مجمع کارآفرینان ایران
اخبارکارگروه مالیاتی

وعده سازمان امور مالیاتی برای رفع مشکلات کارآفرینان

جلسه کارگروه امور مالیاتی مجمع کارآفرینان ایران، عصر روز یک‌شنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ با حضور مدیرانی از وزارت اقتصاد، سازمان امور مالیاتی و همچنین مدیران مالی پیشران‌های اقتصادی عضو مجمع کارآفرینان ایران در دفتر این مجمع برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی مجمع کارآفرینان ایران، در این نشست و پس از مطرح‌شدن مشکلات و مسائل مربوط به امور مالیاتی شرکت‌های و صنایع بزرگ و پیشران کشور، معاون مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی با ارائه توضیحاتی درباره ریشه برخی از این مشکلات، پیگیری و رفع این مسائل را وعده داد. در ابتدای این نشست، «احمد آخوندی»، معاون مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی که به نمایندگی از این سازمان در جلسه حضور داشت، با اشاره به اهمییت پیشران‌های اقتصادی و صنایع بزرگ داخلی در رونق اقتصاد کشور و با تاکید بر شفافیت همیشگی این پیشگامان صنعت در امور مالیاتی، گفت: «همکاری با بزرگان  صنعت کشور نه تنها وظیفه که یک ارزش بنیادی برای سازمان امور مالیاتی و هر نهاد اقتصادی دیگر در کشور است و همه وظیفه داریم زمینه را برای رفع مشکلات و همچنین توسعه فعالیت این پیشران‌ها فراهم کنیم. خدمت به بزرگان صنعت کشور در واقع کمک به اشتغال‌آفرینی، ارزآوری و ده‌ها ارزش مهم دیگر است و به همین دلیل هم نیت سازمان امورز مالیاتی به خصوص در دوره جدید بر نهایت همکاری با این پیشگامان صنعت و تولید کشور است.»

آخوندی در ادامه از به یک مصوبه و نامه درون سازمانی هم اشاره کرد که اجرایی‌شدن مفاد آن می‌تواند برخی مشکلات حوزه امور مالیاتی کارآفرینان را کاهش داد. او در این باره گفت: «به همت مدیران سازمان امور مالیاتی قرار بر این شده که اسامی پیشران‌های اقتصادی به استان‌ها ارسال شود که در هر استان سازمان امور مالیاتی ام معاونی را معرفی کنند که پیگیر مسائل مالیاتی پیشران‌ها باشد. این نامه تهیه و ارسال شده که خبر بسیار امیدبخشی است و تا جایی که می‌دانم بسیار بی‌سابقه و موثر است؛ یعنی معرفی نماینده از سوی سازمان امور مالیاتی برای انجام و پیگیری کارهای مالیاتی پیشران‌ها تا پیش از این سابقه نداشته است.»
در ادامه این جلسه، «سیدرضا نوربخش» رئیس کارگروه امور مالیاتی مجمع کارآفرینان ایران به تشریح مشکلات و مسائل کارآفرینان و صاحبان صنایع بزرگ کشور پرداخت و خواستار رفع این مسائل شد. او در این باره گفت: «یکی از مشکلات اساسی پیشران‌های اقتصادی، استرداد مالیات است که همچنان بسیاری از شرکت‌ها این مشکل را دارند. خوب است بررسی شود که چرا استرداد یک ماهه انجام نمی‌شود؟ به نظر می‌آید با توجه به مصوبات و شرایط کنونی عملا امکان استرداد یک ماهه وجود ندارد. همین امسال هنوز موضوع شش ماهه اول سال انجام نشده است. این موضوع استرداد نیازمند بررسی و پیگیری جدی است.» نوربخش همچنین با اشاره به مسائل ناشی از برخی مصوبات و بخش‌نامه‌ها، از مدیران حاضر در این نشست خواستار بررسی دقیق‌تر و همراهی وزرات اقتصاد و همچنین سازمان امور مالیاتی با مجمع کارآفرینان شد.

تشریح مشکلات شرکت‌ها و صنایع بزرگ کشور از سوی مدیران مالی این شرکت‌ها، بخش دیگر این جلسه بود که در آن به مواردی مانند شیوه برخورد در فرهنگ مالیاتی، نرخ درصد مالیاتی درباره شرکت‌های کارآفرین، تولیدی و داری پرسنل بالا و همچنین وضعیت نظام جامع مالیاتی پرداخته شد که با توضیحات نماینده سازمان امور مالیاتی و وعده پیگیری‌ همراه شد. آخوندی در بخش پایانی این جلسه و در پاسخ به مسائل مطرح‌شده از سوی نمایندگان پیشران‌های اقتصادی هم گفت: «اعتقاد من این است که اگر قرار است بخشودگی مالیات انجام شود، باید نسبت به تولیدکننده انجام شود. چون بحث مشکلات واردات ماشین آلات هست، بحران‌های کارگری، نوسانات ارزی، مشکلات تامین مواد اولیه و ده‌ها مسئله دیگر که خوب است بخشودگی درباره تولیدکننده صورت گیرد. درحالت کلی به نظرم باید با دوستان ‌پیشران و شرکت‌های بزرگ با نگاه دیگری و شیوه متفاوتی برخورد شود. این نگاه متفاوت خوب است چون خدمت به کل کشور و افراد جامعه است.»

در پایان این نشست هم اعضای کارگروه امور مالیاتی مجمع کارآفرینان ایران و مدیران دولتی حاضر در جلسه، خواستار ادامه پیدا کردن این نشست‌ها و همچنین بررسی نتایج مسائل مطرح‌شده در این جلسه در جلسات آتی شدند.