مجمع کارآفرینان ایران
اخبار رسانه ها

دسترسی بخش خصوصی به نماینده حقوقی به کجا رسید؟

پس از گذشت حدود یکماه از رسیدگی به طرح دسترسی دستگاه‌های بخش خصوصی به نماینده حقوقی، یک عضو کمیسیون قضایی درباره آخرین وضعیت بررسی این طرح در صحن کمیسیون خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، به دنبال بررسی جزییات طرح دسترسی دستگاه‌ها به نماینده حقوقی در کمیته مجلس حدود یکماه پیش، محمد تقی نقدعلی در رابطه با آخرین وضعیت این طرح، به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: موضوعاتی که در مجلس پیش می‌آید چندان قابل پیش بینی نیست. قرار بود در همین هفته جزییات این طرح را در صحن علنی کمیسیون بررسی کنیم اما به دلیل بررسی طرح مربوط به بانک مرکزی، نوبت صبح و عصر مجلس اشغال بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دو هفته آینده نیز نمایندگان مجلس درگیر سرکشی به حوزه انتخابیه هستند؛ فکر می‌کنم بعد از اربعین جزییات این طرح در صحن کمیسیون بررسی شود.

به گفته نقدعلی، پیش از این کمیته مربوطه به صورت ضربتی بر روی این طرح کار کرد و جلسات ویژه‌ای برای رسیدگی به آن برگزار شد.

مطابق مصوبات کمیته مربوطه در بررسی این طرح، همه شرکت‌های خصوصی اعم از اینکه فعالیت اقتصادی بکنند یا نه مجاز شدند که نماینده حقوقی داشته باشند. همچنین در همه پرونده‌ها و همه مقاطع چه بدوی و چه تجدیدنظری اجازه ورود دارند و محدودیتی وجود ندارد. شرط نماینده داشتن لیسانس حقوق یا فوق لیسانس و یا سطح ۲ حوزه تعیین شد؛ همچنین برای نمایندگی حقوقی شرکت‌های دولتی دوسال سابقه کار در دفاتر حقوقی لازم است. رشته‌های غیرحقوقی هم برای نمایندگی مجاز نیستند.

همچنین نماینده در شرکتی که کار می‌کند باید استخدام شود و براساس اساسنامه شرکت، مقام تعیین‌شده شرکت باید صلاحیت‌های نماینده حقوقی‌ را تعیین کند.

وکیل نیز اگر بخواهد نماینده حقوقی شود اشکالی ندارد اما شرط استخدامی وجود دارد و منعی ندارند که استخدام شوند اما دیگر نمی‌توانند استخدام جای دیگری شوند. همچنین در صورت خروج از یک شرکت تا ۵سال نمی‌توانند علیه شرکت قبلی که در آن مشغول بوده پرونده‌ای را قبول کنند.