مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

هم‌اندیشی مجمع کارآفرینان ایران و اصحاب رسانه‌های بین‌المللی/ لزوم بررسی چگونگی رشد پیشران‌ها در تحریم‌ها

نشست دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با سردبیران و اصحاب رسانه‌های بین المللی روز دوشنبه (۲۹ آبان ماه ۱۴۰۲) در محل مجمع برگزار شد.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ در ابتدای این نشست حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران اظهار کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته، کشور‌های توسعه یافته، عموما توسعه پایدار را از مسیر توسعه صنعتی پیموده اند و مسیر‌های دیگری که سایر کشور‌ها طی کرده اند به توسعه پایدار نیانجامیده است. مانند صنعت گردشگری با کشاورزی و دامپروری، عموما توسعه پایدار کشور‌ها از مسیر توسعه صنعتی بوده است.
وی افزود: مسیر توسعه صنعتی در برخی کشور‌ها به این شکل بوده که براساس مزیت‌های رقابتی شان منابع مزیت دار و پیشران را انتخاب کرده تا صنایع پسینه و پیشینه خودشان را به حرکت در بیاوردند. آن‌ها صنایعی را انتخاب کردند که بتوانند یک برنامه ریزی برای توسعه صنعتی داشته باشند و عموما از شرکت‌های های خصوصی و عموما تجارت خانوادگی را انتخاب کردند که این شرکت‌ها پتانسیل رشد و پیشرفت را داشته باشند و آن‌ها باعث شدند که در طی یک مسیر و یک فرآیند و برنامه ریزی توسعه صنعتی آن صنعت را متعالی کنند.

غزنوی ادامه داد: پیش از این کشور‌های توسعه یافته مانند کره، ژاپن، آلمان و تا حدودی ترکیه بوده است. ولی تقریبا درحال حاضر اکثر کشور‌هایی که مسیر توسعه صنعتی را طراحی کرده اند از همین مسیر توسعه صنایع پیشران بوده است و بعد هم کارآفرینان بخش خصوصی را انتخاب کردند و آن صنعت را به آن‌ها واگذار کردند. درحال حاضر نیز این مسیر در اکثر کشور‌های دنیا درحال تجربه است. بخصوص کشور‌های جنوب شرق آسیا که همه آن‌ها از همین مسیر درحال حرکت هستند. به هرحال ما هم در کشور ایران اگر بخواهیم مسیر توسعه صنعتی را برای رسیدن به یک اقتصاد پایدار طی کنیم راهی جز انتخاب صنایع پیشران خصوصی نداریم.

غزنوی به شکل گیری مجمع کارآفرینان ایران اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی در این زمینه فعال شد و مجمع کارآفرینان ایران را سال ۱۳۹۲ تاسیس کرد و در همین حوزه شروع به فعالیت کرد. البته سیاستگذاری صنعتی یک فعالیت حاکمیتی است و حاکمیت باید این کار را انجام دهد، ولی به هرحال برنامه ریزی‌ها می‌تواند از سوی بخش خصوصی نیز صورت گیرد.
وی با بیان اینکه، مجمع کارآفرینان ایران از سمت بخش خصوصی مسیری را انتخاب کرده است که بتواند مسیر توسعه صنعتی را برای ایران هموار کند گفت: به همین جهت صنایع پیشران را انتخاب کردیم و تقریبا با ۲۰ رشته صنعتی فعالیت خود را آغاز کردیم. پیشران‌های بخش خصوصی و کارآفرینانی که خودشان مالک آن صنعت بودند را انتخاب و گرد هم جمع کردیم و تلاش شد این گفتمان را در کشورمان جاری و ساری کنیم، چراکه این گفتمان تقریبا در کشور ما غریب است. این موضوع نیز به واسطه شرایط فرهنگی و شرایطی که اوایل انقلاب اسلامی رخ داد و برخورد‌هایی که با صنایع بخش خصوصی صورت گرفت می‌تواند باشد که کمی با این تفکر فاصله گرفتیم. امروز تفکر حمایت از بخش خصوصی پذیرش بالاتری دارد.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در ادامه افزود: اصل ۴۴ قانون اساسی و آیین نامه‌هایی که بر اصل ۴۴ مترتب شد و ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، همه نشان دهنده آن است که نخبگان و مسئولین کشور به دنبال آن هستند که این گفتمان بیشتر فراهم شده است؛ بنابراین ما فعالیت‌هایمان را از سال ۱۴۰۱ توسعه دادیم و با یک برنامه ریزی گسترده‌تر توسعه فعالیت‌ها را در دستور کار قرار دادیم.
غزنوی به ساختار مجمع کارآفرینان ایران اشاره و بیان کرد: این مجمع ۹ کارگروه تخصصی دارد که وظیفه آن‌ها این است که در فرآیند دیپلماسی اقتصادی نقش واسطه را عهده گیرند و مسائلی که پیشران‌های اقتصادی بخش خصوصی دارند را در یک تعامل موثر و سازنده با بخش حاکمیت پیگیری و نسبت به رفع مشکلات آن اقدام کنند.
وی ادامه داد: اعضا مجمع کارآفرینان ایران به مانند بسیاری از اشخاص می‌توانستند به دیگر بازار‌هایی که مولد نیستند وارد شوند، ولی این کار را نکردند و با سختی‌ها و مشکلاتی که در کشور وجود دارد به حوزه تولید ورود کردند و علاوه بر تولید برای بسیاری از هموطنان شغل ایجاد کردند که این موضوع نشان می‌دهد می‌توان به این کارآفرینان میهن دوست اعتماد کامل کرد.
در ادامه، محمد ذوقی، معاون برند و رسانه مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه از سال ۱۴۰۱ تصمیم گرفتیم که فعالیت‌های مجمع کارآفرینان ایران در بخش‌های مختلف گسترده‌تر از گذشته تداوم یابد و بر همین مبنا ارتباط با رسانه‌های بین المللی یکی از این آن برنامه هاست، اظهار کرد: پیشران‌های اقتصادی بخش خصوصی در ادبیات علم اقتصاد تعابیر مختلفی دارد و یک فضای تئوریک است و در کشور ایران و یا سایر کشور‌ها به توسعه اقتصادی و حل مسائل اقتصادی بسیار بسیار کمک می‌کند.
وی افزود: موضوع پیشران‌های اقتصادی در ایران وضعیت بغرنج تری دارد و شاید بتوان گفت کمی محجور است و شاید به نوعی بی مهری‌هایی به این جنس گفتمان صورت گرفته است. از همین رو فکر می‌کنم تعامل مجمع کارآفرینان ایران با رسانه‌های داخلی و خارجی به توسعه گفتمان و فضای فکری و نظری این حوزه کمک کند.
ذوقی در ادامه تاکید کرد: بسیاری از پیشران‌های اقتصادی ایران عضو این مجمع هستند؛ بنابراین می‌توانیم ارتباط رسانه‌های بین المللی با پیشران‌های اقتصادی ایران را تسهیل کنیم.معاون برند و رسانه مجمع کارآفرینان ایران افزود: تعامل بیشتر پیشران‌های اقتصادی و یا کارآفرینان بزرگ و یا تعبیری برند‌های بزرگ در بخش اقتصاد با شرکت‌های خارج از کشور از دیگر اهداف این مجمع است و رسانه‌های بین المللی در معرفی این کارآفرینان و یا شرکت‌های بزرگ به دیگر کشور‌های دنیا می‌توانند نقش آفرین باشند.

