مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

ضرورت استحکام ارتباط ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با مجمع کارآفرینان

جلسه هفتگی کارگروه بانکی مجمع کارآفرینان ایران، صبح روز دوشنبه ۵ دی‌ماه با حضور دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور، نمایندگان پیشران‌های اقتصادی و دبیر کل مجمع کارآفرینان و با موضوع بررسی موانع تسهیلات سرمایه در گردش صنایع مولد کشور برگزار شد که در آن دبیر ستاد تسهیل وعده پیگیری جدی تسهیلات صنایع و تلاش برای رفع مشکلات پیشران‌های اقتصادی را مطرح کرد. 

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران، در ابتدای این نشست که در دفتر مجمع کارآفرینان ایران برگزار شد، گزارشی از شرایط کنونی صنایع، حملات صورت گرفته به برخی شرکت‌های بزرگ و همچنین وضعیت توسعه صنعتی کشور ارائه و راهکارهایی هم مطرح شد. راه‌حل برجسته تعریف‌شده در این بخش به این صورت بود که صنایع کشور باید به سمت «قرار گرفتن در زنجیره تولید جهانی بروند و صادرات‌محوری، اشتغال‌زایی و هم‌چنین بهره‌وری را اولویت خود قرار دهند.» این راه‌حل البته در کنار مخاطب قراردادن پیشران‌های اقتصادی، از دولت و تصمیم گیران حوزه اقتصادی کشور هم می‌خواست که این فضا را فراهم کنند.

بخش بعدی این جلسه اما به ارائه مسائل و مشکلات پیشران‌های مختلف از سوی نمایندگان این هلدینگ‌ها اختصاص داشت که پرتکرارترین مسئله، تأکید بر فشار مضاعف توقف تسهیلات دهی بانک‌ها به صنایع و اثر این تصمیم بر شرایط تولید و شرایط رفاهی و دستمزدی کارگران بود. تأکید و تکرار این مسئله به حدی بود که در پایان نماینده یکی از صنایع حوزه نساجی گفت که «این روزها خدماتی که صنایع کشور از دستگاه عابر بانک می‌گیرند بیش از خدمات خود بانک‌ها به تولید کشور است.» درباره شرایط احتمالی سال آینده صنایع کشور و سرنوشت مشکل سرمایه در گردش این صنایع هم نماینده یکی از هلدینگ‌های خودرویی اعلام کرد که «به نظر می‌آید صنایع در سال آینده نیازمند سرمایه در گردش دو برابری نسبت به امسال هستند اما با این شیوه برخورد مسئولان ممکن است حتی به‌اندازه همین امسال هم تسهیلات پرداخت نشود.» اشاره به ناکارآمدی اوراق گام در شرایط کنونی هم موضوع مهم مرتبط با این بحث بود که موردتایید نمایندگان شرکت‌های درگیر با این پرونده هم قرار گرفت. جمع‌بندی موارد مطرح‌شده در این زمینه هم به این صورت بود که «در همین شرایط توقف تسهیلات دهی بانک‌ها به صنایع مولد، اوراق گام هم قابلیت وصول ندارد.»

علاوه بر این مسئله برجسته، مواردی مانند افزایش غیرعادی قیمت مواد اولیه، تأثیر نوسانات بازار ارز بر شرایط تأمین مواد اولیه و ابزارآلات و آثار سوء حذف ارز ترجیحی بر صنایع لبنیاتی و حل نشدن این مسائل هم در این جلسه مطرح شد و نمایندگان شرکت‌های مختلف از آثار این مشکلات بر شرایط کنونی هلدینگ خود سخن گفتند.

پس از ارائه مشکلات پیشران‌ها از سوی نمایندگان حاضر در جلسه، نوبت به سخنان دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور رسید که در آن «صدیف بیک زاده» با تأکید بر آمادگی کامل این ستاد برای همکاری و همراهی با مجمع کارآفرینان ایران، اعلام کرد که کمیته‌ای برای همکاری بیشتر در این ستاد شکل خواهد گرفت و به‌طور پیوسته مسائل این مجمع را دنبال خواهد کرد. او گفت: «معمولاً صنایع ما مجبورند خوددرمانی کنند درحالی‌که همین خوددرمانی مشکل را بیشتر می‌کند. ریشه این مسئله هم البته ضعف مسئولان است وگرنه در کشورهایی مثل کره جنوبی کلینیک مسئله‌یابی صنایع وجود دارد.» بیک‌زاده درباره مسئله توقف تسهیلات‌دهی بانک‌ها به صنایع مولد هم گفت: «انقباض را جای آن‌که از سمت مصرف شروع کنند، سمت تولید رفتند که این هم مسئله‌ای دیگر است. مسیر تولید پر از سنگلاخ است و متأسفانه هر مسئله‌ای در اقتصاد کشور به‌سرعت همین بخش اقتصاد، یعنی تولید را نشانه می‌گیرد درحالی‌که عقل و منطق حکم می‌کند که همواره سراغ واحدهای پیشینی برای رفع مشکلات برویم. واحدهای پیشینی اقتصاد و صنعت ایران هم پیشران‌های اقتصادی هستند که اگر مشکل آن‌ها حل شود شرایط بخش‌های دیگر و این زنجیره تولیدی کشور هم خودبه‌خود رفع خواهد شد.»

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در بخش دیگری از سخنان خود از تشکیل کمیته ویژه واحدهای پیشران ذیل ستاد تسهیل سخن گفت و توضیح داد: «شکل‌گیری چنین کمیته‌ای کمک می‌کند که مسائل پیشران‌ها به‌صورت پیوسته بررسی و رفع‌ورجوع شود. یک بخش همکاری می‌تواند درزمینهٔ ایجاد قانون و مصوبه باشد و بخش دیگر هم تلاش برای اجرایی کردن قوانین موجود. متأسفانه در کشور ما و در زمینهٔ تولید ترک فعل زیاد صورت می‌گیرد و به همین دلیل هم ما در حال پیگیری جدی هستیم که با همکاری کارگروه حقوقی و همیاری دستگاه قضا زمینه برخورد جدی با دستگاه‌های قانون‌شکن را فراهم کنیم. همین‌جا هم از دبیر کل مجمع می‌خواهم که در مسیر پیگیری‌ها ستاد تسهیل را کنار خود ببیند. ما به‌هیچ‌عنوان از مسائل بخش تولید به‌راحتی عبور نمی‌کنیم. ما در ستاد به ۲۱۵ مسئله درباره شرایط و مسائل تولید رسیده بودیم که در این جلسه و بر اساس توضیحات نمایندگان پیشران‌های اقتصادی باید موارد دیگری را هم به این فهرست اضافه کنیم. حتماً ارتباط ستاد تسهیل با مجمع باید شکل بگیرید و مستحکم شود.»

بخش پایانی این نشست هم به سخنان دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران اختصاص داشت که در آن «حمیدرضا غزنوی» ضمن تأکید بر ضرورت تداوم این جلسات و پیگیری مصوبات این جلسه مانند شکل‌گیری کمیته‌ای در ستاد تسهیل برای همکاری با مجمع، اصلی‌ترین مسئله کنونی صنایع و پیشران‌های اقتصادی کشور را موضوع تسهیلات در گردش عنوان کرد و گفت: «اولویت اصلی و مهم‌ترین برنامه کنونی باید پیدا کردن راه‌حلی برای تسهیلات در گردش پیشران‌ها باشد چراکه اگر همین روند ادامه پیدا کند حتماً در پایان سال شاهد تعدیل‌ها، افزایش بیکاری و همچنین کاهش تولید خواهیم بود.»