مجمع کارآفرینان ایران
اخبار

نگه‌داشت نیروها مهمترین دغدغه منابع انسانی است

عصر روز دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱، کارگروه منابع انسانی مجمع کارآفرینان ایران در سالن کارگروه‌های این مجمع و با حضور مدیران منابع انسانی پیشران‌های اقتصادی بخش خصوصی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی مجمع کارآفرینان ایران؛ در ابتدای این نشست «عباس غفاری» مدرس مدیریت منابع انسانی سازمانی مدیریت صنعتی ایران به ارائه آخرین یافته‌های پژوهشی درباره شیوه و راه‌های نگه‌داشت و افزایش بهره‌وری منابع انسانی پرداخت.

وی در این‌باره گفت: نگه‌داشت نیروها در حال حاضر مهمترین دغدغه و موضوع منابع انسانی در ایران و حتی در شرکت‌های مطرح دنیا است. دراین‌باره نتایج برخی پژوهش‌ها می‌گوید که افراد شرکت‌ها را ترک نمی‌کنند بلکه رئیس‌شان را ترک می‌کنند یا تغییر می‌دهند. این نکته مهمی است چرا که به ما می‌گوید مدیر و سرپرست نقش اساسی در نگه‌داشت نیروها و منابع انسانی را دارد.

غفاری در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر نقش مدیران در حفظ و نگه‌داشتن نیروهای انسانی باکیفیت، طراحی سیستم دقیق دستمزد و پاداش را یکی از وظایف مهم مدیران دانست.

وی در توضیح این‌ موضوع گفت: بررسی‌ها می‌گوید مدیر و سرپرست نقش اساسی در نگه‌داشت نیروها و منابع انسانی دارند. نباید فراموش کرد که اصل اول در نگه‌داشت منابع انسانی نه فقط در ایران که در دنیا، نظام خدمات و پاداش یعنی همان بحث دستمزد است و که باید دقیق و حرفه‌ای طراحی شود. علاو‌ه‌براین طراحی الگوریتمی دقیق برای پاداش مادی و معنوی برای منابع انسانی کارآمد هم بحث برجسته‌ و تاثیرگذاری است.

این کارشناس حوزه منابع انسانی درباره آثار تعلق سازمانی افراد بر بازدهی یک شرکت نیز گفت: بررسی‌ها می‌گوید افرادی که تعلق سازمانی دارند سفیر شرکت و برند می‌شوند که همین خود می‌تواند سرمایه مادی و معنوی فراوانی برای یک برند یا شرکت بسازد.

پس از این ارائه که با بحث‌های گروهی هم همراه بود، نمایندگان بخش منابع انسانی دیگر اعضا و پیشران‌های اقتصادی نیز ضمن مطرح‌کردن مسائلی که با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند از تجربه‌های خود سخن گفتند.

تاکید بر نقش فعالیت‌های خانوادگی و همچنین حمایت از خانواده نیروهای یک شرکت برای افزایش بهره‌وری و تعلق سازمانی منابع انسانی، فصل‌مشترک سخنان این نمایندگان بخش منابع انسانی پیشران‌های اقتصادی بخش خصوصی بود.

در پایان و در جمع‌بندی این جلسه نیز غفاری از شرایط دشوار تامین و نگه‌داشت منابع انسانی در سال کاری پیش‌رو سخن گفت و افزود: امسال یک میلیون نفر از بخش تولید به بخش خدمات منتقل شدند و پیش‌بینی می‌شود سال آینده کاریابی  و یافتن نیروی مناسب سخت‌تر شود.