مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

۷۰ درصد «برنامه هفتم توسعه» تحقق‌ناپذیر است

جلسه کارگروه تلفیق مجمع کارآفرینان ایران با حضور اعضای منتخب کارگروه‌ها و جمعی از کارآفرینان با موضوع بررسی برنامه هفتم توسعه کشور و چالش‌های آن روز سه‌شنبه (۷ شهریورماه ۱۴۰۲) در محل مجمع برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ در این جلسه فرج‌الله معماری، بنیان‌گذار گروه صنعتی آریا ترانسفو و از اعضای مجمع کارآفرینان ایران با انتقاد از جزییات برنامه هفتم توسعه کشور اظهار کرد: بخش خصوصی هیچ سهمی در تدوین، تائید و یا تصویب این برنامه نداشته است.

وی در ادامه افزود: آنچه مسلم است، کسانی که برنامه هفتم توسعه را نوشته‌اند خیلی با جریان توسعه کشور آشنا نبوده‌اند. به هر صورت برنامه هفتم توسعه حکم برنامه ندارد و قطعاً از این برنامه‌ای که تدوین‌شده است توسعه‌ای حاصل نخواهد شد.

معماری بابیان اینکه این برنامه با ۲ سال تأخیر ارائه‌شده است بیان کرد: برنامه ازدست‌رفته است و قرار نیست اتفاقی خاصی نیز رخ دهد. معتقد هستم بیش از ۷۰ درصد برنامه هفتم توسعه تحقق‌ناپذیر است.

وی در ادامه با اشاره به جزییات این برنامه عنوان کرد: در برنامه تدوین‌شده به‌هیچ‌عنوان مکانیزم ارزیابی تعریف‌نشده است و هیچ سیستم ارزیابی در این برنامه دیده نشده و بسیاری از موارد ذکرشده غیر برنامه‌ای هستند.

فرج‌الله معماری در ادامه تأکید کرد: با این برنامه آسیب جدی به روند توسعه کشور وارد خواهد شد و این آسیب در بخش پیشران‌های اقتصادی قابل‌مشاهده خواهد بود چراکه نیاز‌های کشور در این برنامه فراموش‌شده است.

این کارآفرین در پایان گفت: بنده امیدی به برنامه توسعه هفتم ندارم. این برنامه به‌هیچ‌عنوان مبانی کارشناسی ندارد.

در ادامه این جلسه نیلفروش، عضو کارگروه تلفیق مجمع کارآفرینان ایران نیز با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه رشد اقتصادی ۸ درصدی پیش‌بینی‌شده است، اظهار کرد: قطعاً با شرایط موجود تحقق رشد ۸ درصدی غیرممکن خواهد بود.

وی در ادامه افزود: کافی است صفحه اول این برنامه را مطالعه کرد تا متوجه شد که اهداف برنامه غیرقابل دستیابی است.

عضو کارگروه تلفیق مجمع کارآفرینان ایران بیان کرد: تجربه برنامه‌های توسعه‌ای پیشین نشان می‌دهد این برنامه‌ها در اجرا با چالش‌های بسیاری مواجه هستند و هیچ‌کدام نتوانستند به اهداف مشخص‌شده دست پیدا کنند. متأسفانه وضعیت و شرایط اقتصادی کشور به‌خوبی دیده نشده است، ولی توقع‌ها و اهداف بسیار خوش‌بینانه است و انتظارات غیرواقع‌بینانه‌ای وجود دارد.

عضو کارگروه مجمع در پایان گفت: یکی از نکات قابل‌توجه در این برنامه این است که وزارت اقتصاد و دارایی برای تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی باید سالانه ۱۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری خارجی و یا تأمین مالی خارجی جذب کند این در حالی است که کشور با تحریم روبروست و با فضاسازی رسانه‌ای که علیه کشور انجام می‌شود عملاً این عدد غیرقابل دستیابی خواهد بود.

لازم به ذکر است، در ادامه این جلسه اعضای کارگروه تلفیق مجمع کارآفرینان ایران نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان کردند و دیدار و مذاکره با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مرکز پژوهش ها … به عنوان مصوبات این جلسه اعلام شد.