مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

پیشنهاد تشکیل کارگروه ویژه بودجه سال آینده با همکاری مجمع کارآفرینان ایران و مجلس

یک نماینده مجلس با تاکید بر اینکه در هیچ کجای حاکمیت به مسئله تشکل‌های صنعتی توجهی نمی‌شود، گفت: به نظرم یک کارگروه ویژه باهمکاری مجمع کارآفرینان ایران و مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش سهم پیشران های اقتصادی در بودجه 1402 تشکیل شود.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران، روز چهارشنبه مورخ 30 آذر 1401 نشستی تخصصی میان اعضاء مجمع کارآفرینان ایران و روح‌الله ایزد خواه ریاست کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در محل دائمی جلسات مجمع کارآفرینان ایران برگزار شد.

پس از اظهارنظر و بیان دغدغه‌های پیشران‌های اقتصادی و اعضاء مجمع کارآفرینان ایران، روح‌الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: درد امروز، بدون صاحب بودن جبهه تولید است. در دانشگاه به صنعت توجه زیادی نمی‌شود. دانش سیاست صنعتی در دانشگاه‌ها بسیارکم است و این فضا پشتیبانی نمی‌شود. حتی دولت‌ها هم اهمیتی برای این موضوع قائل نمی‌شوند و حتی صحبتی هم در این خصوص نمی‌کنند. سیاست پولی و مالی باید تابع و پیرو سیاست صنعتی باشند. اسما در کشور استراتژی صنعتی نوشته‌شده است اما در نسخه‌های دولتی مثل بودجه تأثیر سیاست صنعتی ناچیز و بدون توجه است. بحث سیاست صنعتی بسیار بزرگ‌تر از حمایت‌های ناچیز دولت است.

لزوم مشارکت اتحادیه‌ها در آیین‌نامه‌های دولتی

وی افزود: در کجای حاکمیت مشاهده‌ شده که به زنجیره تولید و تشکل‌های صنعتی و تولیدی توجهی شود. آیا اتحادیه‌ها هم در آیین‌نامه‌هایی که توسط دولت ابلاغ می‌شود دخالتی داشتند؟ امروز نیاز داریم که حاکمیت را پای‌کار تشکل‌های تولیدی بیاوریم. تشکل‌ها باید پیشنهاد بدهند که با وضعیت مالی کشور چگونه تسهیلات پرداخت شود تا کار بانک‌ها هم تسهیل شود. بودجه در سالیان گذشته حدود 40درصد اجرا شده است. مجامع تولید و صنعت باید روشنگری و کنشگری در فضای سیاست صنعتی انجام دهند و قطعاً تیغ برانی هم دارند. برای بنده سؤال است زمانی که هنوز بخش مولد رشد نکرده چرا باید بانک خصوصی به وجود بیاید که کار به‌جایی برسد که وزیر بگوید زور بنده فقط به بانک دولتی می‌رسد.

پیشنهاد تشکیل اتاق فکر در مجمع کارآفرینان ایران

ایزد خواه ادامه داد: چرا باید رشد قارچ‌گونه بانک‌ها را داشته باشیم که این بانک‌ها برای سرپا ماندن مجبور به بنگاه‌داری شوند. مجامعی مثل مجمع کارآفرینان ایران باید در مجلس نماینده داشته باشند. چرا اتاق بازرگانی کم‌کار شده و به دولت نقدی وارد نمی‌کند و در حال حاضر اتاق بازرگانی حافظ جبهه تولید نیست. برخی از کارخانه‌ها نیروی متخصص ندارند با اینکه فراخوان‌های متعددی هم منتشر کردند. نقش دانشگاه‌ها دقیقاً چیست؟ کره جنوبی 18 نوع نهاد حمایتی از صنعت و تولید در قرن بیستم داشت. کاری که اکنون در کنار سیاست‌گذاری دنبال آن هستم، میزهای صنعت در کمیسیون است که در آن نشست‌های همفکری و پیگیری را برگزار می‌کنیم. در کنار مجمع کارآفرینان ایران یک اتاق فکر و فرمان تشکیل دهید که مستمر در مجلس حضورداشته باشد و در صنعت هم فعالیت کند.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: من احساس می‌کنم که یک کار جدی میان‌مدت و بلندمدت باید داشته باشیم و حضور تشکلی مثل مجمع کارآفرینان ایران بسیار مؤثر است و سبب می‌شود که دولت از یک‌جانبه گری ناخودآگاه خارج شود. پیشنهادم این است که برای بودجه امسال کارگروهی داشته باشیم و برای این موضوع یک تیم کارشناسی متخصص به وجود آید.

لینک کوتاه :  https://iranef.org/zfvp