مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

نخستین جشنواره ارتباط آفرینان برگزار شد / روابط عمومی سپر دفاعی تولیدکنندگان ایرانی

صبح امروز یکم خردادماه 1401، نخستین جشنواره ارتباط آفرینان همزمان با هفته ارتباطات و روابط عمومی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ مجمع کارآفرینان ایران با احترام به جایگاه ویژه روابط عمومی و ایجاد شور و شوق و تقویت یادگیری شغلی، جشنواره روابط عمومی های برتر را برنامه ریزی کرده است. به همین منظور و جهت ايجاد فضايی مناسب براي بهينه سازي فعاليت روابط عمومي ­های عضو مجمع، جشنواره روابط عمومي های برتر کارآفرینان ایران بطور سالانه برنامه­ ریزی و برگزار می شود.

لینک کلیپ

مسیر توسعه کشورهای صنعتی از صنایع پیشران عبور می‌کند

در ابتدای جشنواره، حمیدرضا غزنوی، دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران با تبریک هفته ارتباطات و روابط عمومی اظهار کرد: حوزه کاری ما پیشران‌های اقتصادی است و بارها براهمیت مسیر توسعه کشورهای صنعتی از صنایع پیشران عبور می‌کند. نقش روابط عمومی‌ها در شرکت‌های پیشران بسیار مهم و حیاتی است. ما کارگروه‌های بسیاری در مجمع کارآفرینان ایران داریم که یکی از آنان کارگروه روابط عمومی است.

وی افزود: دوره‌های آموزشی هم در خصوص روابط عمومی برگزار شد تا هم‌افزایی مدیران روابط عمومی افزایش پیدا کند. در حال حاضر ۸۰ شرکت عضو مجمع کارآفرینان ایران هستند که تا پایان سال به ۱۰۰ شرکت هم می‌رسد. متأسفانه رویکرد بسیاری از روابط عمومی پیشران‌ها در حوزه بازاریابی است و این از آثار ارسالی کاملاً مشخص است.

اهمیت نقش روابط عمومی در تبیین ورود بخش خصوصی به اقتصاد کشور

سپس علیرضا بختیاری، مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد طی اظهاراتی بیان کرد: اگرچه تعریف روابط عمومی و کارکرد ارتباطات دچار تغییراتی در دهه گذشته شده است اما همه همکاران می‌دانند که نقش بسیار حیاتی و مهمی در سازمان دارند. بیش از ۸۰ درصد اقتصاد کشور ایران در دست دولت و شبه دولت است. بااینکه خصوصی‌سازی‌های شکل‌گرفته است اما به حیات خلوت دولت یا شخصی‌سازی تبدیل‌شده است. قبل از خصوصی‌سازی باید آزادسازی شکل گیرد. علی‌رغم اینکه رشد اقتصادی کشور در دهه گذشته بسیار پایین و حتی منفی هم بوده است اما هیچ اقدامی برای گسترش بخش خصوصی شکل نگرفته است.

وی افزود: زمینه بخش خصوصی واقعی هنوز در کشور ما فراهم نشده است و مثال آن را می‌توان در وضعیت آشفته خودروسازی کشور مشاهده کرد. روابط عمومی بزرگ‌ترین نقش را در تبیین ورود بخش خصوصی به اقتصاد کشور را دارد. ما به‌عنوان روزنامه دنیای اقتصاد از روز اول بنا داشتیم که طرفدار اقتصاد آزاد و رقابتی باشیم و این دیدگاه بر فضای روزنامه حاکم بوده است. با دولت و نفت امکان توسعه وجود ندارد و تنها با بخش خصوصی رشد شکل می‌گیرد. واگذاری کامل بخش تولیدی کشور به بخش خصوصی تنها راه جلوی پای سیاست‌گذار است وگرنه توسعه ایجاد نمی‌شود.

مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد گفت: امیدوارم که ما به‌عنوان رسانه پلی برای انتقال دیدگاه‌ها و تجارب پیشران‌های بخش خصوصی باشیم. اکثر روسا و مدیران روابط عمومی را جدی نمی‌گیرند و هنوز روابط عمومی به‌عنوان شغل حرفه‌ای نگاه نمی‌کنند. امروزه نقش روابط عمومی از مدیرعامل، مدیر منابع انسانی و غیره مهم‌تر است. ما خبرنگار حرفه‌ای برای تولید محتوا در حوزه‌های مختلف کم داریم. اگر مدیر روابط عمومی بتواند تولید محتوا انجام دهد یک‌قدم بسیار بزرگی است. نیاز رسانه و روابط عمومی یک نیاز متقابل است و باید با یکدیگر تعامل کنند. بخش خصوصی در رسانه هیچ سرمایه‌گذاری خاصی انجام نداده است و شما می‌توانید با تولید محتوا به کمک رسانه بیایید. تعداد رسانه مهم و اثرگذار واقع اندک است. اگر فضای عمومی و اقتصادی کشور فراهم نباشد فعالیت روابط عمومی هیچ تأثیری نخواهد داشت. ما در رسانه‌هایی که داریم در خدمت دوستان برای پیشبرد اهداف آنان هستیم.

