مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

نیاز مبرم اقتصاد کشور به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان

نشست کارگروه دانش‌بنیان مجمع کارآفرینان ایران روز سه‌شنبه (۲۸ شهریورماه ۱۴۰۲) با حضور اعضا کارگروه و کمیل شاعری، معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در محل مجمع برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ در ابتدای این نشست کمیل شاعری، معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه نیاز بیش‌ازپیش اقتصاد کشور به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است، اظهار کرد: براین باور هستیم که لوکوموتیو پیش برنده این حوزه، حوزه دانش‌بنیان است و ایران نیز مستثنا نیست. قطعاً وقتی به‌صورت جدی توجه شود عواید آن نصیب کشور خواهد شد.

وی در ادامه افزود: از هر برنامه‌ای که منجر به هم‌افزایی بیشتر و کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها باشد حمایت خواهیم کرد. رشد و حمایت گسترده از توسعه بازار صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان از برنامه‌های جدی صندوق نوآوری و شکوفایی است.

در ادامه این نشست، کرمی از اعضای کارگروه دانش‌بنیان مجمع کارآفرینان ایران گفت: پیش‌ازاین براین باور بودیم که اکوسیستم و زیست بومی که از آن نام می‌بریم شکل‌گرفته است. درواقع این موضوع به‌مانند سدسازی در ایران است. سد‌هایی به‌مانند صندوق نوآوری و شکوفایی و سایر صندوق‌هایی که در سایر استان‌ها در قالب صندوق‌های پژوهش و فناوری و … وجود دارد، اما زیرساخت‌های لازم برای اینکه بتوانیم آب‌های سد را در بیابان‌های لم‌یزرع تبدیل به محصول کند شکل نگرفته است.

وی در ادامه افزود: موفقیت صندوق نوآوری و شکوفایی درگرو رفع موانع و وصل شدن به صد شرکت پیشران و پیشگام اقتصادی کشور است. شرکت‌های بزرگ اگر به دنبال بزرگ‌تر شدن هستند که قطعاً همین است، باید از مرز‌های کشور خارج شوند. باید کمک کرد که شرکت‌های پیشران به همراه استارت آپ هایشان به کشور‌های همسایه و کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس ورود پیدا کنند.

کرمی با تأکید بر اینکه باید یک کارگروه مشترک رفع موانع تولید واقعی شکل بگیرد بیان کرد: نباید حمایت از استارت‌اپ‌ها را تا مرحله‌ای پیش برد و بعد آن‌ها را رها کرد که دیگر کشور‌ها آن‌ها را از چنگ کشور درآورند بلکه باید حمایت از آن‌ها تداوم داشته باشد.

همچنین در ادامه این نشست، تجلی از دیگر اعضای کارگروه دانش‌بنیان مجمع کارآفرینان ایران گفت: در اکثر کشور‌های دنیا وقتی می‌خواهند استارت‌اپ‌ها پیشرفت داشته باشد دست شرکت‌های بیمه باز گذاشته می‌شود که بتوانند با آن‌ها همکاری داشته باشند، اما در کشور ما این‌گونه رفتار نمی‌شود.

وی تأکید کرد: برای همکاری با شرکت‌های بیمه‌ معضل بزرگی وجود دارد و آن این است که برای آن‌ها چارچوب‌هایی تعریف‌شده است و فقط هم می‌خواهند در همان چارچوب فعالیت کنند. از سویی دیگر، بیمه مرکزی نیز اجازه نمی‌دهد که خارج از آن چارچوب‌ها فعالیت کنند که درنهایت استارت‌اپ‌ها هم در این حوزه بسیار آسیب می‌بینند.