یک مشارکت صنعتی درخشان

در جهانی با فشردگی بالا، چابکی یک بنگاه اهمیت بالایی دارد. چابکی نسبت مستقیمی با ابعاد سازمان و سطح بهره‌وری دارد. تصویری عمومی به این شکل است که SMEها یا واحدهای کوچک و متوسط چابک‌ترین اشکال از سازمانهای اقتصادی هستند اما این ایده مدت زمان بسیاری است که از سکه افتاده است. امروز واحدهای بزرگ مقیاس صنعتی از طریق اهرم‌هایی نظیر ادغام و اکتساب، تامین مالی بورسی، مشارکت با رقبا و … چنان در تحول‌بخشی به ساختار تولید خود توانمندند که در نوع خود کم‌نظیر است. اخیرا اتحاد سه شرکت چینی کاتل، هواوی و چانگان به تاسیس یک رشته زیربرندهای الکتریکی، خودران و مدرن از محصولات خودرویی منجر شده که همه را متحیر کرده است. چانگان که خود یکی از سه غول خودروسازی چین است، از سالها پیش اتحادیه‌ای مبتنی بر طرح‌های نوآورانه را با کمک باتری‌ساز مشهور چینی و هواوی سازنده بسترهای فناوری و تلفن‌همراه پیش برده است که نتیجه آن اعجاب انگیز است و بهظهور برندهای شنلن، آوتار و اوشان منجر شده که هیچ یک دست کمی از رقبای اروپایی خود ندارند. جهش چین در ساخت خودروهای برقی چنان موفقیت‌آمیز بوده که امروز برندهای چینی بسیاری از جمله بی‌وای‌دی، سایک، ایکس‌پنگ و نیو با اقبال بسیار زیادی از مجامع خودرویی روبرو شده و فروش بالایی را به ارمغان آورده‌اند. چین در صنعت خودرو به حدی از پیشرفت رسیده است که بعد از حدود دو دهه سروری ژاپن بر بازار صادرات خودرو در جهان، رسما عنوان بزرگترین صادرکننده جهان در این زمینه را در فصل نخست 2023 به دست آورده و در سه ماه، بیشاز 1 میلیون دستگاه خودرو به سایر مناطق جهان فرستاده است. چنین تحولی طبیعتا چینی‌ها را به صرافت ورود به بازار خودرو و توسعه محصول انداخته که این بین پروژه شنلن در نوع خود کم نظیر است. این پروژه چه از منظر زمان اجرا، چه حجم سرمایه‌گذاری  و چه خروجی کار در نوع خود بسیار تحسین‌برانگیز است

نکات جالب پروژه مشترک سه شرکت پیشران صنعتی

این پروژه از فصل چهارم سال 2020 با مشارکت سه شرکت آغاز شده و در فصل چهارم سال 2022 به رونمایی محصولات رسیده است.

معماری کاملاً جدید، پلتفرم کاملاً جدید، محصولاتی کاملاً جدید و یکپارچه، توام با فناوری کاملاً جدید هدف عملیاتی این پروژه بوده است.

سه پلتفرم با نام‌های EPA0، EPA1 و EPA2 در کنار دو شکل از معماری خودرو به نام‌های ARK و CHN خروجی این همکاری بوده است.

 پروژه CNH نام اختصاری پروژه مشترک این شرکتها و برگرفته از حروف اول انگلیسی شرکتها است. این پروژه بر روی اکولوژی کاربردی خودرو، سیستم      عامل خودرو، معماری محاسباتی و ارتباطی، سیستم های ولتاژ بالا و ماشین آلات شاسی بر اساس قابلیت های شرکت همکار متمرکز شده است

چانگان نام برند خود برای عرضه این محصولات را شنلن گذاشته، اما هنوز هواوی و کاتل برند رسمی خود را معرفی نکرده‌اند. قرار است برای افزایش مقیاس تولید و کاهش هزینه، محصولات در طرح‌های متنوع و با برندهای متعددی به بازار عرضه شوند.

 در 5 سال آینده، این مشارکت قصد دارد 26 خودروی الکتریکی جدید را به صورت پشت سر هم عرضه کند. در حالی که سال گذشته دو سری از خودروهای الکتریکی هوشمند رونمایی شده و امسال به بازار عرضه شدند.

LinkedIn
WhatsApp
Telegram