مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

آمادگی مرکز پژوهش‌های مجلس برای حمایت پایه‌ای از صنایع مولد

نشست دبیرکل و معاونان مجمع کارآفرینان ایران با رئیس و معاونان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی صبح روز پنج‌شنبه، ۲۴ آذر ۱۴۰۱، در دفتر مرکز پژوهش‌های مجلس و با دستور جلسه بررسی راه‌حل‌ و شیوه‌های حمایت مرکز پژوهش‌های مجلس از صنایع پیشران کشور برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌ رسانی و روابط عمومی مجمع کارآفرینان ایران، در ابتدای این نشست، «حمیدرضا غزنوی» دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با اشاره به پیشینه تشکل خصوصی و مردم نهاد مجمع کارآفرینان ایران، گفت: «این مجمع در سال ۹۲ و با همراهی و حمایت تولیدکنندگان داخلی ایجاد و از ابتدای امسال هم به دلیل آغاز مرحله‎‌‍ جدیدی از فعالیت آن، بیش از پیش فعال شده‌است. مجمع برای عضویت کارآفرینان دو شرط داشت: یکی اینکه شرکت کاملا خصوصی باشد و دیگر اینکه بیش از یک هزار نیروی کار داشته باشد که حدود ۵۰ تولیدکننده، چنین شرایطی را داشتند و به عضویت مجمع درآمدند.»

رسیدگی به مشکلات تسهیلات سرمایه در گردش

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در ادامه با اشاره به مطالعات انجام‌شده در این مجمع و بررسی تطبیقی شیوه پیشرفت کشورهای دیگر، افزود: «مطالعات و پژوهش‌های مجمع درباره کشورهای توسعه‌یافته و همچنین کشورهایی که در دو دهه گذشته به رشد چشم‌گیری در صنعت دست یافتند، نشان می‌دهد که در همه این کشورها حمایت‌هایی از پیشران‌ها و پیشگامان کارآفرینی صورت گرفته و نتیجه این حمایت‌ها نیز رشد صنعت و اقتصاد این کشورها بوده است. در کشورهایی مانند آلمان در برنامه‌های مشخص و پنج ساله حوزه‌های مختلف صنعتی را به عنوان پیشران مشخص معرفی می‌کردند و حمایت‌های لازم را از این پیشران‌ها به عمل آوردند که نتیجه آن رشد اقتصاد این کشور بوده است. در ایران اگرچه روندهای حمایتی آغاز و گام‌هایی برداشته شده‌ اما همچنان مسائل و مشکلات پیش‌پای کارآفرینان فراوان است.»

توضیح درباره شرایط و سیاست‌های وضع‌شده از سوی کره‌جنوبی نیز بخش دیگری از توضیحات دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در این نشست بود که ضمن اشاره به جزئیات این سیاست‌ها، از ضرورت کمک‌گرفتن از این تجربه‌ها در شرایط کنونی کشور سخن گفت: «ما یک رسالت اقتصادی داریم و کارمان دیپلماسی اقتصادی است اما یک رسالت اجتماعی هم داریم. مجمع معتقد است که اگر صنایع خصوصی کشور و پیشران‌های اقتصادی حمایت شوند و مشکلات سر راه آن‌ها برداشته شود، خیر آن به کشور و کل جامعه خواهد رسید.»

بخش دیگر این نشست، به تشریح یکی از مسائل اساسی کنونی صنایع پیشران کشور یعنی توقف تسهیلات درگردش صنایع اختصاص داشت که در آن نتیجه پژوهش‌های مرکز مطالعات مجمع کارآفرینان ایران در این زمینه ارائه شد و در پایان هم راه‌حل مختلفی ارائه شد که با استقبال مدیران مرکز پژوهش‌ها همراه شد و خواستار ارائه مکتوب این پژوهش‌ها و ارسال پیشنهادها شدند.

ضرورت خردسازی بنگاه‌های بزرگ

در ادامه این نشست هم یکی از کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به صنایع خصوصی ایران و فاصله بسیاری از آن‌ها با پیشران اقتصادی گفت: «عملا بنگاه‌ها در ایران به دلایل مفصل از یک حدی بزرگ نمی‌شوند و می‌دانیم که یکی از مولفه‌های مهم پیشران اقتصادی بزرگی و شکل‌گیری زنجیره ارزش است. بنگاه‌های اقتصادی ما معمولا کوچک‌مقیاس و خرد هستند و حتی سیاست‌های کلی و حمایت‌های دولتی هم بیشتر به سمت خردسازی بنگاه‌های بزرگ است که این هم مسئله‌ای است و باید برعکس شود. در تدوین استراتژی صنعتی کشور باید این موارد لحاظ شود.» بیگی در ادامه با اشاره به تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ از ضرورت اصلاح این نگاه و تغییر موضع نسبت به پیشران‌های اقتصادی در برنامه هفتم توسعه سخن گفت.

دولت توان حل مسئله خود را از دست داده است

بخش پایانی این نشست نیز به سخنان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اختصاص داشت که در آن با تاکید معضل حل‌نشدن مسائل در سیستم کنونی کشور از ضرورت چاره‌اندیشی اساسی در این زمینه سخن گفت. «بابک نگاهداری» با تاکید بر اینکه باید بر توان حل مسئله سیستم مدیریت کشور کار پژوهشی انجام شود، انجمن‌های تخصصی مردم‌نهاد را یکی از راه‌حل‌های شرایط کنونی دانست و گفت: «نهاد دولت توان حد مسئله خود را تا اندازه‌ای را از دست داده است. بهترین راه‌کارها را هم که ارائه دهیم باز در عمل مسائل حل نمی‌شود که باید برای آن فکر اساسی انجام شود. نظام دیوانسالار کنونی کشور با مسائل اساسی روبه‌رو شده که ما در مرکز بر روی پروژه ابرچالش‌های حکمرانی کشور تمرکز کشور کردیم که راه‌حلی برای همین موضوع پیدا کنیم.»

نگاهداری درباره همکاری این مرکز با مجمع کارآفرینان ایران هم گفت: «مشکلات در حوزه صنایع پیشران مضاعف است که بخشی از آن به برخی تنگ‌نظری‌ها برمی‌گردد. ما از نگاه تخصصی مجمع استقبال می‌کنیم و خوب است که نامه‌ای از مشکلات برای مرکز بفرستید که ما در حد توان کمک کنیم. ما الان درگیر بودجه سال پیش‌رو و همچنین برنامه توسعه هفتم هستیم که هر کاری برای صنایع پیشران از عهده و مرکز پژوهش‌ها برآید حتما انجام خواهیم داد چون خیر عمومی را در حمایت از صنعت مولد و پیشران کشور می‌دانیم.»

در پایان این نشست هم رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران ضمن تاکید بر تداوم این جلسات و همکاری بیشتر این دو نهاد با هم، خواستار توجه به پیشران‌های اقتصادی در برنامه هفتم توسعه و همچین بودجه سال ۱۴۰۲ شدند.