مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

رییس هیات مدیره مجمع کارآفرینان ایران: خرید کالای خارجی نباید با کارت اعتباری صورت بگیرد

«محمدرضا دیانی» امروز (دوشنبه) در نشست خبری درباره چالش ها و مشکلات پیش روی تولید و تشریح شرایط اقتصاد کلان کشور در پاسخ به ایرنا افزود: نگاهی به کیفیت کالاهای چینی در بازارها از ۱۰ سال پیش تاکنون، حاکی از رشد چشمگیر تولیدات شان است.


به گفته وی، این مهم با تولید انبوه و در اختیار قرار گرفتن بازارهای جهانی میسر شد و توانستند به ارتقای کیفی تولیدات شان بپردازند.
رییس هیات مدیره مجمع کارآفرینان ایران خاطرنشان کرد: تولیدکننده داخلی وقتی می تواند به ارتقای کیفیت بیاندیشد که تولید انبوه داشته باشد تا بتواند سرمایه اش را افزایش دهد.
وی یادآوری کرد: ما امروز فقط بازار صادراتی عراق را داریم و حتی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز اجازه ورود کالای ایرانی را به کشورشان نمی دهند.
دیانی با بیان اینکه در دوران جنگ همه صنایع بخش خصوصی را دولتی و مدیریت دولت را بر آنها حاکم کردیم، ادامه داد: پس از جنگ تحمیلی، درب های کشور به روی لوازم خانگی خارجی باز شد و فقط شرکت هایی که بسیار قدرتمند بودند توانستند در صحنه باقی بمانند.
وی گفت: صنعت لوازم خانگی کشور امروز از مزیت هایی نظیر مواد اولیه، سنگ آهن، آب و برق و گاز ارزان برخوردار نیست، علاوه بر آن قاچاقچیان نیز بدون اینکه مالیاتی پرداخت کنند به واردات غیر رسمی اقدام می کنند و صنعت لوازم خانگی در چنین شرایطی دوام آورده است.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور خاطرنشان کرد: کالای ایرانی در صنعت لوازم خانگی از کیفیت خوبی برخوردار است و در پایشی که از بسیاری تولیدات ایرانی داشته ایم، بیش از ۹۰ درصد مردم از این اجناس راضی بودند.
وی تاکید کرد: امروز و با وجود محدودیت درآمدهای ارزی، عاقلانه ترین تصمیم این است که دولت اولویت تبدیل ارز به ریال را به حوزه های سرمایه گذاری، ماشین آلات و انتقال دانش و فناوری بدهد و در عوض واردات کالاهای مصرفی محدود شود.
دیانی اظهار داشت: مردم باید بپذیرند و رسانه ها باید فرهنگ سازی کنند تا مصرف کالای ایرانی بالا رود؛ زیرا تا افکار عمومی مردم به مصرف تولیدات داخلی تغییر نکند امیدی به بهبود روند موجود نیست.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در صنعت لوازم خانگی می تواند بیشترین اشتغال را ایجاد کند، تصریح کرد: امروز نیازمند آن هستیم تا منافع کوتاه مدت مان را فدای منافع بلندمدت کنیم.
این مسئول اضافه کرد: از سویی، باید مکانیزم های کنترلی و نظارتی دولت و سازمان هایی کنترل کیفیت نظیر استاندارد و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان طوری باشد که با کالاهای بی کیفیت سختگیرانه برخورد شود.
دیانی خاطرنشان کرد: معتقدم امروز فرهنگ سازی استفاده از کالای «ساخت ایران» باید حتی مقدم بر استاندارد بودن آن کالاها باشد.