برای مواجهه با رویدادهای غیرقابل‌پیش‌بینی آماده‌باشید

اکبر نصراللهی، رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نیز به‌عنوان دیگر سخنران این رویداد گفت: نقش  روابط عمومی‌ها در کنشگری مؤثر بسیار مهم است ،چون خاستگاه و منشأ خبر هستند؛ اگر آن‌ها صحیح و به‌موقع روایت کنند  و اجازه بدهند واقعیت‌ها روایت شوند حتی اگر به ضررشان باشند ، کشور متضرر و رسانه‌های  معارض تقویت نمی‌شوند. زمانی سازمان‌های رسانه‌ای و روابط عمومی‌ها،در محدوده کشور و منطقه خاصی فعال بودند، این محدودیت جغرافیایی، وظایف و هنجارهای خاصی را بر آنان تحمیل می‌کرد اما اینک با جهانی‌شدن، یا تقریباً مرزی وجود ندارد و یا در حال کم‌رنگ شدن است. همین تغییر و تحولات، وظایف جدیدی را برای کنشگران حوزه‌های مختلف ازجمله رسانه‌ای ایجاب می‌کند که ضرورت دارد در برنامه‌ریزی‌های خود، آن‌ها را لحاظ کنند.

وی افزود: توجه به عامل «زمان» ضروری است. کندی و تأخیر در «شناخت» و «تنظیم و تطبیق» با «آرایش جدید رسانه‌ای » برای مدیران رسانه‌ها، بسیار گران تمام خواهد شد و به‌طور تصاعدی آن‌ها را از قافله تحول و تکامل عقب خواهد انداخت، به‌گونه‌ای که جبران آن شاید غیرممکن باشد. برای تبیین واقعیت‌ها، برنامه جامعه رسانه‌ای به‌ویژه در فضای مجازی داشته باشید ؛ در این برنامه‌ها هم مناسبت‌ها و وقایع قابل پیش‌بینی خود و دشمن را در نظر داشته باشید و هم برای مواجهه با رویدادهای غیرقابل‌پیش‌بینی آماده‌باشید.

مصرف رسانه‌ای مردم تغییر کرده است

سپس سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما با بیان این نکته که مصرف رسانه‌ای مردم دچار تغییراتی شده است، اظهار کرد: امروز مردم ما یک انتخاب گسترده رسانه‌ای دارند. یک‌زمانی روزنامه‌هایی وجود داشت که تیراژ میلیونی داشتند اما امروز تیراژ صد هزارتایی یک آرزویی برای مسئولان آن روزنامه است. امروز نمی‌توان گفت که مردم فقط از یک پلتفرم استفاده می‌کنند و مردم حق انتخاب بسیاری دارند. بر اساس آمارهای یک افکار سنجی مستقل، اعتماد مردم به‌تمامی بسترها برای پذیرش اخبار و شایعه‌ها کاهش پیداکرده است. در چنین فضا تولید محتوای قوی قطعاً مؤثر خواهد بود. ما هم‌اکنون فراتر از امید موضوع اعتماد راداریم. ابتدا باید صحبت درست باشد و سپس به دنبال امیدوارانه آن صحبت یا رویکرد باشیم. به امید خدا با پیگیری‌هایی که در مجلس شکل می‌گیرد شاهد افزایش رسانه‌های مستقل باشیم تا ضریب اعتماد روند فزونی به خود گیرد.

لزوم تسهیل فعالیت های پیرامون تولید

سپس مهدی محمدی، مدیر روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: اقتصاد ایران بدون فعالیت پیشران‌های اقتصادی راه به‌جایی نخواهد برد. ما در وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم به دنبال تسهیل فعالیت‌های پیرامون تولید هستیم. هیچ ایده اقتصادی بدون پیوست ارتباطی به ثمر نخواهد نشست. امیدوارم که این جشنواره‌ها برای افزایش کیفیت محصولات رسانه‌ای پیشران‌های اقتصادی تأثیرات فراوانی داشته باشد.

بیانیه هیئت‌داوران نخستین جشنواره ارتباط آفرینان

پس از پایان یافتن سخنان مدعوین، هیئت‌داوران نخستین جشنواره ارتباط آفرینان بیانیه‌ای را قرائت کردند که به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن و الرحيم

اينك كه به ياري خداوند متعال و باهمت عالي مجمع کارآفرینان ایران، نخستین جشنواره ارتباط آفرینان (معرفی آثار برتر روابط عمومی‌های پیشران‌های اقتصاد مولد ایران) به پايان می‌رسد هيات داوران جشنواره، لازم می‌داند از همه تلاشگران روابط عمومي كه طي يك سال گذشته با انجام خدماتي شايسته بر گنجينه تجربيات روابط عمومي افزوده‌اند، صميمانه سپاسگزاري كند.

