مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

نفس های آخر قیمت‌گذاری دستوری در کشور

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید معتقد است که امروزه بیست درصد مشکلات کشور تحریم و هشتاد درصد مسائل پیش روی تولید وجود قوانین مزاحم و دست و پا گیر است.
روز چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ نشست تخصصی میان محمد باقر آقاعلیخانی، دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور، علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و اعضاء کارگروه پولی و بانکی مجمع کارآفرینان ایران برگزار شد.
محمد باقر آقاعلیخانی آقاعلیخانی، دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور با ابراز خرسندی از حضور در میان کارآفرینان و صنعتگران بزرگ کشور، اظهار کرد: همه مواردی که در جلسه مطرح کردید هم اکنون دغدغه ستاد تسهیل است. مفهوم کارآفرین در واقع به معنای تعهد است که اگر این عبارت نبود قطعا در جاهای دیگر می‌توانستند سرمایه‌گذاری کنند. من سربازی هستم در فضای تولید و تجربه چندین ساله در این زمینه دارم و با تکنولوژی‌های موجود آشنا هستم. سال ۲۰۱۹ سازمان ملل دو کار اساسی انجام داد که ما هیچ توجهی نکردیم. این سازمان مفهوم سواد را تغییر داد و گفت هرکه تغییری را ایجاد کرد قطعا با سواد است.
وی افزود: پنجاه درصد واحدهای صنعتی تهران در انقلاب دوم صنعتی قرار دارند با اینکه درحال حاضر در انقلاب چهارم صنعتی حضور داریم. تغییرات تکنولوژی از سی سال به یک سال رسیده است. ما در ستاد تسهیل سه استراتژی به کار بردیم و ما از شما کمک می‌خواهیم. یکی از برنامه‌های اصلی ستاد تسهیل شناسایی و کشف قوانین و دستورالعمل‌های مزاحم در مسیر تولید است. مجمع کارآفرینان ایران می‌تواند با ظرفیتی که دارد این مشکلات را شناسایی کند. دیگر مسکن و آرامبخشی توسط ستاد تسهیل به بخش تولید داده نمی‌شود و باید درمان را آغاز کنیم و مشکلات را از ریشه حل کنیم.
دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در پایان گفت: بیست درصد مشکلات کشور تحریم است و هشتاد درصد مسائل پیش روی تولید وجود قوانین مزاحم و دست و پا گیر است. بهره‌وری نیروی کار در وضعیت مناسبی قرار ندارد. ستاد تسهیل از اختیاراتی برخوردار است که می‌تواند مصوبات مزاحم تولید را لغو کند. در تلاش برای حذف ذینفعان هستیم و شما هم باید در این مسیر در کنار ما باشید و حمایت کنید. اقتصاد دستوری در هیچ کشوری ادامه پیدا نمی‌کند و در کشور ما نیز نهایت تا یکسال آینده مجبور به فاصله گرفتن از شرایط اقتصاد دستوری هستیم. اما شبانه روز پیگیر مسائل بخش خصوصی هستم.

دیگر رمق و توانی برای تولیدکننده باقی نمانده

در ادامه علیرضا سلیمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در مجمع مسائل حوزه پیشران‌های اقتصادی را شناسایی کنید و در کمیسیون صنایع و معادن با حضور مجمع کارآفرینان ایران به نقد و بررسی بپردازیم. از پیشنهادات عزیزان در تدوین برنامه هفتم توسعه بهره خواهیم برد. اشکالات وارده به برنامه‌های قبلی غیر قابل اجرا و آرمانی بودن آن‌ها است و دیگر برنامه‌های توسعه هیچ شباهتی به یک برنامه لازم الاجرا ندارد.
وی در خصوص معضل قیمت‌گذاری دستوری برای تولید گفت: تا چه زمانی باید قیمتگذاری دستوری ادامه پیدا کند و دیگر توان و رمقی برای تولیدکننده باقی نمانده است. آقای آقاعلیخانی به ستادهای تسهیل استان‌ها دستور دهید که پنج تا شش مورد از دغدغه‌های تولیدکنندگان هر استان را شناسایی و به شما اعلام کنند. مسائل تماما به قوانین مجلس باز نمی‌گردد و در هشتاد درصد شرایط به بخشنامه و دستورالعمل‌های دولتی مربوط می‌شود. تشکل صنفی زمانی ارزشمند است که با مجلس و دولت در ارتباط باشد تا بتواند از بخش تولید به صراحت دفاع کند.