در ادامه این نشست، علی سرزعیم، اقتصاددان و رئیس مرکز مطالعات راهبردی کارآفرینی مجمع کارآفرینان ایران گفت: سوال بزرگی که در ذهن بسیاری ایجاد می‌شود این است که چرا با ورود درآمد‌های عظیم نفتی در چند دهه گذشته، ایران توسعه پیدا نکرده است. فکر می‌کنم در ذهن بسیاری از ایرانیان و یا غیرایرانیان این موضوع وجود دارد که پول وجود داشه، ولی رشدی صورت نگرفته است. بخشی از پاسخ به این سوال به اوایل انقلاب اسلامی این بر می‌گردد که متاسفانه ذهنیتی وجود داشت که تحت تاثیر جریانات چپ قرار گرفتند و توانستند در آن زمان تفکرات خود را القا کنند. نگاه منفی به بنگاه داری بخش خصوصی صورت گرفت که این موضوع دقیقا خلاف روند حرکت کشور‌های توسعه یافته بود.
سرزعیم افزود: کشور‌های توسعه یافته دنیا بیشتر به دنبال ادغام شرکت‌های کوچک و تشکیل شرکت‌های بزرگ بودند و هستند و تلاش می‌کنند که دایره فعالیتشان را گسترده‌تر کنند و حتی چند ملیتی شوند و نمونه مشخص آن ادغام شرکت‌های خودروسازی و یا شرکت‌های هواپیمایی مطرح دنیا است.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی کارآفرینی مجمع کارآفرینان ایران تاکید کرد: بنگاه‌های کوچک اقتصادی هرچه قدر کوچک باشند در رقابت با شرکت‌های بزرگ عقب خواهند ماند. دلیل آن این است که مقیاس به قدری کوچک است که هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند در مقابل هرچه قدر مقیاس بزرگ‌تر باشد هزینه تمام شده کاهش پیدا می‌کند و محصول رقابت پذیرتر می‌شود.

وی ادامه داد: بنگاه‌های کوچک پولی کافی برای نوآوری و بروز کردن تکنولوژی ندارند و در مقابل بنگاه‌های بزرگ می‌توانند این مسیر را طی کنند و ازپس رقابت سنگین در بازار‌های دنیا بربیایند.
سرزعیم با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تلاش و هزینه زیادی صرف بنگاه‌های اقتصادی کوچک مقیاس شد و به تعبیری هدر داده شد چراکه توان رقابت با شرکت‌های بزرگ را ندارند و در نتیجه بعد از مدتی ورشکست می‌شوند، اظهار کرد: در تمام کشور‌های توسعه یافته شرکت‌های بزرگ رشد پیدا می‌کنند و در ادامه شرکت‌ها یا بنگاه‌های کوچک به دنبال آن‌ها رشد و توسعه پیدا می‌کنند و به تامین کننده نیاز‌های آن‌ها تبدیل می‌شوند. از همین رو با کوچکترین شوک اقتصادی شرکت‌های کوچک ازبین نمی‌روند چراکه شرکت‌های بزرگ حامی آن‌ها خواهند بود.
وی افزود: در شرایط تحریم زمینه برای فعالیت شرکت‌های خصوصی مهیاتر شده است و دائما رشد پیدا کرده اند این درحالی است که شرکت‌های دولتی و شبه دولتی بیشترین ضرر و زیان را متحمل شده اند. به مرور و هرچه قدر جلوتر می‌رویم هزینه‌های دولت بیشتر می‌شود و تنگنا‌های مالی گسترش پیدا می‌کند و پول کمتری باقی می‌ماند که آن را هم باید صرف هزینه‌های جاری کنند.