طرح کارت اعتباری

رییس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور بیان داشت: مساله اصلی امروز ارتقای قدرت خرید مردم است که با اعطای کارت های اعتباری خرید به اقشار هدف میسر می شود.
وی گفت: اگر کارت های اعتباری حالت عمومی پیدا کنند، منجر به خرید نمی شوند؛ زیرا مردم آنها را تبدیل به سپرده می کنند یا حتی به خرید کالای خارجی می پردازند.
به گفته دیانی، یکی از راهکارهای خروج از رکود، اعطای این کارتهاست، اما نباید کالای خارجی در این طرح خریداری شود.
وی تصریح کرد: با این حال هنوز سعه صدر، تعامل و جدیت لازم را در بانک ها، سازمان برنامه و بودجه و دولت برای اجرای این طرح شاهد نیستیم و هنوز به این نتیجه نرسیدند که اعطای کارت اعتباری می تواند به «رونق بدون تورم» بیانجامد.
این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: اکنون برخی شرکت ها، جدا از بانک مرکزی طرح کارت اعتباری را به اجرا گذاشته اند و موفق هم بوده اند.
وی تاکید کرد: اگر جامعه شمول این طرح به همه کارمندان، کارگران بخش های تولیدی و خصوصی که تحت پوشش یکی از بیمه ها هستند و همچنین بازنشستگان توسعه یابد، می تواند از تاثیرگذاری لازم و «تحریک تقاضای موثر مولد» برخوردار باشد.

سرمایه گذاری خارجی

دیانی در ادامه با اشاره به مقوله سرمایه گذاری خارجی، گفت: سرمایه گذاری خارجی در کشور وقتی سودمند است که دستکم ۵۰ درصد تولیدات به قصد صادرات از مبدا ایران انجام شود.
وی هشدار داد: اینکه خارجی ها فقط برندشان را با قیمت پایین تر در داخل ارائه کنند، خوب نیست و شاید حتی تولیدکنندگان داخلی را ورشکست کنند.
رییس هیات مدیره مجمع کارآفرینان ایران تصریح کرد: دولت باید مشوق هایی برای ورود و سرمایه گذاری خارجی ها به کشور انجام دهد، اما سرآغاز مشوق ها باید صادرات تولیدات باشد.

موسسات غیرمجاز

وی همچنین با اشاره به مشکلات پیش آمده درباره موسسه های مالی و اعتباری غیرمجاز در کشور، تاکید کرد: دولت باید موسسه های غیرمجاز را ساماندهی کند و به این منظور باید افکار عمومی را نسبت به آن آماده کنیم.
دیانی افزود: امروز بانک مرکزی مجبور است تحت فشار، از جیب ملت خط اعتباری برای سپرده گذاران این موسسات تخصیص دهد و از سویی همین مساله فرصتی برای سودجویان است تا به مطامع خود برسند.
وی یادآور شد: زمانی خواستار یک خط اعتباری ۳۰ هزار میلیارد ریالی برای اشاعه مصرف کالای ایرانی شدیم، اما بانک مرکزی زیر بار نرفت؛ اما امروز شاهدیم برای رفع مشکل سپرده گذاران موسسه های اعتباری و مالی غیرمجاز خط اعتباری تخصیص می دهند.
رییس هیات مدیره مجمع کارآفرینان ایران ادامه داد: نرخ های بالای سود بانکی سبب شده تا شاهد تشدید رکود و بیکاری باشیم، مردم پول را در بانک ها تبدیل به سپرده می کنند تا از سود بالای معاف از مالیات آن بهره مند شوند و بر این اساس، دیگر هیچ انگیزه ای برای تولیدکنندگان برای سرمایه گذاری در سایر بخش ها بوجود نمی آید.
وی تاکید کرد، اگر مساله پول و سرمایه در کشور حل نشود، هیچ رونقی را در تولید شاهد نخواهیم بود.

به گزارش ایرنا، پیش از این ‘محمد طحان پور’ رئیس اتحادیه تولید لوازم خانگی در گفت و گویی بیان داشت: تولید لوازم خانگی در سال ۹۵ حدود ۳۵تا۵۰ درصد رشد داشته است .
وی ادامه داد: هم اکنون با گسترش حوزه فناوری اطلاعات در کشور،خرید لوازم خانگی به شکل اینترنتی افزایش یافته است و به همین دلیل تحرک در بازار، کمتر دیده می شود.