماموریت شرکتم رو بر این اساس تنظیم کردم. تعدادی از زنان خبرنگار و بقیه زنان رو استخدام کردم تا زندگی زنان و بچه‌ها را نجات دهم، به همین دلیل کسب‌وکار تلفنی ژاپن، سرویس پاسخگویی تلفنی را راه اندازی کردم. 50 سال است که مشاوره تلفنی را ایجاد کردم تا زنان و کودکان بتوانند پیغام خود را برسانند و اکنون کسب و کار خود را دارم و از این طریق به نجات بسیاری از افراد کمک کردم.

یوری کُن نو بااشاره به اینکه کارآفرینان مسائل بسیاری رو پشت سر می‌گذارند، ادامه داد: من مطمئنم به کوهی از مشکلات و چالش‌ها برخورد می‌کنند و اگر کارآفرینان و جوانان می‌خواهند این مسیر رو راحت‌تر طی کنند، من به عنوان کارآفرین زن در ژاپن با 55 سال سابقه ، می‌خواهم یک موردی را به جوانان بگویم که هر اتفاقی دلیلی داره و هیچ وقت تسلیم نشید چون برای هر اتفاقی دلیلی پشتش هست.

در حاشیه این مراسم نیز مرکز ترویج کارآفرینی اجتماعی توسط مجمع کارآفرینان ایران با حضور فعالان و صاحب نظران این حوزه افتتاح شد.

در پایان این مراسم نیز از بانوان کارآفرین اجتماعی برتر و فعالان این عرصه نیز تقدیر و نماد ترنج اعطا شد که اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

راضیه اراللوی بایرام‌نژاد

ملیحه تدین

مرضیه فاریابی

گلناز گیلکی نظامی

گل بانو لجم اورک

مینو مهرجویی

مریم گیلاسیان

نسیم یادگار

آیلین آگاهی

نرگس قائمی

مژده سرچشمه پور

منیره کوهستانیان

همچنین از برخی بانوان فعال در این حوزه نیز به عنوان شایستگان تقدیر، معرفی شدند:

محدثه نعمتی

خدیجه محمدی

عصمت سرحدی

مینا رامه

مریم ریواز

گلستان امامی

طیبه گزدرازی

صغری حسنی تحصیل