برگزاري چنين جشنواره‌هایی هرچند باهدف انتخاب و معرفي برترين ها انجام می‌پذیرد اما آثار و بركات فراواني در پي دارد كه براي هميشه در سازمان‌ها ساري و جاري است و می‌تواند چراغ و راهنمايي براي انجام درست و شايسته فعالیت‌ها گردد.

حیات داوران با امید به آینده‌ای روشن، بیانیه جشنواره را به شرح زیر اعلام می‌دارد:

1.هیات داوران اقدام ماندگار و ارزشمند مجمع کارآفرینان ایران را برای برپایی جشنواره ارتباط آفرینان تحسین کرده و امیدوار است که این مسیر روشن ادامه پیدا کند.

2.مشارکت گسترده روابط عمومی‌ها (290 اثر) در نخستین جشنواره ارتباط آفرینان، امیدبخش است و امیدواریم سایر روابط عمومی‌ها در دوره‌های آتی به‌صورت پررنگ حضور به هم رسانند.

3.بررسي آثار رسيده نشان می‌دهد آثار دریافتی در بخش‌های: چندرسانه‌ای و اینترنت و فضای مجازی از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده است. اما گزارشات ارتباطات رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی کیفیت مطلوبی ندارد.

4.بر مبنای ارزیابی آثار همچنین لازم است یادآور شود که نیاز است روابط عمومی‌ها در حوزه تدوین برنامه سالانه که اساس سایر فعالیت‌هاست اهتمام و کوشش جدی‌تری داشته باشند.

در پايان اين بيانيه اعلام می‌دارد كه:

هيات داوران تلاش كرده است تا آثار دريافتي، بر مبناي معيارهاي علمي، بی‌طرفانه و منطبق بر اخلاق حرفه‌ای مورد قضاوت قرار گيرد

هيات داوران كوشيده است تا با انتخاب آثار برتر بتواند الگوهايي مناسب را براي كار شایسته‌تر معرفي كند.

هيات داوران همچنين سپاس خود را به خاطر اعتمادي كه مجمع کارآفرینان ایران به آنان داشته است ابراز می‌دارد.

تقدیر از برگزیدگان جشنواره ارتباط آفرینان

همچنین پس از قرائت بیانیه هیئت‌داوران نیز، اسامی برگزیدگان نخستین جشنواره ارتباط آفرینان اعلام و از برگزیدگان در سه دسته زرین، سیمین و شایسته تقدیر، به‌صورت مجزا تقدیر به عمل آمد. اسامی این افراد به شرح زیر است:

برگزیده زرین

1. خانم هانیه تبریزی / دنیای ماموت / انتشارات ، چندرسانه‌ای ، مسئولیت‌های اجتماعی

2. آقای ایمان بازیگران / گروه صنعتی تولیدی ظریف مصور / برنامه سالانه ، انتشارات ، چندرسانه‌ای

3. آقای مسعود صادقی / شرکت فناپ زیرساخت / پژوهش و نظرسنجی ، برنامه سالانه ، اینترنت و فضای مجازی

4. آقای میلاد شیران / شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه راهبردی راز ( رایزکو) / پژوهش و نظر سنجی ، اینترنت و فضای مجازی ، چندرسانه‌ای ، ارتباطات رسانه‌ای

برگزیده سیمین

5. آقای بهرام فخیم / هلدینگ فولاد ارس / انتشارات

6. آقای راد قنبری / شرکت کولر هوایی آبان / انتشارات

7. آقای احسان کیوان فر / شرکت کیسون / انتشارات

8. آقای منصور سعید زاده / گروه صنعتی انتخاب الکترونیک / چندرسانه‌ای

9. آقای پیام نبی / گروه کارخانه‌های زیتون آرشیا / چندرسانه‌ای ، مسئولیت اجتماعی

10. آقای ابراهیم مولایی / کارخانه‌های مهراصل / انتشارات

11. خانم ماندانا مهدی پور / گروه علاقبندیان / انتشارات

12. خانم پریسا فرح بوشهری / هلدینگ زر/ اینترنت و فضای مجازی

13. آقای محمدرضا توکلی / مجموعه صنایع تولیدی کروز / چند رسانه ای

14. خانم زهرا عبدالهی/ گروه صنعتی تراکتورسازی ایران / ارتباطات رسانه ای

15. خانم لیلا عبدی راد / شرکت جهان اروم ایاز / اینترنت و فضای مجازی ، مسئولیت های اجتماعی

16. خانم الهام مال امیر / شرکت صنایع دستی آقا جانی / اینترنت و فضای مجازی

شایسته تقدیر

17. آقای هادی قربان زاد / هلدینگ شهدوست

18. آقای یحیی نجاری / شرکت شوفاژکار

19. خانم لیلا مهارتی / سولیکو کاله

20. آقای مرداد آهنگری / گاندو تجارت

21. آقای بهنام صمدی / شرکت صنایع مادیران

22. آقای علیرضا غریبی / گروه صنایع غذایی نامینو

23. خانم نیوشا مزیدآبادی / گروه ماموت

24. آقای احسان زاوشی / شرکت پتروشیمی فرسا شیمی