مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

رئیس هیات مدیره مجمع کارآفرینان ایران : تنها راه مبارزه با تحریم‌ها، تقویت تولید ملی است

به گزارش روابط عمومی مجمع کارآفرینان ایران، محمدرضا دیانی رئیس هیات مدیره این مجمع در نشست خبری که در آستانه روز خبرنگار برگزار شد، گفت: منابع نقدینگی کشور باید به سمت تولید هدایت شود. اگر رشد سرعت گردش پول داریم باید رشد تولید داشته باشیم، اما بر اساس آمار در سال ۹۶ فقط ۲۸ درصد نقدینگی و در سال ۹۷ فقط ۲۷ درصد نقدینگی کشور به تولید اختصاص یافت؛ انتظار می رود در این زمینه بانک مرکزی به اعمال سیاست‌های تشویقی و تنبیهی برای بانک‌ها در تخصیص منابع بپردازد. وی تنها راه مبارزه با تحریم‌ها را تقویت تولید ملی برشمرد که در این راستا سران قوا باید وارد عمل شده و از تولیدکنندگان به ویژه پیشرانان بخش تولید حمایت کنند.

محمدرضا دیانی افزود: اگر سیاستی که نظام بر سر کنترل قیمت و بازار ارز اعمال و آن را کنترل کرد، در جهت دهی هدایت نقدینگی به تولید به کار گرفته شود، می‌توانیم جهش تولید را داشته باشیم.

وی افزود: ۲.۵ درصد سپرده‌گذاران غیردولتی، ۸۵ درصد سپرده‌های کشور را در اختیار دارند و تنها یک درصد این سپرده‌گذاران نیز صاحب ۷۴ درصد سپرده‌ها هستند که مالیات نیز پرداخت نمی‌کنند. در حالی که با سود روزانه پرداختی به آنها می توان روزانه ۴۰۰ کیلومتر بزرگراه، ۱۰ بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی و یا ۴۳۲۷ کلاس درس تاسیس کرد. 

رئیس هیات مدیره مجمع کارآفرینان ایران ادامه داد: امروز همه صنایع بزرگ کشور در انتظار تامین نقدینگی هستند، اما مشکل آنجاست که نقدینگی به سمت فعالیت‌های سفته بازی رفته است و در این زمینه باید سیاست‌های کنترلی نظیر مالیات بر عایدی سرمایه اعمال شود.

محمدرضا دیانی همچنین گفت: ‌امروز تحریم‌ها طلایی‌ترین فرصت را برای صنعت کشور بوجود آورده و در حقیقت یک توفیق اجباری است تا با طراحی سیاست‌های دقیق و منسجم، موضوع حمایت از تولید را عملیاتی و اجرایی نماییم.

وی عنوان کرد: اگر از تولید حمایت شود، با ظرفیت های ایجاد شده در ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته در بخش تولید، می توانیم از «بیماری هلندی» اقتصادی و وابستگی به نفت نجات یابیم، در این صورت حتی آمریکایی ها در یکی دو سال آینده حاضر خواهند شد بدون مذاکره از تحریم‌ها خارج شوند، زیرا به قصد تخریب اقتصاد ما وارد عمل شده‌اند، اما خواهند دید که تصمیماتشان اقتصادمان را تقویت کرده است.

رئیس هیات مدیره مجمع کارآفرینان ایران به مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: باید مراقب باشیم این موضوع جو ناامیدی نسبت به فعالان اقتصادی به وجود نیاورد و همزمان باید از کارآفرینان و پیشرانان اقتصادی کشور حمایت کنیم.

وی در عین حال یادآور شد: پرونده‌های سنگین‌تری در موضوع مفاسد اقتصادی وجود دارد که باید به آنها نیز پرداخته شود. بحث مبارزه با فساد سبب شده تا اکنون در نظام اداری کشور، برخی وظایف قانونی خود را با ترس و نگرانی انجام دهند. این در حالی است که باید جلوی رانت و تخلف را گرفت نه اینکه در را برای همه بست.

رئیس مجمع کارآفرینان ایران ادامه داد: ­مفاسد اقتصادی نقش مهمی در تخریب کارآفرینی داشته است که باید به نظام و قوه قضاییه در برخورد با مفاسد تبریک گفت. در عین حال فقط نباید طرف سیاه قضیه را نشان داد باید دید چند درصد از فعالان اقتصادی در اقتصاد نقش منفی دارند. اکنون به گونه‌ای شده که همه را منفی می‌بینید.

دیانی افزود: اینکه با بدهکاران بانکی مقابله می‌کنید ارزشمند است، اما آن‌هایی را که پول بانک‌ها را در تولید و اشتغال به کار گرفتند و بازپرداخت کردند نیز اعلام کنید. یعنی کسی که کارآفرینی کرده، تسهیلات را گرفته و هزاران اشتغال ایجاد کرده نیز نشان داده شود.

وی گفت: امروز بانک ها ملاک اعتباردهی را میزان تولید در سال های قبل قرار داده و به اندازه ۷۰ درصد فروش سال های گذشته به تولیدکنندگان اعتبار می دهند، این در حالی است که تحقق تولید به اندازه پارسال ۲.۵ برابر سال گذشته سرمایه در گردش نیاز دارد.

دیانی با بیان اینکه تحریم‌ها کمک کرد تا تهدید‌ها تبدیل به فرصت شود عنوان کرد: با این وجود، منابع در اختیار این فرصت‌ها قرار نمی‌گیرد، اما اگر سرمایه‌ها به سمت تولید بیاید و تولید ملی رشد کند و تقویت شود آن وقت ارزش پول ملی نیز رشد می‌کند.