مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

همدلی دولت و کارآفرینان برای رشد اقتصادی/ مجمع کارآفرینان ایران بستری برای پیوند دولت با کارآفرینان

معاون اقتصادی رئیس جمهور در دیدار با کارآفرینان گفت: دولت و کارآفرینان باید دست به دست هم دهند تا بازار ساخته شود.

به مناسبت هفته کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی نشستی با حضور معاون اقتصادی ریاست جمهوری و پیشران های اقتصاد مولد بخش خصوصی کشور در دفتر مجمع کارآفرینان ایران برگزار شد.

در ابتدای نشست حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران گفت: هیچ زمینه‌ای درخصوص اینکه برای پیشران‌های اقتصادی برنامه ریزی متفاوتی صورت گیرد وجود ندارد. در کشور کمتر از 100 شرکت خصوصی وجود دارد که بالای هزار نفر پرسنل دارند و حدود ۳۰۰۰ کارخانه بالای ۱۰۰ نفر نیرو دارند.

وی ادامه داد: برخی از شرکت‌های موجود در مجمع کارآفرینان، بیش از ۴۰هزار نیرو دارند که در زنجیره ارزش دیده شده حدود ۵۰۰ هزارنفر درگیر هستند اما برنامه ای برای این مجموعه‌ها توسط دولت وجود ندارد.

وی افزود: مجمع کارآفرینان تشکل یا انجمنی برای حمایت از کارآفرینان است. مزیت مجمع کارآفرینان این است که اعضا این مجمع کاملا خصوصی و تولیدکننده هستند.

***اشتغال و رشد اقتصادی از مسیر تولید می گذرد

سپس رضایی مدیرعامل آذین خودرو بیان کرد: دولت باید موانع بین المللی را رفع کند.  توسعه تولید مسئله بیکاری و رکود را حل خواهد کرد.

وی ادامه داد: فعالان بخش خصوصی از آینده با خبر نیستند و تولید آرامش و ثبات سیاسی می خواهد. تولید کننده و تولید می خواهد که حقوق مالکیت فردی خود در کشور مهم شمرده شود.

وی افزود: آقای رضایی مسئولیت بسیار سختی دارید و بدانید که اشتغال و رشد اقتصادی از مسیر تولید می گذرد.

در ادامه حمیدرضا صمدی رئیس هیئت مدیره هلدینگ رایزکو اظهار داشت: حاکمیت کشور برخلاف قوانین اصل ۴۴ بالغ بر ۹۰ درصد دست دولت و ۱۰درصد دست بخش خصوصی است.در تمام دنیا اقتصاد و اشتغال را کارآفرینان تکان دادند.

وی بیان کرد: متاسفانه به بخش خصوصی اطمینان لازم برای رشد اقتصادی داده نمی شو‌د.خواهش اصلی این است که نگاه اصلی دولت به بخش کارآفرینی شفاف شود.

سپس محمدرضا احسان فر ریاست هلدینگ همگامان توسعه سیستان و بلوچستان طی اظهاراتی گفت: بدون اغراق بگویم که غیر از این هلدینگ دیگر در این استان سرمایه گذاری نمی شود چرا که کارآفرینان نیاز دارند که دولت را در کنار خود ببینند. امروز بعد از گذشت چندین سال هنوز خصوصی سازی قوت نگرفته و مالکیت بخش خصوصی در کشور ضعیف است.

وی ادامه داد: واگذاری های دولت چنان تداومی ندارد و بخش بزرگ اقتصاد کشور مناطق آزاد هستند که این مناطق برای خود قانون گذاری می کند.

وی افزود: فرمایشات آقا درباره توسعه سواحل مکران می تواند اقتصاد کشور را تکان دهد. من معتقدم مجمع کارآفرینان ایران یک بازوی مشورتی برای معاونت اقتصادی رییس جمهور باشد.

تصمیم‌های مختلف میزان تاثیرگذاریش ارزیابی نمی شود و این تصمیم های خلق الساعه در درازمدت و میان مدت تاثیرهای بدی دارد.

در ادامه احسان خالقی نماینده شرکت شیرین عسل گفت: ان شاالله در ابتدای دولت اتفاقی حاصل شود که اعتبار قراردادهای دولتی و واگذاری های آن برگردد و احیا شود. مذاکرات موضوع مهمی است و از دولت گلایه نخواهیم کرد که بتوانیم برنامه ریزی های بلندمدت انجام دهیم.

وزارتخانه‌ها دور از هم عمل نکنند.  وی ادامه داد: رهبری تاکید بر نقشه راه و سند چشم انداز داشتند و در دولت‌های گذشته انجام نشد و باور داریم که شما این موضوع را انجام خواهید داد.

سپس نوید ایزدپناه ریاست شرکت هفت الماس و استیل البرز گفت: در قانون مالیات بر ارزش افزوده سابق سه در هزار درآمد رو در ارتباط با دانشگاه ها و آموزش پرسنل هزینه می کردیم که امسال حذف شد. شهرک های صنعتی بزرگ کشور ۳۰درصد عوارض شهرداری در آنجا خرج می شد اما درحال حاضر این موضوع حذف شد این باعث بحران شهرک های صنعتی خواد شد.

وی ادامه داد: استفاده از کریپتو کارنسی در واردات و صادرات باید پیگیری شود این موضوع قانونی شود و اجازه داده شود که تبادلات با کریپتو کارنسی انجام داد. ما با این کریپتوها می توانیم بانک های جهانی را دور بزنیم.

