مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

راه‌کار‌های تامین مالی پروژه‌های پیشران خصوصی

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی مجمع کارآفرینان ایران، ظهر روز شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱، نخستین جلسه مشترک مجمع‌ کارآفرینان با نمایندگان ورزاتخانه‌های صمت و اقتصاد در دفتر این مجمع و با موضوع بررسی راه‌کارهای تامین مالی پیشران‌های اقتصادی کشور در بخش خصوصی برگزار شد.

در این نشست که با حضور «حمیدرضا غزنوی» دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران، «نوید ایزدپناه» مدیر عامل شرکت استیل البرز و عضو هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس، «مجتبی نقدی» معاون سرمایه‌گذاری دفتر محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین کارشناسان بخش مالی مجمع کارآفرینان برگزار شد، مسئله تامین مالی پروژه‌های پیشران و همچنین راه‌کارهای مختلف بحث و بررسی شد. کمک‌گرفتن از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی یکی از توافق‌های ابتدایی این جلسه بود که با تاکید نمایندگان بخش خصوصی و دولت بر تداوم این جلسات، اعضای جلسه بر بررسی دقیق‌تر و جزئی‌تر این موضوع در نشست‌های آتی توافق کردند.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در ابتدای این جلسه، با اشاره به مسائل و مشکلات اقتصادی کشور در چندسال گذشته، از مشکلات مضاعف تولیدکنندگان و کارآفرینان کشور در چنین شرایطی سخت گفت و خواستار همراهی دولت و وزارتخانه‌های اقتصادی در کمک به صنعت کشور و بخش مولد غیردولتی شد. غزنوی در این باره گفت: «مسائل و مشکلات اقتصادی کشور در چند سال گذشته که با فشار تحریم‌ها هم همراه شد، بار دیگر ضعف و نبود ساختاری منسجم برای تامین مالی پروژه‌های پیشران اقتصادی و صنعتی را بیش از پیش آشکار کرد. مجمع کارآفرینان ایران به عنوان انجمنی خصوصی و مردم‌نهاد که مسائل پیشران‌های اقتصادی کشور را پیگیری می‌کند و به‌عبارتی پارلمان بخش غیردولتی پیشران‌‌های اقتصادی کشور است، مشتاق است که با برگزاری مداوم و منظم چنین جلساتی، به راهکارهای عملی و علمی برسد. البته شاهد هستیم که همکاری‌های خوبی هم از سوی بخش‌های اقتصادی دولت آغاز شده که امیدوارم با انسجام و قدرت بیشتر ادامه پیدا کند.»

او در ادامه با اشاره به بخش تحقیقات این مجمع، درباره راهکار مسائل هم گفت: «می‌دانیم که کشور ما شرایط اقتصادی مختص به خود را دارد اما حتما راه‌حل برخی از مشکلات در بررسی تطبیقی و مطالعه رفتار دیگر کشورهای توسعه‌یافته در چنین شرایطی است. بررسی این تجربه‌ها و همچنین بومی‌سازی راه‌حل‌ها متناسب با دنیای امروز و شرایط کشور ما، بخشی از کارهای مجمع است که امیدواریم مجموعه اقتصادی دولت هم همراهی لازم را به‌خرج دهد.»

مدیر عامل شرکت استیل البرز و عضو هیئت مدیره شرکت صنایع هفت الماس هم در این نشست با تشریح مسئله تامین مالی پروژه‌های بخش خصوصی صنعت کشور، نبود سازوکاری مشخص در این زمینه را یکی از بزرگ‌ترین مسائل کارآفرینان ایران و پیشران‌های اقتصادی کشور دانست. ایزدپناه با ذکر مثال‌های متنوع از صنایع مختلف، علت ضعف کشور در برخی حوزه‌های صنعت و همچنین شکست برخی پروژه‌های بزرگ صنعتی کشور را همین مشکل تامین مالی عنوان کرد و از نمایندگان وزارتخانه‌های اقتصادی خواست که با همفکری مجمع کارآفرینان به راه‌حلی عملی و کاربردی دست پیدا کنند.

در ادامه این نشست هم معاون سرمایه‌گذاری دفتر محیط کسب و کار وزارت صمت با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته در دولت سیزدهم و همچنین نتایج حاصل‌شده در مواردی مانند ماده ۳۰ قانون رفع موانع تولید که با ابلاغیه شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور همراه شد، پیداکردن راه‌حل برای موضوع تامین مالی پروژه‌های پیشران را هم عملی دانست و از عزم این وزارتخانه برای رفع مشکل سخن گفت. نقدی دراین‌باره گفت: «دغدغه اصلی عزیزان مجمع کارآفرینان ایران، همکاران این مجمع و بزرگان تولید کشور، دغدغه تامین مالی و سرمایه‌گذاری است؛ موضوعی که الان همه ارکان کشور چه در بخش دولتی و حاکمیتی و چه فعالان بخش خصوصی نسبت به آن دغدغه دارند و صورت‌مسئله اصلی این نشست هم هست که باید درباره آن به راهکار و راه‌حل برسیم.»

تاکید بر بررسی راه‌حل‌های مختلف و همچنین توافق بر راهکاری منسجم و عملی، موضوع سخنان نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی هم بود که در نهایت اعضای جلسه بر کمک‌گرفتن از ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه مانند شرکت‌ سهامی عام پروژه و صندوق‌های صندوق سرمایه گذاری خصوصی (PE)،  به عنوان راه‌حل اولیه توافق کردند و خواستار تداوم این منظم این جلسات جهت بررسی دقیق‌تر و جزئی‌تر شدند.

علاوه‌براین با توافق نمایندگان مجمع کارآفرینان ایران و وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد، قرار شد که جلسه آتی در همین هفته برگزار شود و درباره جزئیات این راه‌حل و همچنین دیگر مسائل تامین مالی پیشران‌های اقتصادی مشکلات مطرح و راه‌حل‌ها بررسی شود.