مجمع کارآفرینان ایران
اخبارکارگروه دانش بنیان

تعاملات معاونت علمی ریاست جمهوری با مجمع کارآفرینان ایران ادامه‌دار خواهدبود

روز سه شنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۱ نشستی تخصصی میان اعضاء کارگروه دانش بنیان و سید سعید منجم‌زاده مدیرکل مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری در محل دائمی جلسات مجمع کارآفرینان ایران برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی مجمع کارآفرینان ایران؛ در ابتدای جلسه هریک از اعضاء کارگروه دانش بنیان مجمع کارآفرینان ایران به بیان مسائل و مشکلات پیرامون شرکت خود پرداختند و گلایه خود را در زمینه‌های مالیاتی، مجوز، گمرکی و غیره به استماع و نظر معاون مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان رساندند.

سپس سید سعید منجم زاده مدیرکل مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان این نکته که امروزه استقبال به شرکت‌های دانش بنیان افزایش پیداکرده است، اظهارکرد: حوزه دانش بنیان جدید است و بسیاری از شرکت‌های حاضر در جلسه هم از ابتدا دانش بنیان نبودند و هم اکنون در اندیشه ورود به این عرصه هستند. برای دولت هم این فضا بدیع و تازه است و تقریبا یک دهه از عمر کاری ما در این حوزه می‌گذرد. درحال حاضر می‌توان گفت که مجموعه حاکمیت ادبیات رفتار با شرکت‌‎های دانش بنیان را به صورت کامل آموخته است و همچنین معاونت علمی ریاست جمهوری هم تلاش کرده تا تعاملات سازنده‌ای با آنان داشته باشد. ما از مجمع کارآفرینان ایران درخواست می‌کنیم که چنین جلساتی ادامه دار باشد و ما به ماهیت این جلسات بسیار نیازمند هستیم.

وی افزود: اولین حمایتی که از شرکت‌های دانش بنیان به صورت رسمی در سال 91 شکل گرفت تحت عنوان معافیت مالیاتی بود. اما به مرور این حمایت رنگ باخت و از میان رفت. ما برای اینکه بتوانیم معافیت مالیاتی دانش بنیان‌ها را ادامه دهیم راهی جز دسته بندی شرکت‌ها نداریم. پس از نگاهی دقیق که به سیاست‌های سایر کشورها داشتیم به این نتیجه رسیدیم که مفهوم معافیت مالیاتی به منزله پرداخت مالیات صفر نیست و تنها شرکت‌های sme امکان بهره‌مندی از معافیت مالیاتی مطلق را دارند. در دنیا دیگر با زبان معافیت مالیاتی با شرکت‌ها صحبت نمی‌شود و مقوله مشوق‌های مالیاتی را به میان می‌آورند. در قانون جهش تولید دانش بنیان سعی کردیم که این موضوعات را مدنظر بگیریم و بسیاری از شرکت‌ها را ذیل اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه قراردهیم.

منجم زاده در خصوص اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه گفت: در سال مالی 1400 بسیاری از شرکت‌ها را زیر چتر اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه قرار دادیم و این نکته را به سازمان امور مالیاتی ابلاغ کردیم که شرکت‌هایی که روند مثبتی در تحقیق و توسعه دارند شامل اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه شوند. در سال جدید هم هر شرکتی که فرآیند تحقیق و توسعه قابل قبولی داشته باشد حتما از اعتبار مالیاتی جدیدی برخوردار می‌شود.

مدیرکل مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی ریاست درباره مشکلات گمرکی شرکت‌های دانش بنیان بیان کرد: اگر شرکت دانش بنیانی در جمع حاضر وجود دارد که جمع صادرات و واردات آن بسیار بالا است حتما به ما اعلام کند تا فعال مجاز اقتصادی شناخته شود و از مسیر سبز سازمان امور گمرکی بهره ببرد. ما هم اکنون درحال بررسی برنامه هفتم توسعه هستیم و اگر مجمع کارآفرینان ایران در زمینه قانونگذاری پیشنهادی دارد حتما اعلام کند.

وی در پایان گفت: با برگزاری مستمر جلسات در دفتر معاونت علمی ریاست جمهوری می‌توان به مشکلات پیشران‌های اقتصادی رسیدگی بهتری داشت و به آن رسمیت بخشید. درحال حاضر ارتباط خوبی میان معاونت علمی ریاست جمهوری و مجمع کارآفرینان ایران شکل گرفته است. از مجمع انتظار داریم که مشکلات اساسی را از تمامی مشکلات جدا کند و به دست معاونت علمی برساند تا به صورت ویژه و سریع بررسی کنیم.