در صنعت لوازم خانگی پس از ممنوعیت وارد کلا ۱۲درصد افزایش قیمت پیدا کرده است و این ۱۲ تا ۱۵ درصد کمتر از رشد نقدینگی در کشور است.

در ادامه بهرام شریعت رئیس شرکت مدیران خودرو اظهار داشت: اگر اشکالات صنعت خودروسازی را بخواهیم در یک جمله حل کنیم، ام المصائب این صنعت قیمت گذاری بوده است. اگر صنعت را رقابت پذیر و توسعه گرا کنیم زمانی است که زیان ده نباشد.

پس از اظهارات شریعت، کلیوند عضو هیئت مدیره شرکت ماموت اظهار داشت: اگر به این سوالات پاسخ داده شود نقشه راهی به دست می آید‌. ارتباط دولت با بخش خصوصی بعد از فرمایشات رهبری چگونه تنظیم می‌شود؟ ثبات قوانین چگونه انجام خواهدشد؟

وی افزود: این قوانین در مجلس روند طولانی دارد. تصمیم گیری های مختلفی در صنعت می شود که باید تجمیع شود.

وی گفت: دستورالعمل های تاریخ مصرف گذشته باید اصلاح شود. رابطه اقتصادی با دنیا به چه شکل انجام خواهد شد. تامین ارز و رفتن به سمت پول های جدید به چه شکل خواهد شد.

سپس پیام شاه علی مدیرعامل شرکت بهداش گفت:  وابستگی ما در صنعت کاتالیست بیش از اندازه است. شرکت های کاتالیست واردکننده هستند. اما ما برای اولین بار کاتالیست را بومی سازی کردیم.

وی ادامه داد: به جایی رسیدیم که با ۱۰۰۰میلیارد سرمایه گذاری فهمیدیم که در مناقسات بیش از حد به اجناس خارجی علاقه دارند. این امکان در مجموعه ما وجود دارد که شهر کاتالیست بزنیم.

وی افزود: مناقصات مجموعه وزارت نفت مسائلی دارد لازم است که کنترل های بیشتری شود و بسیاری از شرکت های داخلی موفق به شرکت در این مناقصه ها نمی شوند.

وی در پایان گفت: در یک ماه و تیم گذشته سیستم بانکی تسهیلات را به یک سوم کاهش داد. به هر بانکی مراجعه می شود اعلام می کنند که منابع نداریم.

در ادامه مهدی ایمانی مدیرعامل شرکت چینی مقصود با ذکر مشکلات پیش آمده در مسیر تولید آن مجموعه در طی سالیان گذشته و برخوردهای نادرست با پیشران های اقتصادی و تولیدکنندگان، درخواست ابلاغ دستورالعمل های حمایتی ویژه از پیشران های های اقتصاد مولد بخش خصوصی کشور را اعلام کرد و خواستار حمایتی واقعی دولت از تولیدکنندگان شد.

و در آخر حسین زاده رئیس هیئت مدیره فولاد کویر کاشان گفت:ما برای تولید مسکن به دولت سیزدهم برای تامین میلگرد اعلام آمادگی کردیم. متاسفانه در فضای مجازی موجی از صنعت ستیزی در حال تبلیغ است که ما نگران آن هستیم.

 

***امروز در کشور بیش از هراقدامی نیاز به یکی شدن داریم

محسن رضایی معاون اقتصادی ریاست جمهوری پس از شنیدن صحبت‌های کارآفرینان گفت: بسیاری از مواردی که در این جلسه مطرح شد در سند رفع موانع تولید آمده است و به امید خدا ابلاغ می شود. امروز اقتصاد کشور یکی شدن لازم دارد. دولت و بازار باید برای اقتصاد ایران احساس مسئولیت کنند . نظریات قدیمی دیگر کاربردی ندارد که به بازار یا دولت به تنهایی اصالت می دهند.

وی ادامه داد: کشورهای غربی دو دهه است که به تنظیم گری دولت رسیده اند. بنابراین باید رویکردی جدید داشته باشیم که دولت و کارآفرینان در یک اتاق بشینند و روابط خود را مشخص کنند. باید نسبت بازار و کارآفرینان با ملت تعیین شود و بعد دولت و کارآفرینان یکی شوند تا مشکلات اقتصادی حل شود. بازارها باید ساخته شوند و در این موقع دولت حق دخالت ندارد. وقتی بازار ضعیف است دولت باید دخالت کند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: بازار باید قواعد رقابتی فعال شود.دولت و کارآفرینان باید دست به دست هم دهند تا بازار ساخته شود. اصلاحات اقتصادی مهم ترین هدف دولت است اما بدون کارآفرینان هرگز رخ نخواهد داد. باید دست به دست هم دهیم که جراحی های لازم را انجام دایم.

رضایی در ادامه بیان کرد: ما جراحی های حوزه تجاری را شروع کردیم . ترکیه با بررسی و پیداکردن ترک ها در کشورهای دیگر با استفاده از آن ها در همان کشورها کالای ترکی می فروشند. اصلاحات یارانه ای از پنهان بودن باید خارج کنیم اما مدل های اجرای آن سبب شکاف های اجتماعی شد.

وی در پایان اظهار داشت:: ما باید مدلی طراحی کنیم که مردم بخواهند یارانه ها کارآمد شود. اقتصاد کشور به جای تامین مالی زنجیره ای بیشتر وابسته به پول است. هم پول نمی رسد و هم تورم زا است. یک مجموعه برنامه داریم که ۱۰ الی ۱۱ اصلاح اساسی دارد که می دانیم در جامعه تنش داریم و باید با مردم صحبت کنیم و کارآفرینان به کمک دولت آیند.